Gå til innhold
Fiskersiden

Oselvo 2010


LeifJ
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvor langt oppe i elva er det tatt laks/sjøørret egentlig? Ser på et kart jeg fant at elva er merket som androm elv helt opp til foten av gullfjellet...

har også sett noen rimelig store ørreter 2-3 kg som kan ha vært sjøørret, de ble da sett ved foten av gullfjellet, altså innerst i haugsdalen(eller hausdalen)...

Går nok fisk heilt til foten av Gullfjellet ja, men det er nok ikkje så veldig mange som går så langt. Har vore med å fiska stamfisk fleire gonger i Haugsdalen, og litt fisk fekk vi der inne.

Men så langt i år har det omtrent bare vore oppdrett, og den er klart enklast å ta nede i vassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da gikk det slik det måtte gå - elven er stengt for villaksfiske. Oppdrettsindustrien har stengt ennå en elv. Well done :D

http://www.midtsiden.no/content/stenger-i-dag

det er vel slik at det er stopp for fiske etter villfisk

dvs at denne skal ut i elven igjen

oppdrettsfiske fortsetter

men en burde gjerne stengt alt når en først gjør slik

stor mulighet for at event villfisk kommer skadet opp , og må på land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dykking og håving er det sikreste og mest skånnsomme måte å fjerne O-laks på. Dette gjør vi her på Stord og er svært effektivt!

Som det er i år, og har vært de siste åra synes jeg personlig at ørreten skulle vært skånet også. Det er litt gammeldags å anta at ørreten vil alltids klare seg uansett. At man opprettholder et fiske for å få ut oppdrettsfisken, er greit nok, men fred ørreten, for guds skyld.

Egentlig burde vi hogge hodet av all oppdrettslaksen fanget i Oselva og andre steder, og levert dem til fiskeridirektoratet.

Man har i mange år motsatt seg merking av oppdrettslaks, og skrytt over at DNA-analyser holder, så da kan vi kreve at de viser at det virker. La det komme en pose med laksehoder på døra hver dag, så får de enten finne synderen, eller tilstå at de fleste tilfeller finnes det ikke muligheter til å avgjøre opphavet ved den foretrukne DNA-metoden. Vi snakker her om mengder o-fisk som er store nok til å ødelegge den svært lille mengden villaks som er igjen i både Oselva og i elvene rundt om.

Det er nedfelt i lovverket at det er forurenser som skal betale, og da er det strengt tatt det offentliges ansvar å finne ut hvem forurenser er.

Altså, send hodene til fiskeridirektoratet!

Vil også oppfordre alle i Sævareid å gjøre det samme :unsure: Samtidig skulle all fisk i Sævareid vært registret på fiskealarmen.no, bare for å synligjøre at mengden rømt fisk er så høy at man driver et regulert fiskekort salg på den. Tenk på det!!

Når FHLs representanter sier at vi hauser opp rømmingsproblemet fordi noen en gang har slengt ut at det bare er i snitt 18 rømlinger i hver elv. Har de da utelatt Oselva? Etneelva?

Sævareid har rømt oppdrettsfisk i enrome mengder, og gir et bilde av hva som finnes i sjøen.

Alle oppdrettslaksehoder til Fiskeridektoratet!!

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er i år, og har vært de siste åra synes jeg personlig at ørreten skulle vært skånet også. Det er litt gammeldags å anta at ørreten vil alltids klare seg uansett. At man opprettholder et fiske for å få ut oppdrettsfisken, er greit nok, men fred ørreten, for guds skyld.

Egentlig burde vi hogge hodet av all oppdrettslaksen fanget i Oselva og andre steder, og levert dem til fiskeridirektoratet.

Man har i mange år motsatt seg merking av oppdrettslaks, og skrytt over at DNA-analyser holder, så da kan vi kreve at de viser at det virker. La det komme en pose med laksehoder på døra hver dag, så får de enten finne synderen, eller tilstå at de fleste tilfeller finnes det ikke muligheter til å avgjøre opphavet ved den foretrukne DNA-metoden. Vi snakker her om mengder o-fisk som er store nok til å ødelegge den svært lille mengden villaks som er igjen i både Oselva og i elvene rundt om.

Det er nedfelt i lovverket at det er forurenser som skal betale, og da er det strengt tatt det offentliges ansvar å finne ut hvem forurenser er.

Altså, send hodene til fiskeridirektoratet!

Vil også oppfordre alle i Sævareid å gjøre det samme :unsure: Samtidig skulle all fisk i Sævareid vært registret på fiskealarmen.no, bare for å synligjøre at mengden rømt fisk er så høy at man driver et regulert fiskekort salg på den. Tenk på det!!

Når FHLs representanter sier at vi hauser opp rømmingsproblemet fordi noen en gang har slengt ut at det bare er i snitt 18 rømlinger i hver elv. Har de da utelatt Oselva? Etneelva?

