Gå til innhold
Fiskersiden

SØ suksess i snøværet 13.03


Helge S
 Share

Recommended Posts

Vi var 4 karer som reiste på tur for å prøve SØ fisket i Sunnhordland. Det var Even, Joost, Odd Helge og meg.

Det ble en merkelig dag med tregt fiske i begynnelsen og været var surt med snø og vind. Etter å ha fiska halve dagen med dårlig resultat snudde det plutslig og ettermiddagen ble meget bra.

Vi begynnte i Vats, men endel is gjorde fisket vanskelig. Even fant fram fluestanga og fekk en fin SØ på 0,6 kg med en gang. Etterpå var det dødt og vi bestemte oss for å prøve i Ølen.

I Ølen var det litt mindre vind men snøen lava ned og fisken ville ikke ha noe av det vi serverte.

Joost i snøværet i Ølen:

130320051925442HLixlmogqhj.jpg?48

Etter å ha kasta bort et par timer i Ølen dro vi videre til Etne. Der var bettet like dårlig og jeg fant ut at jeg skulle prøve om torsken var lettere å lure. Jeg fant fram en av de nye børstisene til Storm og på første kastet satt det en liten torsk.

Torsken er glad i Børstemark:

13032005192544jwUfgE88bDt7.jpg?57

Vi dro videre utover fjorden for å gjøre et siste forsøk. Det skulle vise seg å bli et skikkelig blinkskudd.[ :) ] Etter et par kast hadde Even fast fisk.

13032005192544mb959dplb4I7.jpg?57

Odd Helge var sikker med hoven og opp kom en nydelig SØ på 0,7 kg.

13032005192544OI9roWoXK8sT.jpg?62

13032005192544Ok48SRuEfLVj.jpg?9

Den var full i brisling og sluken under viste seg igjen å være suveren. [ :) ]

1303200519254457o8f99UYa8x.jpg?32

Like etter mista Even en til av samme størrelse. Så kom isen og gjorde det vanskelig ei stund før Even skreik til igjen.[ :D ] Han hadde kasta over isflaka og ein stor SØ tok sluken. Det ble noen nervepirrende minutter når isen fløt forbi mellom oss og fisken.

Ikke lett å lande fisk her:

13032005192544Ge1qPykK7x7k.jpg?13

Det gikk bra til slutt og Even kunne stolt vise frem en flott SØ på 2,1 kg. [ :D ][ :D ]

13032005192544s9W9jxqK1U44.jpg?69

13032005192544Iefx9ho5D53N.jpg?44

Etterpå fikk Joost to pene SØ på 0,4 og 0,7 kg. Jeg fikk to på 0,3 og 0,5 før Even avslutta med en på 0,4 kg. Vi hadde flere kraftige napp og et par SØ i kilosklassen som fulgte etter sluken. Turen som så ut til bli mislykka viste seg å bli en knalltur. [ :D ]

Til slutt var det om å gjøre å finne alt utstyret før det snødde ned.

13032005192544UND543vpmtgq.jpg?8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Gratulerer med fin fangst!

Tok dere vare på all fisken?

Hvordan var det med lus på fisken - vi fikk en del igår med mye lus bl.a en på 880 med over 150 lus - på de mindre fiskene varierte det fra 3 til 25 lus men Øystein fikk også en liten med over 100 lus! Alle fiskene gikk ut igjen.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Snøvær kan være en skikkelig slager for sjøørretfisk. Har opplevet meget bra fiske under snøvær mange ganger... (andre som har tilsvarende erfaringer?)

var ein tur idag (13/3-05) i snøværet og da var det ein kamerat som fikk 2 stk den eine ble satt uti igjen og den andre blødde så my att vi måtte ta den med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :) ]Avtalen om fisketur vart gjort på lørdag, då var været nydelig.Når eg våkna tidleg søndagsmorgon var det til synet av snø! Men været har ALDRIG stoppa meg fra ein fisketur, så me for sørover.Første stoppen vart i Vats, der var det islagt med nokre få opne lunger. Sidan eg berre var nest eldst måtte eg gå til den lunga som var lengst borte. Eg dro med meg den nye kjerrasten min,10`-kl8 Vision GTfour. Første kastet i vatn med ei ny stang er som første elskov med ei ny dame. Her klaffa alt med ein gong; snøret føyk ut gjennom stangringane og landa fint mellom isflaka, tre små drag med flua og der satt første fisken på den nye stanga![ :) ]Ca.600g, den vart belønna med eit kyss og frihet. Dei andre ville prøva andre plasser, det var begrensa muligheter i isen der me no var.Første stopp vart Ølensvåg, men det virka heilt dødt, tiltross for flue, sluk og fluedupp i søkk og kav! OK, då vart det Etnesjøen. Fangstrapporten er lagt ut, men for meg var fagtisk den første fisken på ny stang den eg satte mest pris på.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.