Gå til innhold
Fiskersiden

hvordan fiske multe med flue??


ryland
 Share

Recommended Posts

Madrassfluen hadde jeg tilslag på i sommer i oslofjorden, den ene jeg har tatt tok en algeimitasjon på en kort shank 6 krok. Brukte mørkegrøn marabou som jeg dubbet med og dro ut fibre etterpå slik at den ser ut som en alge klump!! Funker bra det! Men nedover er de ikke like småspiste som våre her i Norge. Faktisk skal man ikke lenger enn til Danmark før de tar sildesluker, woblere og alskens streamere. Og dette mellom bena til badegjestet (ala Samsø). Fikk noen små multer (1 - 2kg) på Poros i Hellas og en gang! Fisket multer i New Zealand og, men det var Grå Multe. Stort sett lik fisk, lik fight og likt levemønster. Der fungerte også algefluen, men bandt opp noen som var rødbrune siden de spiste på krill flak som kom innover fra stillehavet.

Skal ihvertfall gjøre en iherdig innsats i sommer (ikke bare to turer som i fjor) og lande et par fine, over 4 kilo er målet ihvertfall. Skal du fôre de inn, farg brødet ditt grønt, gjerne loff. La det tørske etter at du har farget det (ala konditori farge) og flyt det utover i små biter og la strømen med biter være konstant slik at du får et spor. Fisken vil følge sporet innover og du vil få de på kastehold. Multa kan være spooky, men utfra hva jeg har forstått så er de ikek like spooky sørover som her hjemme. Her hjemme får du en sjanse så stikker de, men nedover virker det som de forsvinner i kun kort tid før de kommer tilbake igjen!! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, tror ikke jeg kommer til å klare å fange noen uansett. Det fisket virker vanskelig! Legg ut fangstrapport hvis du får flere. Skal til sydfrankrike i oktober, så det er mulig det kommer en multe rapport derfra etterhvert.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.