Gå til innhold
Fiskersiden

Oselvo 2010


LeifJ
 Share

Recommended Posts

Hei!

3 månader igjen til start. Ikkje mykje vår i lufta enno, men den kjem vel etter kvart.

Ole Vidar er i alle fall i gong med å laga nettside for 2010-sesongen.

Link til sida her:

http://www.prohd.no/Frames/Oselvo.html

Mange fine bilete frå "Kremretten" her:

http://www.prohd.no/Frames/oselva%20Kremretten.html

Må jo bare få lyst å ta ein fisketur når ein ser silke bilete.

Endret av LeifJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Hei!

Då var vi i gang, men det blir "steinrøysfiske" i starten i år. Ikkje heilt uvanleg det. Litt sjøaure er det likevel.

Her

http://www.midtsiden.no/content/stille-start-i-oselvo

er litt frå opnoinga natt til 15. juni. Ein liten film og.

Hoppar ein del fisk på sjøen no, så dei som har kort når vatnet kjem ligg godt an.

Endret av LeifJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at oselva ikke burde være åpnet for hverken ørret eller laksefiske. Men, så var det denne o-fisken da. En felle i kvernhus hadde jo avhjulpet noe, eventuellt at man hadde en form for fiske i de nedre delene senere på sesongen når hovedmengden av o-fisken kommer.

Men men, strengt synes jeg vel ikke at man skulle hatt fiske i Loneelva heller når man ser hvordan de senere års brutale nedgang i både ørret og laks endte under gytebestandsmålet forrige sesong. Det er i det hele tatt knapt et sted i Hordaland vi burde fiske nå.

Oooops......

Nå glemte jeg jo Sævareid! Det eneste stedet i Hardangerregionen hvor vi kan fiske bra med laks. Faktisk er det så vanvittige mengder med o-laks at folk reiser langveis fra for å kjøpe fiskekort.....og fiske o-laks...........

Hmmm skal vi takke industrien for det gode fisket der, eller.....? Industrien maser jo om at det bare er et ti-talls rømt fisk i hver elv der inne. I snitt, altså. Er Sævareid tatt med da? Har jo hørt om tilfeller med oppi tusen laks under fossen. Om det er sant eller ikke vet man jo aldri, men jeg har da personlig opplevd ganske mange hundre, så hvorfor ikke?

Er det forresten noen som vet om det føres noen statistikk for Sævareid?

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Loneleva oppfylte heller ikke gytebestandsmålet i fjor. Ikke har de oppdatert nettsiden sin med fiskeregler for i år heller selv om sesongen der er i gang, men det betyr vel at kvoten opprettholdes. Lone og Dale skal vel ha et kvoteregulert fiske først, så skal videre fiske vurderes etter en tid. Lokal forvaltning fønker i alle fall i Dale der de stengte rimelig tidlig i fjor når oppgangen sviktet, men Osingene er sørgelig på etterskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengning det beste?

Når en ser hva som har skjedd med de fleste småelvene som er stengt i fylket kan en begynne å lure. Hva blir gjort for å få ut fjøslaksen så de ikke tar over bekker og elver?

Ser at det er et valg man må ta når det er lite gytelaks igjen og det kan komme til dette i Oselven også. Da MÅ det finnes opplegg for å begrense skaden som "distriktsnæringen" påfører elvene.

Kultivering og uttak av fjøslaks, det er der vi må sette inn kreftene og håpe at interressen for en syk elv ikke dør.

Å stenge en elv og la den leve sitt eget liv etterpå - er nå det så utrolig smart?

C&R som forvaltning er Os jakt og fiskelag sin foreløpige strategi.

Noen som vet hva de gjør i Etne for å begrense skadene?

Hva har kommet opp av ideer og utstyr på den fronten?

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengning det beste?

Når en ser hva som har skjedd med de fleste småelvene som er stengt i fylket kan en begynne å lure. Hva blir gjort for å få ut fjøslaksen så de ikke tar over bekker og elver?

Ser at det er et valg man må ta når det er lite gytelaks igjen og det kan komme til dette i Oselven også. Da MÅ det finnes opplegg for å begrense skaden som "distriktsnæringen" påfører elvene.

Kultivering og uttak av fjøslaks, det er der vi må sette inn kreftene og håpe at interressen for en syk elv ikke dør.

Å stenge en elv og la den leve sitt eget liv etterpå - er nå det så utrolig smart?

C&R som forvaltning er Os jakt og fiskelag sin foreløpige strategi.

Noen som vet hva de gjør i Etne for å begrense skadene?

Hva har kommet opp av ideer og utstyr på den fronten?

