Gå til innhold
Fiskersiden

Elve- eller bekkeniøye? Sansynlighet Tyrifjorden


Recommended Posts

En niøye tatt i en bekk i Holsfjorddelen av Tyrifjorden. Hva er det mest sannsynlig at det er av de to variantene. Bilde finnes ikke. Tatt under isfiske i en kulp i bekken for noen år siden på wolframmormyshka og maggot. Fisken var anslagsvis 5-6 cm lang. Har mine formeninger, men trenger noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke prøve meg engang på å si om det er elveniøye eller ikke. Men bare kaste inn et par momenter; Hellefoss blir laksen bært over fra trappa og sluppet ut ovenfor. Døviksfossen er fysisk sperra for laksen og den kommer altså ikke lengre opp en hit. Med mindre niøya kan bevege seg på land ser jeg det ganske vanskelig for niøya å ta seg opp fra havet og opp i Tyrifjorden. Men dette bare til ettertanke - ikke noen påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Skal ikke prøve meg engang på å si om det er elveniøye eller ikke. Men bare kaste inn et par momenter; Hellefoss blir laksen bært over fra trappa og sluppet ut ovenfor. Døviksfossen er fysisk sperra for laksen og den kommer altså ikke lengre opp en hit. Med mindre niøya kan bevege seg på land ser jeg det ganske vanskelig for niøya å ta seg opp fra havet og opp i Tyrifjorden. Men dette bare til ettertanke - ikke noen påstand.

har selv sett med mine egne øyner at ålen har kravlet seg opp på land, så at den kan kravle på land er vell ikke så usannsynlig?[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Tyrifjorden finnes ørret, røye, sik, krøkle, brasme, karuss, ørekyt, abbor, gjedde, tre-pigget stingsild, ni-pigget stingsild , ål og elveniøye. Dessuten er bekkerøye og regnbueørret etablert som et resultat av fiskeoppdrett og fiskeutsettinger."

Fra http://www.statkart.no/skme/produkt/delta/...a/delta-225.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av aej

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Skal ikke prøve meg engang på å si om det er elveniøye eller ikke. Men bare kaste inn et par momenter; Hellefoss blir laksen bært over fra trappa og sluppet ut ovenfor. Døviksfossen er fysisk sperra for laksen og den kommer altså ikke lengre opp en hit. Med mindre niøya kan bevege seg på land ser jeg det ganske vanskelig for niøya å ta seg opp fra havet og opp i Tyrifjorden. Men dette bare til ettertanke - ikke noen påstand.

har selv sett med mine egne øyner at ålen har kravlet seg opp på land, så at den kan kravle på land er vell ikke så usannsynlig?[ :( ]

Jo, siden dette ICKE er en ål [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ålen kan kravle på land er også jeg klar over - en (u-)sportslig måte å få mengder av ål på er å legge ut et større belte med sagflis på land og gå og plukke ålen i denne, siden den har vanskelig for å forsere sagflisen... men dette var faktisk ikke en ål, men niøye som forøvrig ikke bør forveksles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da forsøker vi få opp noen tall. Hva vil DU vurdere sjansen i % på at det var hhv bekkeniøye eller elveniøye? Altså fisken er tatt i en bekk i Holsfjorddelen av Tyrifjorden, nærmere bestemt her:

http://www.gulesider.no/gsi/map.do?n=&mode...aak=1&oldZoom=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg har både sett og fanget niøye i storelva/randselva. Uten at jeg er noen ekspert på niøye er jeg villig til å vedde på at det er bekkeniøye. Dvs samme sort som også finnes i Nitelva. Den lignet ihvertfall veldig. Denne arten niøye er utvilsomt standfisk og dermed må det vel nesten være bekkeniøye med mindre det er noe helt spesielt her på Ringerike[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.