Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt flytesnøre #5? Scientic angler trout?


lucky luke
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger et nytt flytesnøre til min #5/6 9' stang. Den kommer til å bli brukt for det meste til tørrfluefiske i elv og mindre vann, men også til litt vått; nymfe, streamer o.l der medium til lange distanser må være mulig å utføre.

Har hørt mange anbefaler Scientic Angler Trout, og jeg tror jeg kommer til å gå for dette i #5. Vil denne fungere for dette formålet, og er den verdt 549,-? Jeg vet at vekt og klumplengde osv kan fungere bedre for en kasteknikk enn en annen, men er dette snøret av god kvalitet, og har dette god flyteevne samtidig som det er forholdvis langkastende?

Helst ikke kom med for mange innspill av andre snører, men er det et du vet fungerer til dette formålet er det bra om det nevnes. Men helst fortell om dette jeg vurderer fungerer, først og fremst! Ønsker ikke å bli for forvirra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan begynne med at jeg kjenner ikke det SA snøret du spørr om.

Det er generelt vanskelig å si noe bombastisk om snøretyper når en ikke vet noe om aksjonen på stanga og kastestilen din.

Hvis du har mulighet å prøve snøret er det en fordel. Liker de det er jo saken grei. SA snører er av generelt god kvalitet så det blir ikke "feil" å kjøpe det.

Scientic Angler Trout snøret er ikke laget for de lengste kastene. Er vel et tradisjonelt tapret snøre. Hvis du er ute etter lengder er vel SA Expert Distance bedre. Er et meget alsidig snøre som passer de fleste kasteteknikker. Den type snører går også under betegnelsen Long belly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt SA i alle år og er strålende fornøyd, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gikk for ett Rio snøre til #4 stanga når jeg skulle bytte. Men for engangs skyld stemmer ikke "hvis det funker, hvorfor bytte" for dette snøret er aldeles rått å kaste med. Ikke bare kaster det langt, men det har null minne og presenterer tørrfluene aldeles flott. http://www.rioproducts.com/product.php?recKey=106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trout-snøre er fint det :D Pga lang fronttapering best til tørrfluer; altså ikke så godt å vende over tunge nymfer med. Men det går da det og :D

Mitt all time favourite fluesnører er Carron Jetstream. Det er det snøret som har fungert best for meg. Rå på presentasjon, kan ha mye line i lufta uten at det kollapser (jaja...sjelden man trenger det men det hender jo), rått på underhåndskast. Minne eksisterer ikke (gjør nesten ikke det på noen moderne snører). Dette er et longbelly-snøre.

Streamstix Troutfighter-snøre er også et meget godt kjøp. Koster mindre en SA og Carron. Dette er et vanlig WF. Klumpen er vel ca 11-12 meter. Med ganske lange taperinger foran og bak klumpen. Det gir gode presentasjoner. Gode skyteegenskaper på dette.

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.