Gå til innhold
Fiskersiden

Fagerfjell/Blefjell


endless
 Share

Recommended Posts

Hei.

Helt ny her på forumet.

Var på fiske på Gran Canaria i sommer å det fikk frisket opp fiskelysta igjen:D

Så i morgen så går turen til ble/fagerfjell å lurer derfor etter noen gode fiske vann på denne årstiden, å hva det lønner seg å fiske med?

Mvh Thomas

Endret av endless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet! (ingen som sa det til mæ)

Du finner ubeskrivelig mye nyttig info under artikler på hovedsiden : https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114

www.godtur.no har kart som er merket av med fiskearter på!

Endret av Glenners
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Helt ny her på forumet.

Var på fiske på Gran Canaria i sommer å det fikk frisket opp fiskelysta igjen:D

Så i morgen så går turen til ble/fagerfjell å lurer derfor etter noen gode fiske vann på denne årstiden, å hva det lønner seg å fiske med?

Mvh Thomas

Hei

Du finner mye info under Inatur.no og kan også kjøpe fiskekort her. På Blefjell er det fredning for ørretfiske fra 15 september.

http://www.inatur.no/infopages/00/12/75/52/Velkommen-til-fiske-paa-Blefjell.html

Mvh Holwell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette svaret kom kanskje litt for seint. For det er ikke fredning over hele Ble i.f.lg denne siden hvertfall http://www.jakt-fiske-fritid.com/nordstul/fiske/Blefjellbrosj.pdf

Men det er fredet i flere vann. Det som jo er veldig synd, er at i f.eks djupvatn freder de tidligere enn de andre vanna for stangfiske, for at grunneiere skal fiske med garn, og da stormaskede garn. Dette gjør de vær høst og vår.

Kjempemessig fiskeforvaltning :-(

Men det jeg har hatt mest hellt med meg på der oppe er Mark og Møresild :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jo er veldig synd, er at i f.eks djupvatn freder de tidligere enn de andre vanna for stangfiske, for at grunneiere skal fiske med garn, og da stormaskede garn. Dette gjør de vær høst og vår.

Kjempemessig fiskeforvaltning :-(

Det er ikke så mye som blir fisket av grunneiere. Djupvatnet var kongevannet det for 4-5 år siden. Store feite fine ørreter. Men nå er vel det også ett fata morgana, da en eller annen dustepung har satt ut tryte i vannet. Måtte vedkommende få evig diarè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye som blir fisket av grunneiere. Djupvatnet var kongevannet det for 4-5 år siden. Store feite fine ørreter. Men nå er vel det også ett fata morgana, da en eller annen dustepung har satt ut tryte i vannet. Måtte vedkommende få evig diarè.

Jepp, fikk de første trytene i fjor. Så det er vel 2-3 år siden det ble satt ut der. Men det har jo foreløpig ikke gått utover bestanden det såvidt jeg har sett.

Men jeg har fisket der lenger enn 5 år, og jeg fikk ikke noe særlig større fisk i begynnelsen, men jeg snakket da med grunneierene, og de fortalte om store fisker tatt i garn. Og jeg har snakket med noen som bor i nærheten og kjenner til hvordan det foregår. Mulig det ikke er grunneiere som fisker så mye med garn, men vær høst har det vært, har sett det selv. Og ble fortalt at det også skjer på våren. Det er vel bare noe få som har mulighet til å fisk med garn der , mulig det er noen utvalgte hytte eiere som år lov også, for ellers er de jo livredde for at folk skal fiske fra båt der. Det er jo ikke lov med stang fra båt, annet enn for enkelte hytteiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

En liten oppdatering: Det er nå lov å fiske fra båt i Djupvatn og Hoppestad/Holmvatn ved kjøp av familie kort.

Når det gjelder kultivering av vanna så gjør fiskeforeningen en kjempejobb med storruser og har tatt opp mye småabbor de siste 3 årene. Alle de anre vanna er det kun ørret i. Det stemmer at hvertfall en grunneier fisker med garn innimellom men det kan også være positivt lenge det ikke blir for mye av det.

P.S. Ble tatt en ørret på 2,7 i Holmvatn for 2 uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.