Gå til innhold
Fiskersiden

WFTM 6?


Joost.L
 Share

Recommended Posts

Ang. Tricast snøret. Kjøpte ett i fjor jeg brukte 12 dager på laksefiske, ser allerede etter så kort tid antydning til slitasje på coatinga! Et godt snøre, men ut fra mitt snøre, dårlig coating, skal lage klump av dette til sommeren, holder nok maks 10 turer til vil jeg tro.

SA har mye bra og det beste kjøpet til alround fiske mener jeg enda er SA Air Cel, billig, holdbart og med helt grei tapering, lite minne. SA GPX Mastery snøret er bedre og glattere, koster og mye mer. Begge disse synes jeg har lite minne til ett flytesnøre å være.

Loop Distance har og lite minne og kaste bra. dette snøret brukte jeg i 2.5 år i sjø og elv før det tok kvelden og nå funker som klump. Har litt mer minne enn SA sine nevnte, men godt å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt guidline tricast klasse 7 og 9 , har akkurat samme oppfatningen som deg Tres Bien, godt snøre å kaste med, tilgir alle kastefeil osv... men det slites fort. Jeg lagde klump av 9er snøret til tohåndsen min, Guideline lpxe 13 fots 8-9, det resulterte i at snøret ble altfor lett for stanga... Tipset mitt er ihvertfall å beholde 1-2 meter av den gule baklina på tricastsnøret hvis man skal lage klump av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av robertar

jeg har hatt guidline tricast klasse 7 og 9 , har akkurat samme oppfatningen som deg Tres Bien, godt snøre å kaste med, tilgir alle kastefeil osv... men det slites fort. Jeg lagde klump av 9er snøret til tohåndsen min, Guideline lpxe 13 fots 8-9, det resulterte i at snøret ble altfor lett for stanga... Tipset mitt er ihvertfall å beholde 1-2 meter av den gule baklina på tricastsnøret hvis man skal lage klump av det.

Øhh, skal ha den på enhåndsen, går ikke med enhåndssnører på tohånds uansett klasse som står oppført, jaja, jeg vet ikke om snøre i #9 er ett tohånds, trodde bare tricast var for enhåndsstenger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av robertar

du kan bruke det det til både enhånds og tohånds.... jeg synes det blir for lett som klump til enhånds også, jeg har prøvd det også. Men det er jo verd et forsøk.. husk bare å ikke kappe det forkort.

Skjønne ikke helt hva du mener Robert[ :D )]

Vekta på ett enhåndssnøre i #8-9 veier jo mye mindre enn vekta på ett tohådssnøre i samme klasse.

Når mitt er kappa setter jeg det bare på ei stang det passer til, blir det ikke åtteren så tar jeg syveren der burde det gå så det griner, den er jo ganske så baktung, nesten som en lillebror av powertaperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser over og mener er at de fleste leverandører som oppgir vekt skiller mellom enhånds og tohånds klumper i samme klasse, på Powertaper f.eks ligger vekta slik i forhold til hverandre, er dette standarden skjønner jeg godt det blir for lett på tohåndsen.

#8/9 21-25g 9,0-10,5m 9,0-10,5m 9’-10’ #8/9

#8/9 DH 25-29g 9,5-11,5m 9,5-11,0m 10’-12’ #8/9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Robertar, ser du har laget deg en klump som er for lett. Smell på en polyleader så øker du vekta og lengden. Kan muligens fungere på din stang. Har fungert godt for meg med andre klumper. Loop polyleader int. lyseblå anbefales....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaring med tricast klasse 9 på tohåndsen min, en lpxe 13. Snøret er veldig "fintfiskende", plasker lite i forhold til mange klumper. Noe som er meget viktig når jeg fisker etter sky fisk i blanke vestlandselver. 2003 sesongen tok jeg over 30 lakser på dette snøret. Bakdelen med dette snøret er at det blir litt lett, tåler ikke så mye vind og man kaster ikke like langt som med en klump. Ifjor kappet jeg snøret og lagde klump av det, kastene ble litt lengre og klumpen var fremmdeles fintfiskende. Så å lage klump av snøret når skytedelen av snøret blir slitt, er ikke dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.