Gå til innhold
Fiskersiden

sinnsyk stang?


Hafnor
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ivrig internett titter og ser mye på fiskerelatert utstyr på internett. for en kort tid tilbake kom jeg over noen helt sinnsykt stenger kalt jigging master. de skal være tynne som blyanter og den største 500g kan løfte 30 kg før den ryker. de leverer stenger fra 100g 150g 200g opptil 500. noen som har prøvd, hørt eller har erfaring med disse? er svindyre rundt 300-500 dollar men virker helt sinnsyke. noe for norske havfiskere? eller er det hele nare overpriset og tullete?

se link med videor.http://www.jiggingmaster-ag.com/view_product_d.asp?id=18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne betydelig rimeligere stenger som gjør jobben like gott i Norge. Men ellers så er prisen "normal" for litt finere japanske speedjigging stenger. Du kan finne dem helt opp mot 1500$ :blush: .

Jeg hadde vel muligens prøvd noe rimeligere før jeg hadde bladd opp 4-500$. Stengerne er som regel veldig korte 5-6" og det er d ikke alle som er bekvem med. Shimano har jo både sin Beastmaster og Trevala serie till ein fornuftig pris.Okuma har sin Cedros ,Daiwa har Saltiga serien. alle får du for ca 100$+frakt.Disse tåler også utrolig mye juling. Men hvis du ikke bryr deg om prisen så kan du også vurdere Smith,Carpenter Shimano Bluerose. OTI og Hots disse er veldi populære og goe stenger. Trur ikke jiggingmaster har vore så lenge på markedet og er ikke så mye brukt men kan jo for all del vare goe stenger for d.

Jeg har fastnet i jigfella og har har kjøpt ein go del utstyr. Jeg startet med Okuma sine Cedros stenger og er fornøjd med dem etter ein sesongs prøvefiske. Jeg ska ha 6 haspelmodeller till utleie neste år. Men jeg har planer om og reise till varmere strøk og tenker da investere i Smith stenger eller muligens Carpenter. Etter va jeg har lest på diverse forum så har jeg funnet ut att Smith stengerne er veldi populære og er ikke så ille i pris 4-500$. Ganske kult og vite att ein har utstyr som kan temme ein 100+ tuna og veier ca 1kg +/-. Med både stang og snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysjerrig på hva jigging egentlig var for noe. Også var det bare pilking med stang istedet for juksasnøre. Det har jeg jo drevet med siden jeg var 6 år gammel, sånn ca i 1976, da det bare var svensker som fisket med stang i havet i nordnorge, he he

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysjerrig på hva jigging egentlig var for noe. Også var det bare pilking med stang istedet for juksasnøre. Det har jeg jo drevet med siden jeg var 6 år gammel, sånn ca i 1976, da det bare var svensker som fisket med stang i havet i nordnorge, he he

Ja speedjigging eller verticaljigging er ein videreutvickling av traditionell pilking bare att metoden er annerledes og utstyret er mye lettere.Det er ein veldig aktiv form for fiske da du prøver og imitere betesfisk som svømmer raskt opp gjenom vannlagene. Ein av filosofiene bak hele greia er att du ska slippe stå med tungt standup utstyr og slite hele dagen. Men utstyret har fortsatt sine begrensninger når d ersnakk om de riktigt store som marlin,200+ tunfisk og stor hai.

Det ligger allerede ein par tråder her under havfiske om dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja speedjigging eller verticaljigging er ein videreutvickling av traditionell pilking bare att metoden er annerledes og utstyret er mye lettere.Det er ein veldig aktiv form for fiske da du prøver og imitere betesfisk som svømmer raskt opp gjenom vannlagene. Ein av filosofiene bak hele greia er att du ska slippe stå med tungt standup utstyr og slite hele dagen. Men utstyret har fortsatt sine begrensninger når d ersnakk om de riktigt store som marlin,200+ tunfisk og stor hai.

Det ligger allerede ein par tråder her under havfiske om dette emnet.

Jeg brukte ei vanlig ABU fiskestang fra tja...1976 til dette. STanga var i grønn glassfiber, og sikkert 6 fot. Den hadde ikke engang et skikklig snellefeste, bare to plastringer som klemte snella på plass et valgfritt sted rett på korka på handtaket.

Snella var ei ABU Cardinal 33 med 0.40 mono. Og jeg brukte som regel en 40 grams rød eller grønn stingsild som "pilk". Og med dette dro jeg opp torsk fra den røde plastsjekta til bestefar ("storbåten" fikk man ikke lov å bruke allene) på Bekkkenesgrunn i Gullesfjord. De ble aldri veid, men de største ble hengt på en krok på naustveggen, og rispet inn et merke der sporen var. Målte noen av de merkene sist jeg var der. Og den største var på 90 cm fra hullet der kroken engang var, til sporen. Altså fra gjellene på fisken til halen...ikke verst det for en guttunge :-)

Den stanga og snella tror jeg ligger på loftet hos gamlingene enda. Hadde bare det utsyret fram til etter at jeg var ferdig med førstegangstjenesten tror jeg det må ha vært :-)

Fikk også ei diger kveite på flere ganger som dro avgårde med både meg å sjekta. Men sleit selvsagt av hver eneste gang. Men fikk ei mindre ei en gang som ble rodd inn i fjæra :-)

En gang skal jeg få den gammelkveita opp til båten så jeg får hilst på den!

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lita innføring i speedjigging skriven av Havengel for ei tid tilbake.

Ligner veldig på det jeg drev med som guttunge på 70/80 tallet. Bare at jeg brukte vanlige sluker... og dermed ei veldig lett stang. Fjorden jeg fiska i var ikke mer enn 100 meter dyp, men som regel var det vel grunnere enn det der jeg fiska...og så på dybdekart for området nå...ser ut til at vi må ha fiska langs marebakken på mellom 100 og 20 meters dyp. Med ei flott grunne som står som et platå som stikker ut i marebakken på sca 20 meters dyp.

Pleide å slippe ut, "pumpe" litt, så sveive opp så raskt kjeg klarte noen meter, pumpe litt, og fiska helt opp til båten, mens jeg rak over grunna. Bestefar viste meg merkene jeg skulle se etter :-)

Ikke rart vi altid fikk fisk der. Alt fra småsei, stabbsei, stortorsk og kveite, samt en og anna uer på djupa + lange.

...."%¤!¤%!%¤"§! forum....nåp må jeg ha enda mer utsyr....stakkars sparebøssa mi...bare å sette det på lista...puh-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner veldig på det jeg drev med som guttunge på 70/80 tallet. Bare at jeg brukte vanlige sluker... og dermed ei veldig lett stang. Fjorden jeg fiska i var ikke mer enn 100 meter dyp, men som regel var det vel grunnere enn det der jeg fiska...og så på dybdekart for området nå...ser ut til at vi må ha fiska langs marebakken på mellom 100 og 20 meters dyp. Med ei flott grunne som står som et platå som stikker ut i marebakken på sca 20 meters dyp.

Pleide å slippe ut, "pumpe" litt, så sveive opp så raskt kjeg klarte noen meter, pumpe litt, og fiska helt opp til båten, mens jeg rak over grunna. Bestefar viste meg merkene jeg skulle se etter :-)

Ikke rart vi altid fikk fisk der. Alt fra småsei, stabbsei, stortorsk og kveite, samt en og anna uer på djupa + lange.

...."%¤!¤%!%¤"§! forum....nåp må jeg ha enda mer utsyr....stakkars sparebøssa mi...bare å sette det på lista...puh-...

Hehehe... Ja E-bay og div forum er skumle greier for økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.