Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrett på land!


kamico
 Share

Recommended Posts

Niri som jobber med oppdrett på land har sine egne teorier om hvorfor motstanden er stor i oppdrettsindustrien for å få dette til. Med denne kronikken setter de noen vinklinger på landbasert oppdrett som kan forklare redselen til industrien for å miste monopolet sitt - er det hold i det de påstår?

http://www.niri.no/images/stories/niri/brev-kronikk.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de mener dette skal skje med sjøvann, men poengene deres er at motstanden til landbasert oppdrett har med politisk skjærming av oppdrettsindustrien i dagens form å gjøre.

Som de skriver er det jo ikke noe problem å flagge ut produksjonen og få markedstilgang direkte i europa og asia, transportkostnadene ned og biligere arbeidskraft.

Når vi vet hvem som sitter i politisk posisjon for å gi Niri en sjanse til å bevise teoriene sine i fullskala, har de litt av en motstand!

Er det slik at angsten for konkuranse står i veien for å få dette til? Regjeringen er programforpliktet til å ta vare på Distrikta, ofres denne løsningen på det alteret?

Skulle gjerne betale mye mer for et kilo laks som ikke var medisinert og oppdrettet nærmest mulig naturlig, nå har vi ikke det valget ennå - kommer det vil jeg støtte så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom NIRI virkelig mener det kun er kostnadene som hindrer landbasert oppdrett er de enten hinsides realitetene- eller ikke så rent lite subjektive. Hmmmm. Det er nesten så man skulle tro de vil tjene penger på dette....

Klart de er der for å tjene penger, ingen tvil om det. Jeg ser ikke noe problem ved det - bare løsninger på den galskapen som fåregår med dagens praksis i oppdrettsindustrien. Enhver løsning - kommersiell eller ikke er hjertelig velkommen hos meg.

Det er vel utopisk å tro at all oppdrett skal på land, men hvis noe av presset på kysten kan taes vekk og forurensingen kommer under kontroll på deler av industrien er det gode ting. De skriver at de vil starte fullskala anlegg i år...... vi får se........

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.