Gå til innhold
Fiskersiden

Tur på hardangervidda


jon2
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er i planleggings fasen av en 3-4 dagers tur til hardangervidda / omegn. slik det ligger an nå går turen hovedsaklig til Bordalsvatn.

noen som har erfaringer og tips fra dette vannet? side og fiske fra.. hvilke sluk farger nå på høsten (har tenkt på en lille auren sort med guleprikker 12gram?)

hvor sky vill fisken være i disse vanna? og vill mark og dobbe være en "killer" ?

skal vist være flott farge på ørreten der.

har gått til snakaffelse av en liten lavo, 2meter høyt og 3meter i diameter, noen som har erfaring med disse? mange personer får man plass til?

og når kan jeg regne med snøfall rundt hauklifejell?

setter pris på svar :)

mvh Jon H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke dette vannet, så vi får håpe du får tips av noen som gjøre det. Men når jeg skal angripe et nytt fiskevann, gjør jeg litt research på nett først.

1) www.norgeibilder.no

Her kan du få inntrykk av hvor det er grunner, marbakker, hvor det er brådypt/langgrunt, etc. (kommer an på bildekvaliteten samt sikt i vannet da bildet ble tatt). I tillegg kan du få et inntrykk av terrenget rundt, på en annen måte enn v.hj.a. kart.

2) http://arcus.nve.no/website/nve/viewer.htm

Er du heldig, kan du finne dybdekart her. Du er heldig, vannet ditt har et dybdekart: http://arcus.nve.no/data/raster/dybdekart/55a.pdf

Her kan du se dyprennen, grunnetoppene, marbakkene, og andre 'godbiter' :-)

God planlegging! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvo ville jeg ikke brukt dersom det er et stykke å gå fra veien.

Slukvalg: Ta med deg Sølvkroken Spesial 42 og 43, Lilleauren samt Hallingkongen. Du kan trygt bruke sluker opp mot 18 gram.

Snøfall kan du få når som helst. Jeg vet der er målt minusgrader lengre nord på vidden i det siste.

PS! Skal du avgårde nå så vær obs på at i noen vann er det fiskeforbud etter 15.9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de jeg kjenner som får stor fisk på vidda bruker ofte skjesluker da spesielt kleppesluken i 12, 15 og 18 gram

http://www.seeberg.no/components/com_virtuemart/shop_image/product/13dd3dc2a7043c07326fbaf4a3213b02.jpg

Selv har jeg fått mye fisk på vikingsild 6og 10 gram

http://www.solvkroken.no/media/41536/111962_400p.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 grams holder, har ikke har tyngre sluker med meg når jeg har vert på fjellet.

da burde jeg legge om til .14mm sene da kanksje :wacko: eller .16 :wacko:

dybdekarte var flott :) kommer til og bruke den tjenesten i fremtiden.

vikingsisilda var en fin en ja.. den skal jeg prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er i planleggings fasen av en 3-4 dagers tur til hardangervidda / omegn. slik det ligger an nå går turen hovedsaklig til Bordalsvatn.

noen som har erfaringer og tips fra dette vannet? side og fiske fra.. hvilke sluk farger nå på høsten (har tenkt på en lille auren sort med guleprikker 12gram?)

hvor sky vill fisken være i disse vanna? og vill mark og dobbe være en "killer" ?

skal vist være flott farge på ørreten der.

har gått til snakaffelse av en liten lavo, 2meter høyt og 3meter i diameter, noen som har erfaring med disse? mange personer får man plass til?

og når kan jeg regne med snøfall rundt hauklifejell?

setter pris på svar :)

mvh Jon H.

Hei

Var der for noen uker siden,fikk noen mindre fisk på makk,men fikk en på halvkiloen på en 20 grams lilleauren,kobber med røde prikker.Lett tilkomst,men Ikke den helt store naturopplelevelsen akkuratt synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var der for noen uker siden,fikk noen mindre fisk på makk,men fikk en på halvkiloen på en 20 grams lilleauren,kobber med røde prikker.Lett tilkomst,men Ikke den helt store naturopplelevelsen akkuratt synes jeg da.

er kanskje finere litt høyere opp mot nasjonal parken?

jeg tar med glede imot tips om fiskevann ellers på vidda.. men helst så det er max en 15-20min og gå fra vei;)

Endret av jon2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kanskje finere litt høyere opp mot nasjonal parken?

jeg tar med glede imot tips om fiskevann ellers på vidda.. men helst så det er max en 15-20min og gå fra vei;)

Tinnhylen er jo et flott utgangspunkt,vei helt til vannet og med ca 1 time gange inn til Langevatnet.Men vet ikke helt om det begynner og bli litt for sent på året???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan forsent da? fisken trekker nedover? biter ikke?

Ørreten er fredet på grunn av gyting, da har du ikke lov å fiske.

Normalt fra 15 september, noen fra 25 september, og passerer du 1 oktober er vel de aller fleste vann og vassdrag fredet.

Men det gjelder ikke Bordalsvatn eller omegn. Fiske hele året

"Generelle regler Det er ingen freding i nokon av HJFF sine vatn. Fiskesesongen gjelder fra 1/1 til 31/12. Det er ikkje tillatt å bruke oter eller garn. "

Endret av maxima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(....)

kobber med rød(......)

Etter mine erfaringer så ligger det mye fornuft i dette.

Ellers synes jeg Hunter igjen er kort, konsis og fornuftig i sine tips.

(Et tre diameters lavo er tungt sett i lys av hvor få som får plass der, dessuten er den mer utsatt for vind enn de lavere teltene)

Regn med at det er kaldt! Er det finvær på dagen er det store sjanser for frost på natta. Er det ruskevær, så er det jo surt på denne tida av året.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordalsvannet er lite vakkert. Spesiellt når det er kraftig nedtappet er det stygt der inne.

Men, det ligger nærme vei. Har selv lagt i telt der. Rett nedenfor seteren kan du nok få plass til lavoen din. Har du ovn i lavoen vil du få det behagelig selv om det nå nok kan bli noen sluddbyger der oppe.

Gode fiskevann er følgende: Sjekk på Gulesider Kart. Vann på 923 og 918m huser fin ørret. 3-9hg fisk har jeg fått der. Husk de er nok temmelig gytesprengt på denne tiden. Kanskje litt for sent på året ?

Slukvalget er ditt. Prøv det du finner mest interessant. Men husk å ta med deg ei Møresild på 22gr . Kobber og rød......

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.