Sævareid har rømt oppdrettsfisk i enrome mengder, og gir et bilde av hva som finnes i sjøen.

Alle oppdrettslaksehoder til Fiskeridektoratet!!

Mange gode poeng her!!!!!!!!

Fantastisk kreativ bruk av tall hos Fhl og deres svirrebrødre.

At Oselven ikke ble stengt i fjor er helt forkastelig. Mener tidligere fylkesmann og lokal forvaltning har lagt kjepper i hjulene for forvaltningen av denne elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er i år, og har vært de siste åra synes jeg personlig at ørreten skulle vært skånet også. Det er litt gammeldags å anta at ørreten vil alltids klare seg uansett. At man opprettholder et fiske for å få ut oppdrettsfisken, er greit nok, men fred ørreten, for guds skyld.

Egentlig burde vi hogge hodet av all oppdrettslaksen fanget i Oselva og andre steder, og levert dem til fiskeridirektoratet.

Man har i mange år motsatt seg merking av oppdrettslaks, og skrytt over at DNA-analyser holder, så da kan vi kreve at de viser at det virker. La det komme en pose med laksehoder på døra hver dag, så får de enten finne synderen, eller tilstå at de fleste tilfeller finnes det ikke muligheter til å avgjøre opphavet ved den foretrukne DNA-metoden. Vi snakker her om mengder o-fisk som er store nok til å ødelegge den svært lille mengden villaks som er igjen i både Oselva og i elvene rundt om.

Det er nedfelt i lovverket at det er forurenser som skal betale, og da er det strengt tatt det offentliges ansvar å finne ut hvem forurenser er.

Altså, send hodene til fiskeridirektoratet!

Vil også oppfordre alle i Sævareid å gjøre det samme :) Samtidig skulle all fisk i Sævareid vært registret på fiskealarmen.no, bare for å synligjøre at mengden rømt fisk er så høy at man driver et regulert fiskekort salg på den. Tenk på det!!

Når FHLs representanter sier at vi hauser opp rømmingsproblemet fordi noen en gang har slengt ut at det bare er i snitt 18 rømlinger i hver elv. Har de da utelatt Oselva? Etneelva?

Sævareid har rømt oppdrettsfisk i enrome mengder, og gir et bilde av hva som finnes i sjøen.

Alle oppdrettslaksehoder til Fiskeridektoratet!!

Det er ikke bare i Sævereid som har de mengdene med fisk. Jeg fisker både i Sævereid og i Matre i Sunnhordland. I sommer har det vært kollosale mengder med fisk der, særlig nå i august.

Jeg har fisket der i snart 20 år og har nesten aldri sett så mye fisk her. På en strekkning på knappe 20 meter sto det 20 (!) fiskere, og det ble dratt opp 30 laks i løpet av dagen for 2 uker siden......

Sjøl om mange påstår at de får villaks der tviler jeg på hver eneste en. Tenk deg hva som finnes av fisk som ikke blir tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i Sævereid som har de mengdene med fisk. Jeg fisker både i Sævereid og i Matre i Sunnhordland. I sommer har det vært kollosale mengder med fisk der, særlig nå i august.

Jeg har fisket der i snart 20 år og har nesten aldri sett så mye fisk her. På en strekkning på knappe 20 meter sto det 20 (!) fiskere, og det ble dratt opp 30 laks i løpet av dagen for 2 uker siden......

Sjøl om mange påstår at de får villaks der tviler jeg på hver eneste en. Tenk deg hva som finnes av fisk som ikke blir tatt :P

Poenget mitt er bare at denne laksen er like forbanna rømt, selv om den ikke finnes i en elv. Noen eier disse husdyra, og de motsetter seg bruk av teknologi som kan spore den. Myndighetene med Fiskeridirektoratet i spissen sier at DNA-analysser er tilstrekkelig for å spore rømt fisk. Enten får de spore fisken eller innrømme at metoden i de fleste tilfeller er verdiløs.

Den store rømmingen ved Sørøya i sommer; er den sporet ennå? Det var enorme mengder fisk i et område med atskillig færre anlegg enn hva vi har her sørpå. Er eieren funnet?

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er bare at denne laksen er like forbanna rømt, selv om den ikke finnes i en elv. Noen eier disse husdyra, og de motsetter seg bruk av teknologi som kan spore den. Myndighetene med Fiskeridirektoratet i spissen sier at DNA-analysser er tilstrekkelig for å spore rømt fisk. Enten får de spore fisken eller innrømme at metoden i de fleste tilfeller er verdiløs.

Den store rømmingen ved Sørøya i sommer; er den sporet ennå? Det var enorme mengder fisk i et område med atskillig færre anlegg enn hva vi har her sørpå. Er eieren funnet?

