Gå til innhold
Fiskersiden

Gode dorgewobblere?


Glenners
 Share

Recommended Posts

19 til 22 ser ok ut å kunne brukes til trolling. men er det noen av de dær som tåler over 3 knop ?

HK Warma og Okeri har et optimalområde fra 3-5 knop. Andre produsenter oppgir ikke hastighet, men regner vel med at brukeren selv justerer og tilpasser gangen til ønsket dorgehastighet. Moskari kan dorges sakte men likevel gå aggressivt hvis de stilles slik, men de kan også dorges raskt. Har brukt disse i elv etter laks, noe de også tålte utmerket etter en omgang med tanga, selv om farta her er rimelig høy i forhold til når de slepes etter båt.

Wobblere er lette å optimalisere, nettopp fordi du kan justere dem, slik du kan med alle håndlagede wobblere. Dette er til forskjell fra masseproduserte som ofte har et meget snevert tuningsreportoar - for her kan du selv optimalisere gangen til fart eller til ønsket svømmestil. Bøyer du øyet ørlite ned går de mer "slengete" med større utslag og kan bli ustabile hvis du tyner dem med for høy fart, men bøyer du øyet ørlite opp blir gangen hissigere og "tightere" med mindre utslag slik at de ikke så lett "looper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt i mange år Rapala Original Floating (F) 13cm. Det er klart og tydelig tre farger som holder:-

S (Svart rygg med sølv sider) - Fungere nesten hele tida

RT (Regnbue ørret) - Når S ikke fungere eller det er mye sol

GFR (Oransje) - Når det er dårlig sikt i vannet, veldig kaldt eller veldig varmt

Jeg har tatt alle av de over nevnte arter på disse men de fungerer klart og tydelig best til SØ.

Husky Jerk fungerer og jeg har prøvd Atomic, men Rapala er uten tvil de som fungerer gang på gang.

Billig på ebay også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt i mange år Rapala Original Floating (F) 13cm. Det er klart og tydelig tre farger som holder:-

S (Svart rygg med sølv sider) - Fungere nesten hele tida

RT (Regnbue ørret) - Når S ikke fungere eller det er mye sol

GFR (Oransje) - Når det er dårlig sikt i vannet, veldig kaldt eller veldig varmt

Brukte disse en del før, de tar jo fisk. De fargene var også mine favoritter, særlig S & GFR. Men det finnes mye som er bedre enn Rapala, det er bare et spørsmål om vilje og mot til å teste ut alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får bare småfisk på slike rapala 13cm

men på disse http://www.qxl.no/pris/sport-fritid/fiskeutstyr/sluker/wobbler-auksjon-nr-1/v/an634012722/pn4/

får jeg 5kg pluss! og når fatra blir for lav kommer kveita på :rolleyes:

bare se Glenners 2010 tråen !!!! :thumbsdown:

Stor agn stor fisk , liten agn liten fisk!!!!!!!

bruk mye knallfara!

Endret av Glenners
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte disse en del før, de tar jo fisk. De fargene var også mine favoritter, særlig S & GFR. Men det finnes mye som er bedre enn Rapala, det er bare et spørsmål om vilje og mot til å teste ut alternativer...

Jeg har prøvd mye Abu, forskjellige Rapala, Atomic men disse fungerer best for min del.

får bare småfisk på slike rapala 13cm

men på disse http://www.qxl.no/pr...n634012722/pn4/

får jeg 5kg pluss! og når fatra blir for lav kommer kveita på ;)

bare se Glenners 2010 tråen !!!! :)

Stor agn stor fisk , liten agn liten fisk!!!!!!!

bruk mye knallfara!

Her på sørlandet er det desverre langt mellom storfiskene men har tatt flere kilos fisk samt SØ opptil 2.5kg og brunørret opptil 3.5kg. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er mest en fluefiske som av og til får lyst å dorge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.