Gå til innhold
Fiskersiden

Bygge fluestang


nox
 Share

Recommended Posts

Noen her som har erfaring med å bygge sin egen stang? Tenkte på å kjøpe en Sage TCX blank,og sette mitt eget preg på stanga..

Hadde jo vært kjekt å hatt navnet mitt på den feks:) I dette settet jeg har tittet på medfølger det meste ,men tips mottas med takk..

Sage TCX 10" 7 wt 4 piece,American made Struble U-15 HG reel seat with choice of colors, Black, Polished Grey, or Green. Super fine full wells cork, Hopkin Holloway strippers, super hard double foot chrome snake guides. Tip top, hook keep and knurled winding check.

Noen som vet om en how to guide i stangbygging ,feks dvd eller bok?

Gleder meg til å bygge litt i vinterhalvåret,og starte sø sesongen neste år med sjølbygd stang:)

Endret av nox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^_^ Stangbygging" av Kenneth Boström om du får tak i denne, ellers er det mye muligheter på utenlandske tittler. Og mange kurs i lokale fiskeshopper og foreninger. Test også biblioteket. Jeg mener også at det kom en tittel på norsk for mange år siden, men er litt uskikker på om den er om ren stangbygging. Det du bør ha er en ok elektrisk drill, og ett bordsativ til denne, Div filer og sandpapir i div finhetsgrader. Det beste hadde vært om du fikk gått på ett kurs der de kan guide deg. Det er litt for omfattende og skrive hele forklaringer. Du trenger også div bor. Vanligvis er det håndtaket du må slipe ned og grovforme først. Men så skal du også finne "ryggen" på stanga for å sette håndtak og ringer på rett plass. dette om det ikke er merket ferdig. Ved nedsliping etter grov filing av håndtak så bruker en gjerne ett bor i enden på snellefest som går inn i blanksen, Boret må være mindre enn innerhullet på stanga slik at du fyller opp med litt makeringsteip på boret. Dette slik at boret sitter godt fast. Så må du dekke blanksen etc med teip nære håndtalet slik at du ikke glipper ned på blanksen og ødelegger denne. Du må lage deg en avlastning på enden av stanga som gjør at denne ligger rett når du kjører drillen og ikke slenger. Fløyel eller annet mykt stoff kan være ok å legge rundt stanga der den hviler. Dette må ligge løst rundt slik at det ikke blir for stor friksjon.Pass på at du ikke sliper for mye. Har du tatt av for mye kork er det ikke mye å få gjort uten å skifte håndtak. Surringer kan du fint gjøre ved å teipe ringene, eller bruke speslim og lime de i rett posisjon etter at de er preparert og slipt ned på endene. Surringer gjør du greit ved å bruke div tunge bøker over hverandre og legge tråden i mellom noen sider. Da kan du bestemme hardhetene på surringer. Utfordringen nå er at det er vanskelig å få tak i utsyret til dette. Stangringer, håndtak etc av bra kvalitet. Kan hende du må kjøpe dette i utlandet. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å gjøre dette ganske enkelt ved å handle ferdig korkhandtak. Da blir jobben å montere de forskjellige delene bare. Alternativ til stangstativ er en egnet eske (skoekse f.eks) med et hakk på hver kortside for stanga. Trådsnella for å surre ringene legger du i ei lita skål, og strammer tråden ved å la den gå igjennom en egnet bok, eventuelt med flere bind i samme serie stablet over om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Leste ikke hele oppsettet da det stod bygging av stang, så det har du helt rett i her er det vel med det meste. Så det er montering. Tråd og lakk har de fleste spesial butikker. Hvis ikke kan Nordisk Fiskeutyr, og den nye annonsøren Agdars skaffe bla. Å prege stangen selv er ikke så lett da alt er med i pakka, og skrive på stangen ville jeg vært forsiktig med da det ikke er lett å få pent, om du ikke er spesielt dyktig på dette. Du bør ha utsyr som egner seg for litt spesielle skriveteknikker. Å bruke sølvpenn/gullpenn etc blir alt for klumpete og flyter lett ut. Da ville jeg heller kanskje laget meg min egen kork/snellefeste eller lign og fått ett særpreg den veien. Men litt bortkastet da du har dette med i pakka tydligvis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo ja,grunnen til at jeg velger ferdig pakke.Er at jeg syns det er greit å få kjøpt inn utstyr,verktøy etc og lærer meg å håndtere dette først.

Kjøper nok en billig stang til dette,og kan heller kjøpe inn Sage stanga,snellefeste,ringer etc senere. Blir lettere å få et vellykka resultat,når jeg har prøvd og feilet med billigstanga:)

Planen er å kjøpe inn div greier fra denne siden www.flyrodcrafters.com

Bestillingslista er foreløpig: epoxy fisnish super kit\lite,china marker,gelly roll pen,finishing brush,tip top gauge,cork filler,flex coat adhesive,tip top adhesive,rod varnish,tip top gauge.

Denne vil vel gjøre nytten som stangholder og la stanga snurre mens den tørker? Samt til å snurre tråden ..

http://www.flyrodcrafters.com/servlet/the-63/drying-motor-thread-tensioner/Detail

Noen som vil ta en titt på dette og gi meg tilbakemelding;) Gleder meg allerede til å komme igang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har bygget tre fluestenger så langt, vurderer å bygge en tohånds i vinter. Kjekt med en hobby i hobbyen :) og mens lakken tørker kan du binde opp noen fete fluer B)

Jeg har kjøpt mesteparten av delene fra www.mudhole.com. De har alt du trenger pluss veldig mye mer :D og har stadig vekk supertilbud på det en trenger. Du kan kjøpe rimelig kork i større kvanta, og velge de beste korkringene. En kamerat laget en tørkemaskin til meg (vha en liten 230V motor fra Clas Ohlson), som dreier stangen sakte og pent mens lakken tørker på stangringene. Det kan anbefales.

Jeg har letet litt rundt på eBay og lignende steder, der kan man komme over dyre blanks til en rimelig penge.

Det er en egen følelse å lande en laks med egenprodusert stang :D , og det er ikke måte på hvor fancy du kan få det til, utvalg i ringer, snellefeste, korktyper osv er digert :)

Lykke til - og husk at resultatet alltid blir bedre for hver stang du bygger.

/Steelhead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.