Gå til innhold
Fiskersiden

KVINA 2010


kvinalax
 Share

Recommended Posts

J a da var fylkesmannens forslag til sesongen 2010 lag ut.

Fisketid: 1 JUNI-20 AUGUST.

Døgn kvote:1 LAKS.FREDNING AV SJØØRETTEN.

Det står ingenting om det er foreslått sesongkvoter.

Håper alt av sjølaksefiske er historie fra neste år,siden det ligger ann til store innskjerpinger i elve fisket etter laks og sjøørett fra sesongen 2010.Sesongen i kvina blir forkortet med 26 dager,og slutten av aug og september er som oftes en meget bra tid med tanke på vannføing i Kvina.Så det vil garantert bli ett mindre uttak av laks med denne fisketiden.

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 20 August var vel drastisk. Kan vel heller redusere årskvoten litt. For da vil ikke jeg merke noe til det :D

Årskvote har en effekt, det er at de mest ivrige lokale fiskere begrenser sitt fiske og dermed utaket av fisk.

Ser man på alle som har kjøpt årskort og deler antall fisk som er tatt i løpet av sesongen har man et snitt på ca 1,5 laks pr fisker med årskort.

Ikke noen kanontall akkurat.

mvh

ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årskvote har en effekt, det er at de mest ivrige lokale fiskere begrenser sitt fiske og dermed utaket av fisk.

Ser man på alle som har kjøpt årskort og deler antall fisk som er tatt i løpet av sesongen har man et snitt på ca 1,5 laks pr fisker med årskort.

Ikke noen kanontall akkurat.

mvh

ole

Mener selv dette er eneste effektive måte å redusere uttaket av fisk på. I otra gjøres ingen endring i fisketid, mandalselva fredes fra 1.september. Dette innebærer 2 uker kortere sesong. Selv synes jeg dette var 2 uker for lite, men 2 uker mindre fisketid og døgnkvote på en laks vil gjøre bra nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selv dette er eneste effektive måte å redusere uttaket av fisk på. I otra gjøres ingen endring i fisketid, mandalselva fredes fra 1.september. Dette innebærer 2 uker kortere sesong. Selv synes jeg dette var 2 uker for lite, men 2 uker mindre fisketid og døgnkvote på en laks vil gjøre bra nytte.

Blir reglene som FM har foreslått gjennomført vil utaket i kvina reduseres betraktelig, antagligvis mellom 30-50% av hva som var i 05/06 sesongen i kvina.

Døgnkvoter har en stor efekt i flommelver som kvina, kombinert med årskvoter på 15 laks som vi har hatt de siste 3 årene har dette redusert utaket betraktelig fra de lokale fiskerene.

Jeg personlig mener at alle elver burde ha en sesonkvote selv om det er en helt annen diskusjon.

Hva døgnkvote på en laks vil føre til i mandal og otra vet jeg ikke da jeg kjenner forholdene for dårlig i disse elvene hva angår selvjustisen innad i fiskemilijøe

Mange av døgnkortkjøprene i sone 2 i mandalselva vil nok mene at dette er en hard innstramning.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Noen som har hørt noe ang priser på de forskjellige sonene i Kvina i år?

Og blir det noen sesongkvote?

Begynner og nærme seg nå,har hørt om en observasjon av laks,men det kan jo være vinterstøing.Den hoppet jallefall opp over elva så det er ett godt tegn.

Noen andre som har hørt om eller sett fisk?

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Vurderer å fiske i Kvina første eller andre uken i Juni, men har aldri fisket her før, og lurer på om noen kan hjelpe meg litt med sone-valget.

Skal fiske med 1hånds og/eller 2hånds fluestang, men jeg aner ikke hvilke soner som egner seg best til dette fisket, og skjønner heller ikke helt, ut fra det jeg har lest på kvina sin nettside, hvor de forskjellige sonene er. Noen som kjenner elven godt, og ikke har noe problem med å hjelpe meg ut litt?

Hafstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg på å være ekspert på Kvina, men de øvre delene av Kvina er vel stort sett ei steinrøys som er mindre egnet til fluefiske, dersom du liker å vade langs elva og fiske deg nedover.

Typisk fluestrekk finner du ved sentrum/bysona og nedenfor eller i sideleven Litlåna.Ellers bærer det mest av elva ovafor sentrum mest preg av "fast hølfiske". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket kommer til å starte svært dårlig, det har vært lite vann en laaang periode nå.

