Gå til innhold
Fiskersiden

kjøp fra grejonline.dk


heitmann
 Share

Recommended Posts

Hej Heitmann

Hvis du scroller lidt ned på siden og klikker på det norske flag kommer du til en tekst vedrørende forsendelser til Norge. Vi sender fragtfrit til Norge ved køb for mere end DKK 500. Køber du for mindre end DKK 200 eksl. mva bliver varen ikke fortoldet og du sparer fortoldningsafgiften på NOK 72.

Et lille regneeksempel: Du køber for DKK 200 incl. mva

Fragten bliver så DKK 45 men du sparer mva da et beløb af denne størrelse ikke fortoldes. Mva er 25% = DKK 50. Den faktiske pris du betaler for at få varen leveret til din bopæl bliver således de priser du kan se på vores hjemmeside da fragt og mva besparelse stort set går lige op.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen - Grejonline

Hej Heitmann

Hvis du scroller lidt ned på siden og klikker på det norske flag kommer du til en tekst vedrørende forsendelser til Norge. Vi sender fragtfrit til Norge ved køb for mere end DKK 500. Køber du for mindre end DKK 200 eksl. mva bliver varen ikke fortoldet og du sparer fortoldningsafgiften på NOK 72.

Et lille regneeksempel: Du køber for DKK 200 incl. mva

Fragten bliver så DKK 45 men du sparer mva da et beløb af denne størrelse ikke fortoldes. Mva er 25% = DKK 50. Den faktiske pris du betaler for at få varen leveret til din bopæl bliver således de priser du kan se på vores hjemmeside da fragt og mva besparelse stort set går lige op.

Mvh

Jørgen

Så sant du er heldig og slipper å betale moms[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej avkroken

Vi har talt med flere danske offentlige myndigheder der har været i kontakt med det norske skat og told. Ifølge de informationer vi har modtaget vil forsendelser med en værdi mindre end DKK 200 ikke blive fortoldet og der vil ikke blive beregnet moms.

Er der nogle på forum der har andre informationer eller har oplevet noget andet vil vi meget gerne høre om dette.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, da misforsto jeg. Alle forsendelser under 200 NOK er momsfrie, men husk at også fraktutgifter skal momsbelegges. Husk også at den danske krona står høyere i kurs enn den norske.

I ditt eksempel så koster varene 150 DKK uten mva + frakt på 45 DKK, dette blir 195 DKK som man tror skal kunne tas inn momsfritt. Men, omregnet til NOK som er den summen du skal betale mams av blir importert pris ca 210 NOK og du må betale moms på kr 21,50 + fortollingsgebyr på 72 kr.

Tilsammen blir prisen du må betale inn til Norge 305,50.

Send heller som gave og slipp alle porto- og tollutgifter.

(Vil bare si at jeg ikke er 100% sikker på regnestykket og eksempelet, men slik jeg leser loven virker det som dette er riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen

Du har ret i at grænsen for fortoldningsfrihed/momsfrihed er NOK 200 og ikke DKK 200 - Sorry (hvilket jo faktisk også står på vores hjemmeside[:I].

Køb for under NOK 200/ DKK 181 ved dagens kurs(incl.fragt) så sparer du både fortoldningsgebyr og moms og varerne er hurtig fremme.

(det sparede momsbeløb og fragtomk. vil stadigvæk gå stort set lige op hvis man køber for niveau DKK 200-225 incl.mva og fragt).

Ved at lave et køb i portioner af denne størrelse har man varerne fragtfrit hjemme på egen boæl til de priser der er anført på hjemmesiden.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraktutgiftene momsbelegges kun hvis vareverdien er over kr 200, Tom Ole. Vareverdi er varens verdi uten fraktutgifter, og så lenge denne er under 200 NOK skal man ikke betale moms uansett fraktutgifter. 200 DKK inkl MVA til Norge vil gå bra fordi man får trekke fra den danske momsen. Med en kurs på 110 mot DKR, kan man handle for 240 danske kroner uten å betale moms hvis den danske momsen trekkes fra. Da blir vareverdien nemlig 198 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Les her:

http://www.toll.no/rundskriv/EKS/98_1792-5.html

"Direktoratet understreker at det ved vurderingen av om en vare er fritatt etter bestemmelsen eller ikke, så er det vareverdien som skal legges til grunn, og ikke tollverdien. Dersom en vare har en verdi på f.eks. 190 kroner, er den således fritatt etter bestemmelsen uavhengig portokostnader ol. Men dersom varens verdi f.eks. er 210 kroner, så skal merverdiavgift, toll, og eventuelle særavgifter beregnes på grunnlag av varens tollverdi, dvs. varens verdi med tillegg av bl.a. frakt og porto."

