Gå til innhold
Fiskersiden

KVINA 2010


kvinalax
 Share

Recommended Posts

Ja denne sesongen blir nokså svart om ikke himmelens sluser åpner seg snart.

Lurer på om fylkesmannen stenger elva tidligere siden det ikke er tatt laks,de må da se at det er tørken som har gjort at kun noen få tidlig lakser er gått opp.Det kan jo komme noen store flak om bare vannet kommer,så får håpe at sesongen blir til satt tid jallefall.

Utvidelse av sesongen blir det vel jallefall ikke om det skulle bli tørt til sesongslutt.

Glad jeg fikk fiska bra i slutten av juni i Gaula,ellers hadde det vært ett mega tragisk lakseår for min del,men det kan jo enda skje noe.

Vet det at hadde jeg hatt ferie og unger og frue ikke stod i veien for meg,så hadde bilen hatt retning trøndelag ganske fort ja,hadde ikke klart å gå å vente lenger nå om ikke jeg hadde fått fisket i juni...

OLE14! det blir andre boller til neste år i juni :bow:

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Raport. Nå var det en liten økning i vannstanden endelig, men ikke stor nok til at fisken skulle starte å gå på elva i noen store mengder.

Vannføringa i år har vært katastrofalt dårlig, det har igjen ført til at antall fisk på elva er elendig.

Jeg har tidligere spådd at innsiget kom til å være som i fjor, noe som ser ut til å stemme nogenlunne for mandalselva og otra.

For elvene som er svært avhengig av noen skikkelige regnskyll for å trekke opp laksen, er fangstene mikroskopiske i forhold til fjorårets sesong.

Nå er snart 2/3 deler av sesongen ferdig, og vi kan vel konstantere allerede nå at dette blir svært labert.

Det som kan være en positiv effekt av dette, er at vi forhåpentligvis får masse gytefisk i elva når endelig vannet kommer i løpet av september.

Vi får håpe at forholdene blir bedre til neste år, da årets sesong nok dessverre kommer til å ende opp som en parantes, hvis IKKE DA MOT ALL FORNUFT DEN SKULLE BLI FORLENGET.

Mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har inntrykk av at det er ganske mye pen smålaks, men nå er jo dessverre Kvina ødelagt av vassdragsutbygging og det vil alltid holde Kvina nede. Elva er jo frarøvet masse vann og det forsterkes bare i et tørt år som nå. Jeg stemmer for økt minstevannføring!

Det som er tragisk er signalene denne sesongen sender, folk uten innsikt vil kanskje tro at det er så svart som fangsttallene sier. Husk nå at vi tidligere kunne ta fem fisk i døgnet frem til 15 september. Skulle en flom komme nå og fisket hadde vart like lenge som før samt 5 fisk om dagen. Da ville statistikken sett "penere" ut vil jeg tro....

Kommer nok til å gå mye fisk på første flom, jeg kan ikke huske en så tørr sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i stavanger, men ser på værradaren at det regner bra hjemme i kvinesdal nå,håper det kommer mye regn fram mot helga og at vi kan få noen skikkelige flak til og gå på elva.Er nok mange storlaks og mellomlaks som står og venter på høyere vannstand,da de ikke har kommet opp i elva værken i vår eller i sommer.

Så endel blank fisk som spratt oppover elva i slutten av forrige uke og i helga,men det var mest sveler og noen mellomlaks.

Hadde på en fisk i få sekunder søndag morgen,var nok smålaks,men den glapp.

Har fisket 2 små turer i kvina i år,det har vært utrolig lite vann og fisk.

Får håpe vi ser mye laks under gytetellinga,hvis ikke er jeg redd det kan bli svarte år framover,og yterlige innstraminger.

Ja da har jeg usle 15 dager igjen på å ta årets første kvinalaks,med jobb i stavanger og kun små helgeturer til rådighet igjen,så ser jeg ikke så store kjangser for meg,he he.Kommer vannet må jeg nok ta fri ett par dager tenker jeg....

Skitt fiske til dere som skal prøve dere de neste og siste to ukene..

Mvh Kvinalax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det ikke kommer noe regn de nærmeste dagene.

Da blir det nok en dårlig avslutning på sesongen fiskemessig, men jeg er meget opptimistisk med hensyn til antall gytefisk på elva.

Gleder meg til årets gytetelling som jeg tror kommer til å bli meget bra. De viser seg endel smålaks, alle ser ut til å være i fin kondisjon.

Mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå må vel Laksen ha fått nok vann?? :)

Er det foretatt noen telling i år eller er det senere på året.

Hei.Tellingen på sjøørrett,starter opp til helga tenker jeg,da de går på bekkene nå.

Laksetellingen begynner helt i slutten av oktober og fram til midten av november ca,men her har vannføringen mye å si om vi klarer å gå i elva og registrere.

Får håpe det er bra med laks,da uttaket har vært minimalt i år.

Skal se om jeg kan få delt infoen om gytetellinga når jeg hører fra gytetellings sjefene,eller min observasjon om jeg klarer å bli med i år,siden jeg jobber i stavanger for tiden er det ikke sikkert jeg er hjemme.Det er veldig spennende og delta på tellingen så håper jeg får det med meg...

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gytetelling.

Etter det jeg har hørt fra sjøørrett bekkene,så var det bra med fisk i enkelte bekker og tildels grov sjøørrett i noen bekker.Alt var ikke sjekket ferdig da jeg snakket med vedkommende som styrer det,men det virket som ett positivt år ang sjøørrett.

Når det gjelder laksen så er nok den igang hvert øyeblikk vil jeg tro,men vannstanden må synke betraktelig om det skal gå ann å foreta noen telling,så får håpe på oppholdsvær nå en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.