Gå til innhold
Fiskersiden

Fisking etter saltvannsfisk i elveos i Troms


Gimbo
 Share

Recommended Posts

I en av trådene jeg har kranglet med Remy de siste dagene kom lovligheten av fiske i 100 metersonen i Straumen i Kvæfjord opp.

Jeg fant jo fram lovens bokstav så og si. Men det er ikke lett med alle forskrifter, lover og regler altid, så jeg fyrte av en mail til fylkesmannen:

Hei,

Jeg sliter litt med å tolke fiskeforskriftene som gjelder i Troms.

Jeg lurer på om det er lov å fiske etter saltvannsfisk innenfor 100 meter fra elvemunningen i Botnelva (Straumsbotn) i Kvæfjord?

§ 2. Nærmere definerte soner med munningsbestemmelser i sjøen utenfor vassdrag

I sjøen utenfor de vassdrag som er nevnt nedenfor er alt fiske forbudt innenfor de angitte grenser (jf også vedlagt kart) i perioden fra og med 1. mai til og med 30. september, med unntak av:

- fiske etter anadrome laksefisk med stang og håndsnøre etter de regler som generelt gjelder for sjøområdene i Troms fylke

- fiske etter saltvannsfisk med stang, håndsnøre og dorg etter de regler som generelt gjelder for sjøområdene i Troms fylke

Jeg tolker forbudet som bare å gjelde fra 1. mai til 30. september.

Og at jeg kan fiske fritt etter saltvannsfisk fra land med fiskestang nå i november?

Svaret foreligger nå og er som følger:

Hei

Viser til din e-post,

Ja, restriksjonene gjelder kun i perioden fra og med 01.05 til og med 30.09, og fiske etter saltvannsfisk med stang og håndsnøre er uansett unntatt.

Med vennlig hilsen

Knut Kristoffersen

Fiskeforvalter

Fylkesmannen i Troms/Romssa Fylkkamánni

Miljøvernavdelingen

Fisk i vei folkens...tror det blir samme plass neste helg, men nå blir det nærmere strømkanten til osen...kan bli spennende det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du skrive ut å ha i lomma før det blir garangtert å komme en grunneier og skal jage dæ bort!

husk at bunn i slike strømkanter kan være dekket av sånn dær belegg som alt du kater ut setter seg fast.

Bare å holde seg på nordsiden av straumen det, som jo er industriområde. Altså ingen sinte bønder. På andre siden går jo hagene til folk helt nedi i vannkanten, så der holder jeg meg unna :-)

Men dette er jo Norge, så det finnes vel en og annen selvutnevnt sheriff i bygda...men uansett gjelder allemannsretten i strandsonen, og de alminnelige fiskeforskriftene for Troms setter ingen begrensninger, så lenge jeg fisker etter saltvannsfisk. Og som Fylkesmannen representant sier...det gjelder ingen restriksjoner på denne tiden av året.

Men jo...har alt skrevet det ut og lagt det i fiskebaggen i tilfelle en eller annen bygdetulling begyner å vrøvle om politi og lensmann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av sånner tullinga ja og de er OVER alt.

men nu får vi bare vente på neste raport.

fått dæ ny telefon med bra kamera på sånn at vi får noen flotte raporta å lese?

Det blir til jul tipper jeg. Men flotte raporter blir det verre med. Må jo først få fisk det er verdt å nevne. Er vel begrenset hvor mange grønnsporing og taregjedd raporter folk gidder å lese....men har jo både pocket camera og speilrefleks, som desverre har en tendens til å like seg litt for godt i fotobaggen hjemme...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja, du fåt da en tur inn i rombakken , dær får jeg tarejedde opp til 4 kg og vanlig torsk på 5+kg , og har dratt opp en hel del slips sei på 2+kg (disse har lengde til en klubbsei)

Dette er bifangst når jeg står å jakter på laksen ved kraftverket.

Det sies jo at det er kveite dær men har ikke fått noe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja, du fåt da en tur inn i rombakken , dær får jeg tarejedde opp til 4 kg og vanlig torsk på 5+kg , og har dratt opp en hel del slips sei på 2+kg (disse har lengde til en klubbsei)

Dette er bifangst når jeg står å jakter på laksen ved kraftverket.

Det sies jo at det er kveite dær men har ikke fått noe enda.

Var faktisk forbi der i helgen. Vi hadde oss en liten harrytur til Abisko. La merke til røret som kom ned fra fjellet. Er det der du står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ca 5-7 min videre også tar du inn til venstre rett over rombaskbrua.

Den plassen du så er også kjent som ørret/lakseplass for det er en holme og langrunnt dær utløpe kommer ut , men det er helt inngjæra dær men man kommer seg nu inn :lol:

Det er liksom den hemmelig SØ plassen du så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ca 5-7 min videre også tar du inn til venstre rett over rombaskbrua.

Den plassen du så er også kjent som ørret/lakseplass for det er en holme og langrunnt dær utløpe kommer ut , men det er helt inngjæra dær men man kommer seg nu inn :lol:

Det er liksom den hemmelig SØ plassen du så.

Får se om det blir en tur. Er jo blitt greit å kjøre den veien etter at nyveien over herjangsfjellet kom og man slipper å kjøre berg og dalbane på en kjerrevei.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja, det er jo MANGE år sia den kom.

Si fra hvis du får et illebefinnende og kommer nedover så blir æ med tvært.

http://i18.photobucket.com/albums/b147/glenner/DSC00177.jpg

Hær er det tatt MYE laks heleåret , er en del O-laks men så lenge den har vært i sjøen ei go stund smaker den ikke så jæla mye tran og fanskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja, det er jo MANGE år sia den kom.

Si fra hvis du får et illebefinnende og kommer nedover så blir æ med tvært.

http://i18.photobucket.com/albums/b147/glenner/DSC00177.jpg

Hær er det tatt MYE laks heleåret , er en del O-laks men så lenge den har vært i sjøen ei go stund smaker den ikke så jæla mye tran og fanskap.

Har ikke bodd her opp på like mange år. Sist jeg kjørte den veien var vel først på 90 tallet engang...

jada skal sende opp signalbluss når jeg kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg har da fisket der i snart 6 somrer og aldri fått eller sett noen som har fått laks der men mista en sø der i fjor på ca 1 kg.

Beste far har nemlig hytte der inne og han har sakt at han har hørt om noen få laks der inne men ikke mere en 2-3 i året så da er det vel en del fisk som han ikke får høre om selvom han vistnok er der inne 2-3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.