Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan feste agnfisken?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Etter særdeles dårlig uttelling på agnfisken den siste tiden begynner jeg å lure på om jeg i min uvitenhet rett og slett takkler fisken feil! [:I]

Lager takklene selv. Det ene med en fast og en glidende krok etter denne oppskriften: https://www.fiskersiden.no/artikler/nyttig/...staalfortom.asp. Lager også en variant med to faste kroker. 40 cm fortom ned til en hvirvel. Fra denne har jeg en kort og en litt lenger fortom med faste kroker.

Feste av agnfisken:

Ved glidende: Den faste kroken i overleppa på fisken og den glidende i ryggen under ryggfinna (eller i "roten" på ryggfinna dersom den ikke fliser seg) slik at fisken står rett i vannet.

Ved fast: Den lengste i overleppa og den korteste i ryggen på samme måte som over.

Gjør jeg noe feil eller er det bare tilfeldig at jeg har mange run uten at fisken blir med helt opp?

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng er at krokene festes svært løst til agnfisken. Dersom du fester krokene for godt til agnfisken vil du ikke klare å trekke krokene ut av agnfisken og inn i gjedda/Abboren ved tilslaget. Når gjedda klapper til over agnfisken gjør den det med ganske stor kraft og det vil føles som om den sitter godt på kroken selv om krokene faktisk ikke er festet i gjedda i det hele tatt. Det er derfor viktig at du kan rykke krokene fri fra agnfisken og inn i gjedda. Tenk litt på hvordan dette faktisk vil funke når du kroker agnfisken i overleppa. Er det ikke da en sjabgs for at du bare vil dra kroken hardere fast i agnfisken?? Selv fester jeg alltid krok nr 2 så vidt det er i brystfinnefestet for at den så lett som mulig skal kunne dras fri. En annen ting er jo smågjedder. De har en utrolig evne til bare å klippe tak i en del av agnfisken og holde hardt på denne. Da er jo sjangsen stor for at begge krokene faktisk er på utsiden av fisken. Seln syns jeg det er helt greit at ikke smågjeddene blir med opp[ :D ] Så mye brydderi med dem på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man lager og bruker to-kroks treble takler, så skal begge krokene være faste for best mulig kroking av agnfisk og gjedda!

Ikke bruk glidende kroker!

En annen ting er å ikke bruke for store korker! Størrelse 8-2 dekker alt fra mini(50g) til mega(400g) agnfisk! For store korker fører bare til dårlig kroking og større fare for skader på gjedda!

Til små agnfisk holder det med en treble-krok ved ryggfinnen!

Det står masse om dette på svenske og engelske gjeddesider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å rette på, ja...[:I]

Har til nå brukt Mustad Ultra Point str.4 og 6. Skulle vel være greie størrelser det? Noen formening om lengden på krokskaftet?

Syvers poeng med at kroken skal løsne fra agnfisken ved hogg har faktisk ikke vært i mine tanker! Har festa den med tanke på at agnfisken faktisk ikke skal løsne!

Debatten glidende kontra fast gikk jo høyt i fjor våres. Tungvektere på begge sider av den debatten men det gir jo mening at tilslaget sitter bedre med to faste kroker!

Bet meg merke i noe jeg syntes var litt pussig i "Fiske på isen". (Mener det var side 159) Snipen har takklet opp ei løye (laue) for ismeite etter ørret. For meg ser det ut til at løya vil bli hengende loddrett i vannet! Han har brukt enkeltkrok i front. Etter mine begreper er krokene festet feil vei - med krokspissen pekende fremover. Er dette spesielt ved bruk av agnfisk etter ørret?

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Bet meg merke i noe jeg syntes var litt pussig i "Fiske på isen". (Mener det var side 159) Snipen har takklet opp ei løye (laue) for ismeite etter ørret. For meg ser det ut til at løya vil bli hengende loddrett i vannet! Han har brukt enkeltkrok i front. Etter mine begreper er krokene festet feil vei - med krokspissen pekende fremover. Er dette spesielt ved bruk av agnfisk etter ørret?

Den laua var nok ment for bunnmeite i strømmende vann, og da er det lurt og takle opp på den måten. ved duppmeite og ismeite med agnfisken hengende fritt i vannet er det best med en horisontal agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.