Av egen erfaring vet jeg at DNA-prøver er verdiløs. Vi har sammlet ved flere anledninger på DNA-prøver her på Stord etter oppfordring fra Fiskeridirektoratet. Har aldri kommet noe ut av det.

Var i møte med noen fra FD etter et utslepp her på Stord og etterlyste disse prøvene og fekk til svar at de aldri kom noe videre med DNA-prøver. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring vet jeg at DNA-prøver er verdiløs. Vi har sammlet ved flere anledninger på DNA-prøver her på Stord etter oppfordring fra Fiskeridirektoratet. Har aldri kommet noe ut av det.

Var i møte med noen fra FD etter et utslepp her på Stord og etterlyste disse prøvene og fekk til svar at de aldri kom noe videre med DNA-prøver. :P

Nettopp mitt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dykking og håving er det sikreste og mest skånnsomme måte å fjerne O-laks på. Dette gjør vi her på Stord og er svært effektivt!

Vi har to mann som har kursing, vet ikke strategier for bruken av dem. Det er som du sier en sikker og effektiv metode og jeg håper den blir tatt i bruk.

Nå ser det ut til at o-laks på gyteplassene er et mindre problem i forhold til gjeddene som utrydder det som finnes av yngel i øvre del av elven. Det lages planer for disse problemene nå, og det skal bli en spennende høst for oss som har fulgt utviklingen fra de første o-lakser ble tatt i elven til d. d.

Dette er en kamp om overlevelse av Oselvlaksen som skal kjempes, måtte alle gode krefter settes i sving og det raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to mann som har kursing, vet ikke strategier for bruken av dem. Det er som du sier en sikker og effektiv metode og jeg håper den blir tatt i bruk.

Nå ser det ut til at o-laks på gyteplassene er et mindre problem i forhold til gjeddene som utrydder det som finnes av yngel i øvre del av elven. Det lages planer for disse problemene nå, og det skal bli en spennende høst for oss som har fulgt utviklingen fra de første o-lakser ble tatt i elven til d. d.

Dette er en kamp om overlevelse av Oselvlaksen som skal kjempes, måtte alle gode krefter settes i sving og det raskt.

Finnes oslaksen i den levende genbanken, eller det bare innfrosset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd for det, ja.

Var mye med på stamfiske og utfisking av o-laks på Os på slutten av 80-tallet og tidlig på nittitallet, men det ble det slutt på ved stengingen av klekkeriet . Men nå er vel tiden inne for å bruke denne melken, og plante rogn i de nedre delen av vassdraget hvor gjedda ikke helt har etablert seg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva konklusjonen til de som styrer framtiden til elven blir, til nå har viljen for kultivering i noen form ikke eksistert. Hva som er igjen av den opprinnelige laksen og gener som er tilnermet rene er et åpent spørsmål. Det som naturen har brukt tusenvis av år på å bygge opp er kansje rasert på 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer at vi alle trodde at o-laksen var en velsignelse, godt understøttet av lokale oppdrettere. Lite visste vi og lite forsto vi da, noen av oss har lært litt av utviklingen og de fleste er enige i at skal fordums dager komme tilbake må mye forandres og fort.

Det er en eim av fortvilelse og desperasjon blant sportsfiskere over hele Hordaland. Den siste elven som var åpen for fiske sør for Bergen i Hordaland er stengt for villaksfiske, hvordan har vi tillatt dette? Forstå det den som kan.

Når det gjelder melke i genbanken er det en diskusjon om vi skal vente med å bruke den til alle midler er brukt opp for å få det som måtte være igjen i elven på fote. Med det lusetrykket, gjedde og den mengden o-laks som renner opp elven vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om den saken.

Beklager at innleggene mine er preget av humøret mitt for tiden, jeg har ikke pms :P

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Håper jeg ikke sabbotere et tråd om Oselven men:

Jeg ser at noen er kritisk til DNA metoden for identifisering av rømt fisk - og at noen sier at det er "verdiløs".

Jeg klarer ikke å holde meg.

Jeg, som er ansvarlig genetikker på Havforskningsinstituttet for DNA sporing av rømt fisk, og sammen med kollega Ø. Skaala har jeg utviklet metoden, føler meg forpliktet til å rette på fakta. Legger ved linken til en vitenskapelig artikkel som er "open access" på nettet. Der ser man at DNA metoden er langt fra verdiløs og har blitt brukt i noen saker - med et ordenlig resultat.

http://www.int-res.com/articles/aei2010/1/q001p001.pdf

Det finns en rekke andre artikler skrevet av meg og kollega som dere ser sitert i den artikklen dersom folk har lyst til å lære B). Uten å gå i detaljer her, er det ikke bare bare å gjøre dette og det er ikke uten grunn at metoden har fått mye positivt omtale både nasjonalt og internasjonalt.

Hilsen,

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.