Gå til innhold
Fiskersiden

Big Game Kenya


captain alexander
 Share

Recommended Posts

Jambo!!

Vi er 4 norske fiskere 2 grader sør for equator Capt Alex, Sten Helge Nilsen (Fx3 film), Joachim Andersen og Halvard Skyrud.

Sesongen er litt rar og Sailfish vandringen fra Somalia har vært treg og fisket der etter.

El nino er årsaken og vannet har vært veldig varmt.

Vi gikk fort bort fra ordinært trollingfiske og sattset vertical jigging over en lav sko.

Det har vært knallsuksess med mange Giant Trevally med gjsn på 10 og den største på va 30.

Vi har flere plasser som er helt rå med enorme mengder av Gt som biter omtrent som småsei.

Problemet er at med kun to fiskere om bord , sliter vi med å holde ut !Joachim og halvard har en brutal teknikk som består i å slippe jiggen ned også sveive max hastighet til krampa tar deg og krampa tar deg fort i 40 + og da gjerne påfølgende 20min helvete for å få fisken opp.

De har plaget meg til å ta over stanga og crew, til og med fotografen har blitt brukt for å klare noen dropp til.

Nærmere 30 gt har vi klart på en dag, men da er det slutt og alle er totalt i coma etter hjemkomst.

Jeg har stiv korsrygg og nekter mer jigging, min plass er fra nå av kun på brua.

Jeg har med en Penn Sargus haspel ned til test fra Pure Fishing og den har vært helt rå og lever enda, det vil si at den holder i hundre år hjemme.

Sten Helge Nilsen gir ut en Jiggefilm ut fra dette matterialet neste år.

Ufattelig hva dette krever av utstyret, men vi har ikke opplevet at riggen ryker på fisk, så jeg har funnet en meget solid måte å lage de på.

Problemet før har vært at skjøt og koblinger ikke holder.

Assist krokene til Mustad bør finnes i de fleste havfiskeres fiskevesker da de er sinnsykt gode.

Det har også blitt mange andre arter både på Jigging og andre metoder, kan nevnes er Wahoo, Dorado, Kava Kava, Yellowfinn, Big eye trevally, bluefinn trevally, black tip shark, rainbow runner, sailfish, groupers, baracuda, kingfish, bonito.

Vi fikk opp 3 sails til båten for to dager siden og mistet 2 og fikk en, Halvard er med i billfish klubben vår.

Hadde oppe 2 i går, men begge glapp, striking av sail er ikke lett så det går som regel galt i begynnelsen.

Det begynner å komme flere sails og det blir morsomt å leke med.

En annen stor opplevelse er ei knølhval mor som leker med kalven og gjør imponerende hopp rett ved båten, sten fikk filmet 40 tonn hval gå i lufta synkront med kalven, hele dyret ut av vannet og pang ned igjen.

Nå slapper vi av før det går til havs etter broadbill i natt, med 32 Black finnen til Nils, har en anelse av at de andre kommer til å sove og jeg blir sittendepå brua og tøffe frem og tilbake under den afrikanske stjernehimmelen.

Regner med noen kommer seg ut av køya når det smeller od det kommer til å skje mange ganger i natt, månen er svak og broadbillen kommer til å se lysene våre lang vei.

Soo long

Capt Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hade varit morro at se bilder fra dette :)

Var og dykket i Mombasa for noen år siden. Vel dykket og dykket....et såkalt "fun dive" sammen med en instruktør ned til 5-6 meter. Men kan jo bekrefte at det ivertfall er fisk der. Og vet hvordan havet ser ut der, så jeg trenger bare lukke øynene så er jeg der, helt uten film :-)

Hadde ikke med fiskeutstyr desverre, da min tur var en R&R fra jobb i Sudan. Og fiskeforholdene i ørkener er særdeles dårlige. Så jeg var ei uke på rølpefylla (Den delen av Sudan jeg jobbet er muslimsk og sharia med dertil tilhørende alkoholforbud gjaldt), avbrudt av en dag på havet med "dykking" og en dag for å se på løver i innlandet...før jeg tok til vett og rett og slett dro til et anna kontinent!

Those where the days!

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så var man hjemme igjen etter 1mnd med fiske i Kenya og vi kan se tilbake på en flott tur.

Sailen har selvfølgelig kommet i bøtter og spann etter at vi kom hjem, men sånn er det jo i dette gamet.

Det kom en del fisk mot slutten av oppholdet så vi fikk en del sail når vi prøvde oss, men 1-2 sail om dagen er dårlig mot vanlig 5-10.

Gruppe to kom ned som førstereis gutter, men gjorde det bra på dekk og håndterte riggen som proffer etter en uke og reiste hjem til norge som Big Game fiskere.

De hadde en knallåpning med en Sailfish hver og en var på 40 kg så dagen endte med et aldri så lite fyllekalas.

Det er stort for en nordmann å få sin første fisk med sverd.

Resten av turen kunne by på ytterlige 4 sailfish og en mengde Tuna, Dorado, Gt etc og masse kald øl.

Yellow finn tuna beit som makrell og vi klarte lett 15-20 på en kort stund og vi kunne innkasere litt bensinpenger ved kaia.

For de som vil ta en titt har vi lagt ut noen bilder på captalex.no og det kommer snart en nøyaktig fangstlogg på siden.

Fotoalbum:

http://captalex.no/Photo/nov2009/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.