I juni pleier ikke fisken å gå på elva ved minstevannføring.

Min spådomm er at det muligens blir tatt en 3-4laks de første 14 dagene.

Kommer det regn nok til at elva stiger til 30-40m3 kan det bli litt bedre.

Kvina har aldri vært noen juni elv selv med gunstig vannføring, noe som tidligere års fangstregistreringer viser.

August/september er månedene, hvis en skal ha en realistisk mulighet på minsevannsføring.

Mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ole.

Det kommer mest sannsynlig til å bli en dårlig start,med lite vann i mai og bare tørt vær i sikte blir det ikke rare fangsten de første ukene.

Glad jeg skal til Gaula jeg 26 juni,håper juni laksen kan komme der :dribble:

Har kunn hørt om noen få lakseobservasjoner i midten av mai,men skulle ikke forundre meg om det blir tatt noen få på sluk/mark.

Tiden vil vise..

Mvh Kvinalax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med aktivitet her. Er det noe liv i elva?

Noen få fiskere er det, er tatt 2 laks til nå.

Lite laks observert i munningen så det ser ikke spesielt lovende ut, men vi får håpe at det snur.

Vi må nok ha noen dager med skikkelig regn før laksen trekker inn, den surrer nok rundt listalandet for tiden.

Kvina pleier sjeldent å ta skikkelig av før den andre flommen kommer.

Mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt laks i fjorden, men ikke ved munningen. Her virker det veldig stille. Sett flere rugger på 8-10 kg. De er langt ute i fjorden. Hørte også rykter om at de var sett litt fisk ved Hidra.

Også sett endel sveler. Sett mer fisk i år enn jeg gjorde i hele fjor i sjøen tilnå.

Men dette kan selvsagt være tilfeldig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt laks i fjorden, men ikke ved munningen. Her virker det veldig stille. Sett flere rugger på 8-10 kg. De er langt ute i fjorden. Hørte også rykter om at de var sett litt fisk ved Hidra.

Også sett endel sveler. Sett mer fisk i år enn jeg gjorde i hele fjor i sjøen tilnå.

Men dette kan selvsagt være tilfeldig....

Høres bra ut Erik.Nå må det bare komme vann,snart er det rockefestival og da kommer det vel vann i bøter og spann!

Reiser til Gaula neste fredag,så det blir nok sesongens første kast der,i kvina er det som i sahara,NULL VANN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt laks i fjorden, men ikke ved munningen. Her virker det veldig stille. Sett flere rugger på 8-10 kg. De er langt ute i fjorden. Hørte også rykter om at de var sett litt fisk ved Hidra.

Også sett endel sveler. Sett mer fisk i år enn jeg gjorde i hele fjor i sjøen tilnå.

Men dette kan selvsagt være tilfeldig....

Helt naturlig å se laks i fjorden under de forholdene som råder nå.

Laksen har ikke hatt mulighet til å gå på elva,noe som fører til at den samles opp i fjorden. Det at laksen har hatt en slik lang periode den ikke har gått på elva har ikke intruffet de siste årene Min spådom om året sesong, er at under de forhold som nå råder får sjølaksefiske en meget god sesong.Det totale innsiget av laks vil ligge noe under snittet de siste 2 år, men pga store begrensninger i antall laks pr dag vil fangsten spesielt i flommelver gå kraftig tilbake. For kvina sin del tror jeg vi ender opp et sted mellom 5-700kg hvis vi er heldig med vannføringen i juli/august. Dette er under 30% av fangsten i toppåret 06.

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

På tide med en liten oppdatering her, sesongen så lang kan betegnes som katastrofalt dårlig, kun 5 laks tatt til nå, noe som er det dårligste siden kalkingen startet.Tørken har virkelig satt sitt preg på elva, utrolig liten vannføring over lang tid har ført til at laksen ikke har kommet seg opp i elva enda, vi trenger mye regn for at dette skal endre seg, minst 100mm i løpet av en uke. De regnskyllene som har vørt i det siste har ikke hatt noen innvirkning på vannstanden, da alt av myrer og småtjern må fylles opp. Ser en på raportene fra sjølaksefisket, ser innsiget ut til å være ca som fjorårets, muligens litt svakere.Hvis vi ikke får mye regn fort, risikerer vi og havne under 200kg på fangststatistikken.

Mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.