Gå til innhold
Fiskersiden

Firelinefingre


270667
 Share

Recommended Posts

Jeg er plaget av såre fingre når jeg kaster med firelinsnøre. Jeg får vonde sår ( særlig pga. snusbruk) og synes det er kjipt å bruke fireline av akkurat denne grunnen. Har prøvd å bruke forskjellige hjelpemidler, men det er ikke tilsrekkelig. Enten er det for tynne ting eller så mister jeg følelsen av snøret i kastsekvensen. Er det noen som har et godt råd for hvordan unngå sår ved kasting med fireline, please gi meg noen råd. Det er vondt for tiden pga mye kasting for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

Hva med å prøve å kaste på en annen måte? Har aldri hatt dette problemet selv, men jeg går utifra at du bruker litt tyngre utstyr siden du får så såre fingre?

Jeg bruker stort sett sluker str. 15 - 25 gr. Det er spesielt i regnvær at det blir problemer. Kan hende at kasteteknikken er ulik din, men når man vil kaste langt, tar man hardt i. Bruker Kinetik Seatrout for tiden, men vil nok invistere i en fjellstang som er litt mykere, men med god reaksjon. Noen tips i så måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en vond opplevelse da jeg startet å bruke 0,12 FL

Stod i Nordmarka og skulle kaste en en dupp langt ut.

Dro til det jeg var god for uten å se at det var en stubbe bak meg.

Kroken satte seg fast i kastet noe som resulterte at flere meter sene raste over og skjærte seg inn fingeren. Det ble et pent og dypt kutt... [ :D ]

Men men...

Det jeg passer nøye på når jeg fisker med så kort fortom at kastefingeren er på FL og ikke mono er at bremsen på snella er stram nok til å holde snøre igjen under kastet. Sklir det ut FL når du kaster vil dette "skade/slite" på fingeren din. Har du først fått sår så hjelper det lite å legge sena på samme plass. Vent til fingeren er helt bra igjen.

Jeg måtte kaste med plaster / hanske og med annen finger en stund etter overnevnte sak. Brukte også lang mono en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that. Har mange skrekk-eksempler siden jeg fikk fireline. Det er sikkert et allment problem, særlig når man "vil dra til". Jeg tror nok jeg skal invistere i slik fingerbøl som man bruker når man teller penger eller et par kjørehansker i skinn. Det viktigste er at man kan kaste langt og bevare følelsen i selve kastet[ :D ][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Begynte å bruke PowerPro, jeg!! Etter at DAM sluttet å selge Hypron.

Nema problema!!

Kan ellers anbefale å begynne å spille gitar[ :D ] (fingerspill med korte negler, slik at man får litt træl på fingertuppene!) Works for me...[8D]

Jeg har vært musiker og gitarspiller siden jeg var 12 år, så det er ikke der problemet ligger. Takk likevel for råd og vink. Jeg tror at fireline og rapala er de merkene som skjærer fingrene mer enn andre. Skal prøve å få tak i PowerPro, for å se om det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.