Gå til innhold
Fiskersiden

Dorge dings.


Gjest Brage
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg fikk denne her om dagen. Den er Italiensk og selfølgelig uten bruksanvisning. Jeg skjønner at den skal dorges, men hva er poenget med den? Burde det ikke vært en utløser ett eller annet sted? Klippsene som sitter på, er ikke utløsbare. Er det meningen at hele dingsen skal sitte direkte knyttet til stanga?

160320051137e4dphGnc2GKy3UqDDF.jpg?2

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Fortommen skal være ca 1,5 meter.

Ikke bruke så mye ? Kan være smart hvis fisken går noe dypere.

Nå er jeg ingen stordigger av torsk, men dorgeturen i helgen i oslofjorden ga null uttelling fra 1030 til ca 1500.

Så fikk jeg låne en stangparavan og da ble det torsk,masse torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veier ca 40 gr og er vel ca 10-12 cm lang. Det står "sink" på pakka, så de kommer vel i "flyt" varianter også. Har du fått noe ørrett på den?

Drar ut til styrbord og babord? Da blir den straks mer anvendelig! Dette må prøves, kan jo snidde undervannsskær uten å riske propellen.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Ja, jeg har tatt makrell,sei,torsk,sjøørret,hvittig,knurr,lyr og horngjell, men ikke med paravanen alene.. men sluk eller wobbler hengende bak.

Jada. Jeg skjønner at det må henge noe bak... Fikk lyst til å prøve store fluer med action disk også.

sitat:Hvor kjøpte du den, og hvor mye kostet den?

Jeg fikk den. Laksefiskern har vel fått tak i sin i Norge?

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen fra Nordmark. Den du har kan viske som en type jeg har brukt før, som såker opp til overflaten når fisken biter på. Ulempen med de jeg kar prøvd før er at stangpresset blir ekstremt hardt. Den du har ser ut som en hybrid mellom de paravanene som Laksefiskeren og jeg bruker og de vi bukte før, uten stang. Er nyskjerrig på nye mer egnede typer. Skal også prøve Dipseediwer, eller hvordan det nå skrives. De skal også gå til overflaten når du har på fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en fattigmanns dypvannsrigg... En mulighet blir vel å knytte ett 20-30 m langt 0,60 sene direkte i båten, men trolling paravanen i enden. Også klipse på ett annet snøre med feks o,22 fireline. Så blir det bare å få opp dorgefarten til 3-4 knop og få utstyret ned på dypet.

Du får kjøpt den her:

http://www.fishingmegastore.com/cgi-bin/sh...l%23a2992#a2992

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.