Gå til innhold
Fiskersiden

Bottom tracking


christer s
 Share

Recommended Posts

Som total nybegynner så lurar eg på noen ting........er en nødt til att ha cannon rigger for att kunne ha bottom tracking( litt usikker på navnet ) alltså når loddet føljer botten automatiskt eller kan en ha ka for rigg som helst?

Må en ha noen spesielle merken på ekkolodet eller går det med ka for merke som helst?

Tar gjerne imot noen tips og gode råd her :D

Christer

Endret av christer s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du må ha cannon rigger. Det systemet du beskriver er nå erstatet av et system som heter Cannon Link. Det innebærer at du også må ha Humminbird ekkolodd av en viss standard. Du må nesten google opp, eller lese mere på www.belanor.no

Cannon skal etter det ryktene sier komme med en elrigg nå til høsten som vistnok skal kunne kjøres med ekkolodd med NMEA2000 inngang.

Så jeg ville valgt å vente med å handle både rigger og lodd før en ser hva de kommer med. Riggene dems er veldig bra, Humminbird ekkoloddet...

noen liker mora, andre datteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du må ha cannon rigger. Det systemet du beskriver er nå erstatet av et system som heter Cannon Link. Det innebærer at du også må ha Humminbird ekkolodd av en viss standard. Du må nesten google opp, eller lese mere på www.belanor.no

Cannon skal etter det ryktene sier komme med en elrigg nå til høsten som vistnok skal kunne kjøres med ekkolodd med NMEA2000 inngang.

Så jeg ville valgt å vente med å handle både rigger og lodd før en ser hva de kommer med. Riggene dems er veldig bra, Humminbird ekkoloddet...

noen liker mora, andre datteren

Takk ska du ha ..dette var nytt for mej :angry2: ( som allt annet ) det føljde med rigger til båten eg kjøpte scotty 1116 og det føljde og med en Garmin 525s plotter /ekkolodd ..

Så dette med å vente med å handle trur eg vi tar å driter i :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har scotty 1116 ser jeg oppriktig talt INGEN grunn til at du skal bytte rigger. Ekkolodd/plottern skal jeg avstå å kommentere.

Men Garmin er i allefall kjent for å ha ok plottere. Ikke brukt deres utstyr, men abbor har sikkert noen opplysninger om hvordan de er, og

jeg blir ikke overrasket om han anbefaler et bytte til HDS-8 om du skal ha kombimaskin, eller Furuno FCV585 om du vil ha et rent ekkolodd

og benytte Garmin plotteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har scotty 1116 ser jeg oppriktig talt INGEN grunn til at du skal bytte rigger. Ekkolodd/plottern skal jeg avstå å kommentere.

Men Garmin er i allefall kjent for å ha ok plottere. Ikke brukt deres utstyr, men abbor har sikkert noen opplysninger om hvordan de er, og

jeg blir ikke overrasket om han anbefaler et bytte til HDS-8 om du skal ha kombimaskin, eller Furuno FCV585 om du vil ha et rent ekkolodd

og benytte Garmin plotteren

Hei!

Tack for hjelpen ...eg ska teste dom riggerne som føljde med båten men eg var liit nyskjerrig på vad det var for noe og hadde håpes på att det gikk å bruke dom eg hadde med BT men efter litt googling så vet eg liit mere....

Når det kjem til ekkolodd så lurer eg på vad som er mest brukt ....eg har en venn som begynnt å selje Lowrance lodd men han har lite peijling på ka som er mest brukt av stangfiskere så hvis noen av dokker har noen goe tips på vad som er bra så får dokker gjerne komme med forslag då eg kunde få bra pris på dem ekkolodden..

Tanken var att bruke Garminen til plotter og ha ett eget ekkolodd på siden med...

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tack for hjelpen ...eg ska teste dom riggerne som føljde med båten men eg var liit nyskjerrig på vad det var for noe og hadde håpes på att det gikk å bruke dom eg hadde med BT men efter litt googling så vet eg liit mere....

Når det kjem til ekkolodd så lurer eg på vad som er mest brukt ....eg har en venn som begynnt å selje Lowrance lodd men han har lite peijling på ka som er mest brukt av stangfiskere så hvis noen av dokker har noen goe tips på vad som er bra så får dokker gjerne komme med forslag då eg kunde få bra pris på dem ekkolodden..

Tanken var att bruke Garminen til plotter og ha ett eget ekkolodd på siden med...

Christer

Hei, jeg har makan båt og skal kjøpe downrigger, kunne du lagt ut et bilde på hvor/hvordan dine rigger er festet. Ellers er min erfaring at en god plotter er vel så viktig som et dyrt ekkolodd. Jeg fisker mye kveite og bruker plottern mest for å finne plasser med potensiale.

