Gå til innhold
Fiskersiden

Ny Avet EXW 50, litt større enn jeg hadde trodd....


Vikane
 Share

Recommended Posts

Fikk nettopp overlevert 2 nye sneller fra kompis som hadde vært på USA tur. En ny SX 5.3 og en EXW 50. Blei litt overraska når jeg fikk se størrelsen på EXW'en, denne må da være dimensjonert for Håkjerring-fiske minst, eller er det jeg som ikke har peil ? Sitter nå og lurer på om EXW 30 hadde vært et mer riktig valg for meg til bruk for fiske her i Langesunds-bukta og omegn, men også klubbturer norpå etter kveite osv, noen som har noe synspunkter her ?

Legger ved bilde av SX'en og EXW, relativt stor forskjell her ja :lol:

th_IMG_14251024x768.jpg

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i drøyeste laget ja hvis den er på størrelse med tiagra 50w så kan du bruke den till standup fiske etter marlin og tunfisk. Her hjemme så hadde jeg kun brukt den till håkjerring.

Er du heldig så kanskje Vilhelm køper den han har snakket om ei sån snelle.

Till det fiske du beskriver så holder ein LX i massevis blir bare tungt og unødvendig med noe større.

Men hvis du fortsatt er intressert i størrelse 30w så har jeg ei Tiagra som jeg muligens kan bytte med hvis du vill. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at hodet mitt ikke var helt med da jeg bestilte dette :lol: Tiagra 30 er vel den "størrelsen" jeg skulle hatt, altså en EXW 30, for jeg anatr at dette med størrelse er likt, 30, 50 og 80 ?

Ingen av de andre snellene til Avet, utenom Pro serien har festeører til seletøy, dette i tillegg til utvekslinga gjør at jeg nok vil gå for en EXW.

Edit: ser at HX'en også har festeører ja, fornøyd med din Dan, hvor kjøpte du denne ?

Hvor godt brukt er den Tiagra'n din da Fredric ?

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at hodet mitt ikke var helt med da jeg bestilte dette ;) Tiagra 30 er vel den "størrelsen" jeg skulle hatt, altså en EXW 30, for jeg anatr at dette med størrelse er likt, 30, 50 og 80 ?

Ingen av de andre snellene til Avet, utenom Pro serien har festeører til seletøy, dette i tillegg til utvekslinga gjør at jeg nok vil gå for en EXW.

Edit: ser at HX'en også har festeører ja, fornøyd med din Dan, hvor kjøpte du denne ?

Hvor godt brukt er den Tiagra'n din da Fredric ?

Det som spøker litt med deg også er den W:n som betyr Wide alltså ein extra brei utgave med større snørekapacitet en ein "vanlig" modell. Er det ikke ein som bare heter EX?

Den 30W er jo fortsatt ei stor snelle tar 1400m 0,41 og veier 1500g men hvis du har tenkt og kun bruke den till meitefiske i kombination med seletøy så funker den vel.

Den er brukt tre sesonger till håkjerringfiske så d blir vel cirka 15 dager / år

Har fortsatt ei 16 også hvis d passer bedre.

Den er vel brukt litt mer ein 30w men ikke till så tungt fiske da.

Og jeg tenker selvfølgelig og betale noe imellom bare så d er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som spøker litt med deg også er den W:n som betyr Wide alltså ein extra brei utgave med større snørekapacitet en ein "vanlig" modell. Er det ikke ein som bare heter EX?

Den 30W er jo fortsatt ei stor snelle tar 1400m 0,41 og veier 1500g men hvis du har tenkt og kun bruke den till meitefiske i kombination med seletøy så funker den vel.

Den er brukt tre sesonger till håkjerringfiske så d blir vel cirka 15 dager / år

Har fortsatt ei 16 også hvis d passer bedre.

Den er vel brukt litt mer ein 30w men ikke till så tungt fiske da.

Og jeg tenker selvfølgelig og betale noe imellom bare så d er sagt.

Tydelig at jeg ikke har satt meg nøye inn i hva de forskjellige betegnelsene betyr her. Når Dan får på 1000 m 0,32 på en HXW som er oppgitt til 50lb - 360 YDS (om det er HXW han har ?) så er det jo temmlig tydelig at snellene rommer veldig mye mere sene enn det som er oppgitt.

Er i utgangspunktet interessert i ny Avet snelle, så da tror jeg heller det blir et reint salg av EXW 50'n. Slik jeg da ser det skal jeg gå for en HXW 5/2 (Gear Ratio 5.4:1 High, 2.4:1 Low) eller en PRO EXW 30/2 (Gear Ratio H3.8:1; L2.0:1)

Så jeg ikke roter meg bort enda mer her, hva betyr "Lever Drag control system" og "Singel/Double drag lever" ?

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, er en vanlig HX jag har ja..

Edit: ser at HX'en også har festeører ja, fornøyd med din Dan, hvor kjøpte du denne ?

Brukte den første gangen i dag.. Jag og Rønsingen låg ved nordhordalandsbrua litt og drog hver vors småbrosme fra 250-ett-eller-annet meter.. Så den har ikke fått kjørt sig ännu, men jag har trua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.