Det er derfor viktig å spesifisere varens verdi på fraktdokumentet/lappen på pakken, og ikke bare totalverdi inkl. porto(tollverdi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Havengel

Tak for de gode links og informationer. Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig.

Vi har jo spesialiseret os i sluker, spinnere,tilbehør og andre mindre ting, og derfor er det ekstra interessant at det altid er både billigst og hurtigst at bestille i mindre portioner fra ca. NOK 165-200.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen - Grejonline

Hej Havengel

Tak for de gode links og informationer. Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig.

Vi har jo spesialiseret os i sluker, spinnere,tilbehør og andre mindre ting, og derfor er det ekstra interessant at det altid er både billigst og hurtigst at bestille i mindre portioner fra ca. NOK 165-200.

Mvh

Jørgen

Jeg har vært inne å bestillt noe småtteri for kr. 238,- dkk inkl. mva nå - så får vi se om det fungerer i praksis[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hej

Vi har været i kontakt med 10 af vores norske kunder og de 8 der bestilte for mindre end NOK 200 (eksl. fragt) har alle modtaget varerne indenfor 4-5 hverdage (op til en uge hvis lørdag/søndag medregnes). Ingen af de 8 har haft problemer med tolden og har således modtaget varerne moms og toldfri. Vi har tilrettet vores ordrebekræftelser/faktura således at vareværdien der skal bruges til fortoldning fremgår som et selvstændigt tal. Hvis denne vareværdi omregnet til Norske kroner er mindre end NOK 200 er det moms og toldfrit og også ganske hurtig da varerne ikke forsinkes i tolden.

Købes der for mere end NOK 200 tillægges moms og fortoldningsafgift og forsendelsestiden bliver 1-2 uger. Vi tilpasser vores norske information på hjemmesiden i henhold til dette. Tak for de mange gode informationer.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Noen som har opplevd at varene fra Grejonline ikke har dukket opp?

Bestilte noe småtteri fra dem torsdag 18.august. Fikk beskjed om at varene var levert postkontoret samme formiddag. Ut fra tidligere erfaring skulle jeg hatt dem i kassa lørdag 20.august. Dette er første gang jeg ikke har godsakene i kassa to dager etter bestilling. Regner med at tollen har slått kloa i pakka men hvor lang tid kan de bruke på få den igjennom?

Sendte en mail til Grejonline mandag denne uka med forespørsel om det var mulig å spore forsendelsen. Ikke fått svar enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte fra Danmark i forrige uke, denne forsendelsen tok fire dager. Tidligere har det tat to-tre-fire dager. Fra UK tok min siste forsendelse som skulle fortolles 16 dager, og 12 av disse dagene var liggetid på Postens Godssenter. Det kan variere ut fra arbeidsmengde, men 18.august høres litt drøyt ut. Hvis du ikke har mottatt pakken innen fredag, ring Postens Godssenter og hør, gå deretter til postkontoret og etterlys den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Håvard

Der kan desværre gå mere end 2 uger hos tolden i Norge men det er meget forskelligt fra gang til gang. Vi sender pakkerne som alm. post og det er således vanskeligt at spore disse :-(

Jeg har ikke set en mail fra dig - venligst send den til

jsk@grejonline.dk og gerne med ordrenr.

Dukker pakken ikke op inden for den næste ugestid vil jeg anmode dig om at give besked så vil vi i givet fald sende varerne til dig igen og så må vi forsøge at finde ud af om den første pakke er strandet hos Postdanmark eller i den norske told men du skal selvfølgelig have de varer du har bestilt og betalt for.

Mvh

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Noen som har opplevd at varene fra Grejonline ikke har dukket opp?

Bestilte noe småtteri fra dem torsdag 18.august. Fikk beskjed om at varene var levert postkontoret samme formiddag. Ut fra tidligere erfaring skulle jeg hatt dem i kassa lørdag 20.august. Dette er første gang jeg ikke har godsakene i kassa to dager etter bestilling. Regner med at tollen har slått kloa i pakka men hvor lang tid kan de bruke på få den igjennom?

Sendte en mail til Grejonline mandag denne uka med forespørsel om det var mulig å spore forsendelsen. Ikke fått svar enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sente mailen som svar på leveringsbekreftelsen. Gikk vel da til post@grejonline.dk (eller noe i den duren).

Regner med at det var jeg som tulla med omregninga til norske kroner... [:I] Har tidligere klart å holde meg rett under NOK 200,- i vareverdi men denne bestillingen ble gjort litt vel tidlig om morgenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.