Gå til innhold
Fiskersiden

En nybegynner lurer på hva han har brukt pengene på... Lawson stang


Florianczyk
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er rimelig grønn på fiske. I sommer fikk jeg et "drypp", hvorpå jeg sprang til butikken og kjøpte meg fiskeutstyr.

Tenkte at jeg skulle ha en allround-stang( ser i ettertid at dette var en noget ambisiøs tanke).Dorging, kaste fra fjæra, SØ hosthosthost... Markfiske i innsjø...

Mine preferanser i sommer dreide seg rett og slett om "utseende", samt noe som skulle passe enhver situasjon...

Jeg var en liten pjokk sist gang jeg hadde holdt i ei stang, så endte opp med å kjøpe ei snelle som hadde litt av den samme looken a`la den gang jeg la opp for 17 år siden.

Endte opp med en Lawson energy 11 fot 10-50 gram, og ei Shimano super 4000 gt rb snelle.

(fortod rimelig fort at det ikke passa seg på fjellvann med dette :lol: , så kjøpte meg etter hvert et fint lite sett fra abu; stang på 8 fot samt trivelig lita 2500 snelle, til å få fjellørret med :blush: )

Har tråla forumet her, og sitter igjen med feelingen av at Lawson-stanga muligens er ei lita laksestang... eller noe som brukes til trolling. Samt at den snella er i overkant stor.

Mitt spørsmål er som følger; kan den stanga brukes til noe annet enn å lure opp torsk fra fjæra/brygga? Hva er det jeg har kjøpt?

Mvh.

Snåling fra Trondheim :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stanga er nok ikke så dum. men egner seg nok best på det du nevner. altså laksefiske samt slukfiske fra land. stanga tar jo ikke mer enn 50 gram så ikke bruk tunge søkker/ pilker ol. vanskelig å finne fiskeutstyr som passer til alle formål. slukfiske fra land og lakse/ fjell fiske kan nok kombineres til en viss grad. stanga kan brukes i ferskvann og saltvann uten problemer vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stanga og snella er fin til slukfiske i sjø fra land, og sikkert som laksestang også.

Videre kan den presses inn i tjeneste som markstang med mark og søkke, eller mark og dupp i vann etter ørret/ røye. Eller du kan bruke den i flue og dupp kombinasjon etter samme. Den er nok litt overkill, så kjøring av fisk blir ikke så spennende når det gjelder ørret og røye som hvis du hadde lettere utstyr. Selv bruker jeg ultralett til det...dvs stang for 1-7 grams sluker og snelle i 1000 størrelse :-)

Men til slukfiske i havet, har jeg samme klasse stang som deg, og har brukt slike stenger til alt jeg nevner over siden jeg begynte å fiske som 6 åring. En helt grei stang å ha i sortimentet. Så kan man spesialisere seg ettervert som man finner den fiskeformen man liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.