Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer å kjøpe Hds 8..


Roall
 Share

Recommended Posts

Har et Lowrance LCX-15 CI med en orginal 50/200hz svinger hvor 50hz ikke virker spesielt godt lenger, og vurderer nå å kjøpe nytt.

Skal brukes til alt, fiske fra 10m - 600m og til dorging/trolling etter det meste. Båten er en 23ft. planende alubåt.

Er pengene verdt en Hds, i forhold til å bruke det gamle LCX-15 CI og kjøpe til P66 svingeren :huh:

Har fått pris på dette fra England:

1 pc. Lowrance Hds 8 £1275.75

1 pc. Airmar p66 £114.89

1 pc. Navionics PLATINUM PLUS - 11PP NORWAY NORTH-WEST £228.94

Shipping £50.00

priser uten Engelsk mva.

Dette blir da 18908,- med norsk mva. + tollgebyr, og det er vel ikke så galt, eller.... :unsure:

Kan jo få det billigere på ebay US. men det var dette med garanti da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener i hvertfall at det er verdt pengene. Planlegger å kjøpe det samme til en ny båt nå til våren.

Hadde tatt med en Lowrance 83/200kHz svinger også på grunn av den store signalkonen på 83kHz. Er suveren til trolling da den dekker opp til 120 grader.

Smart å kjøpe fra UK i stedet for USA pga av garanti.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta med 83/200kHz svinger også da :P

Venter på pris fra et par forhandlere til, så vi får se.

Men det har vært litt småtull med Hds`n har det ikke?

Det er vel noe som har blitt ordnet, eller finnes det fortsatt noe å sette fingeren på?

Du har ikke noe tips om det finnes noen som kan levere til bedre pris anntar jeg :)

Det værste er at jeg har fått så jævlig lyst på en "Structure Scan", men da har jeg ikke råd til bensin før til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett i fra vannlekkasje på noen av de første HDS-7 som ble solgt i USA har det vært minimalt med problemer med HDS, Årsaken til dette problemet var feilmontering av en pakning, noe som ble gjort av en av operatørene i et par ukers tid. Første softwareversjon var ikke helt stabil, men det er fikset for 8-9 måneder siden.

JGTech har bra priser.

Jeg skal ha Struckturescan, sannsynligvis på 2 båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 25m eller 60m vil variare avhengig av frekvensen du operer på og vannkvalitet, men det er i dette området det ligger. Frekvensene til StructureScan er 455 og 800kHz, disse høye frekvensene dempes fort i vann, 800kHz mest. Saltvann demper i utgangspunket ikke noe særlig mer enn ferskvann, men det er ofte mye mer biologisk matriale i sjøen, noe som forårsaker økt demping av signalene. DownScan modusen vill klare større dyp enn sideskanning.

Har et håp at det går å bruke StructureScan til å scanne de øvre vannlag selv på dypt vann, men har ikke fått dette 100% bekreftet enda.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest 50 meter i saltvann på en butikknettside, men det er ikke så ille.

Sannsynligvis så vil det være ganske bra vinterstid når sikten er god 20-30 meter mens på sommerstid ganske begrenset. Men noe bedre "ekkolodd" på gruntvann skal en lete lenge etter tror jeg.

Må jo være helt suverent når krabbe og hummerteiner skal settes?.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest 50 meter i saltvann på en butikknettside, men det er ikke så ille.

Sannsynligvis så vil det være ganske bra vinterstid når sikten er god 20-30 meter mens på sommerstid ganske begrenset. Men noe bedre "ekkolodd" på gruntvann skal en lete lenge etter tror jeg.

Må jo være helt suverent når krabbe og hummerteiner skal settes?.. :-)

Var en liten tur på Navy i går og lekte med HDS-10 som viste structure scan (demo modus). Det er jo et drømmeapparat.... Detaljgraden er fantastisk, men man må justere om hjernen sin når man skal tolke bildet, ift et vanlig ekkolodd.

Hvis det faktisk virker ned til 50m er dette ganske bra, for de transducer elementene som har størst vinkel får jo mye større avstand enn dette (ikke helt sikker på hvordan dette virker, med antar at det er et 'array' av transducer elementer med forskjellig vinkel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.