Bruker også plottern til å legge spor og merker som kan være verdt å bruke senere da jeg ofte har erfart at det er viktig å være nøyaktig plassert om det skal bli fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Når det kjem til ekkolodd så lurer eg på vad som er mest brukt ....eg har en venn som begynnt å selje Lowrance lodd men han har lite peijling på ka som er mest brukt av stangfiskere så hvis noen av dokker har noen goe tips på vad som er bra så får dokker gjerne komme med forslag då eg kunde få bra pris på dem ekkolodden..

Christer

m10-1632-img.jpg

Du fisker i saltvann... Jeg er forpliktet til å si at du skal kjøpe deg et Furuno FCV 620 eller FCV585 ekkolodd. 620 er et 5.6", mens 585 er en 8.5". Dette er forholdsvis dyre lodd, men dette er rene ekkolodd, og du kan jo spørre noen av de aktive fiskerne i Sortland hva de bruker. Jeg blir overrasket om ikke et STORT flertall bruker Furuno lodd som er i en klasse for seg selv, men du bør regne med ca 10.000.

Mitt tips er å ta deg en tur til Sortland Skipselektronikk og høre litt med de hvilket lodd de anbefaler og fortell dem hvilket fiske du har tenkt til å bedrive.

Trykk på bilde av FCV620 for info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har makan båt og skal kjøpe downrigger, kunne du lagt ut et bilde på hvor/hvordan dine rigger er festet. Ellers er min erfaring at en god plotter er vel så viktig som et dyrt ekkolodd. Jeg fisker mye kveite og bruker plottern mest for å finne plasser med potensiale.

Bruker også plottern til å legge spor og merker som kan være verdt å bruke senere da jeg ofte har erfart at det er viktig å være nøyaktig plassert om det skal bli fisk.

Hei!

Eg jobber som fisker og er ombord nå og eg har ikke noen bilder i pc`n min men eg ska ta noen bilder så fort eg kjem hjem....riggerne er plassert litt fremfor pullerterne akter som er flyttet noen cm akterover for å gi plass..

Det er nok litt lettere å ha to separate instrumenter hvis man ska legge in spor og merker samtidigt som man fisker..ihvert fall for mej :-)

Christer

m10-1632-img.jpg

Du fisker i saltvann... Jeg er forpliktet til å si at du skal kjøpe deg et Furuno FCV 620 eller FCV585 ekkolodd. 620 er et 5.6", mens 585 er en 8.5". Dette er forholdsvis dyre lodd, men dette er rene ekkolodd, og du kan jo spørre noen av de aktive fiskerne i Sortland hva de bruker. Jeg blir overrasket om ikke et STORT flertall bruker Furuno lodd som er i en klasse for seg selv, men du bør regne med ca 10.000.

Mitt tips er å ta deg en tur til Sortland Skipselektronikk og høre litt med de hvilket lodd de anbefaler og fortell dem hvilket fiske du har tenkt til å bedrive.

Trykk på bilde av FCV620 for info

Supert

Man takker og bokker ....eg ska sjekke disse loddan ..som regel så lønner det sig att lyssne på dem som har hållt på ett tag

Takk

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trenger noen gode råd .Eg var og tørrsveiva på en snelle hos ørjan i Tromsø og den hette Daiwa saltist 40 (trur eg ) er dette en bra størrelse til kveite trolling eller er den for stor ......eg hadde tenkt å bruke vanligt snøre

0,60 og kvalitets intrykket var meget bra på Daiwan ..Eg ska ha to nye sneller og to nye stenger så hvis noen har noen gode inspill så er eg takksam:-)

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som total nybegynner så lurar eg på noen ting........er en nødt til att ha cannon rigger for att kunne ha bottom tracking( litt usikker på navnet ) alltså når loddet føljer botten automatiskt eller kan en ha ka for rigg som helst?

Må en ha noen spesielle merken på ekkolodet eller går det med ka for merke som helst? Tar gjerne imot noen tips og gode råd her :glare: Christer

Cannon´s "Digi Troll IV" har innebygget elektronikk for "bottom tracking" og du trenger ikke enns ett ekkolodd for dette. Disse riggene har en eigen svinger som monteres bak på båten. Slik får du dybde-data til riggene.

Det dacron meinte med Cannon Link og humminbird gjelld for Cannon Mag 10/20 f.eks som har elektronikken/softwaren integrert i Humminbird ekkolodd. Men for bottom tracking med Cannons "Digi Troll IV" treng du kun en Cannon svinger da elektronikken er innebygget i disse riggene. Et forholdsvis dyrt system ville jeg si. Ikke verdt pengene slik jeg ser det.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.