Ikke ta dette som personlig kritikk :rolleyes:

Stenging er ikke enkelt i elver som så til de grader plaget med rømt laks. Denne laksen må opp og vekk, samtidig som at vi når som helst kan komme dit hen at vi ikke kan miste en eneste vill fisk. Det ER ikke så sprekt med hverken villaks eller sjøørret i Os.

Å sette opp feller i fossene, høres greit ut, men er ikke det. De skal dimensjoneres for flommene, de skal bygges og de skal passes. Dette er svært ressurskrevende, både hva gjelder økonomi og mannskaper.

Så hva gjør vi da? Man kunne stengt fisket ovenfor klekkerihølen, og håpet på at det meste av o-fisken blir tatt før den kommer så langt. Utsatt sesongåpningen så tidligfisken, som ofte har lavere innslag av o-fisk fikk kommet seg opp på elva. Regelmessig utfisking med strøm, not og garn i de nedre delene i perioden før åpning, for å ta det som måtte ha kommet av o-fisk.

Jeg vet ikke, men enda så glad jeg er i Oselva, og gjerne skulle fisket der, så synes jeg ikke noe om å fiske på bestander som er blitt så små.

Men, det er et personlig valg, og andre kan selvfølgelig velge annereledes.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta dette som personlig kritikk :thumbsup:

Stenging er ikke enkelt i elver som så til de grader plaget med rømt laks. Denne laksen må opp og vekk, samtidig som at vi når som helst kan komme dit hen at vi ikke kan miste en eneste vill fisk. Det ER ikke så sprekt med hverken villaks eller sjøørret i Os.

Å sette opp feller i fossene, høres greit ut, men er ikke det. De skal dimensjoneres for flommene, de skal bygges og de skal passes. Dette er svært ressurskrevende, både hva gjelder økonomi og mannskaper.

Så hva gjør vi da? Man kunne stengt fisket ovenfor klekkerihølen, og håpet på at det meste av o-fisken blir tatt før den kommer så langt. Utsatt sesongåpningen så tidligfisken, som ofte har lavere innslag av o-fisk fikk kommet seg opp på elva. Regelmessig utfisking med strøm, not og garn i de nedre delene i perioden før åpning, for å ta det som måtte ha kommet av o-fisk.

Jeg vet ikke, men enda så glad jeg er i Oselva, og gjerne skulle fisket der, så synes jeg ikke noe om å fiske på bestander som er blitt så små.

Men, det er et personlig valg, og andre kan selvfølgelig velge annereledes.

Olav

Nei jeg tar dette ikke som personelig kritikk - er bare ute etter hva en i praksis gjør der elvene i Hordaland og Nordland blir stengt.

Vi skulle ha stengt elven i fjor, det var den skrøpeligste sesongen noen gang. Hadde et opplegg for å ta ut Bolaksen som vi fikk i gave kommet på plass, ville stengning blitt mye enklere.

Det ble oppfordret fra Rådet for Oselven å sette ut all villfisk og det fungerte noenlunde greit. Nå kommer den samme oppfordningen fra Os jakt og fiskelag så får vi se om dette blir tatt alvorlig av sportsfiskerene.

Forvaltning av elver er vanskelig og meningene er mange. Vi får se til hva andre gjør i sine lokale elver og fortsette med "dugnadsfiske" til ting er på plass.

Det blir ikke kultivert i Oselven, noe jeg mener er feil strategi og det må gjøres noe for den villfisken som finnes igjen i elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Stord ble lakseelven vår stengt i 2008 pga lututslipp fra kommunen som tok liv av 2,5 årsgang med laks og sjøaure yngel.

(Kommunen fekk 800.000,= i bot for en måned siden forresten)

Det ble opprettet et dugnadslag for Ådlandsvatne i samarbeid med grunneierene som danner Ådlandsvatnet fiskelag.

Vår jobb er bla å følge med på mengden med o-fisk som går på elven. Etter flere år med målrettet og seriøst fiske har vi opparbeidet god samarbeid med Fylkesmannen.

Han har gitt dispensasjon til laget til å fiske etter o-fisk. Det er blitt delt ut spesialløyve til hele laget for å fiske på o-fisk ut året.

Vi har løyve til å bruke stang, garn, dykking og harpun...

Jeg og en til har tatt kurset fra Hordaland JFF med dykking i elv i Daleelven i 2008. Her var det noen fra Oselven også hvis jeg ikke husker feil.

Det viser seg at det mest effektive er å dykke å håve opp fisk. Vi fikk nesten opp samtlige o-laks som gikk på elven ifjor og som hadde kommet seg forbi første strekke.

I tilleg tok jeg nærmere 20 laks på stang i oktober-november-desember. Fleste o-laks.

Med dette vil jeg vise at det er fult mulig å holde oversikt med elven hvis det blir dannet et lag av seriøse og erfarne fiskere som kan dette med å skille villfisk fra o-fisk. Vi har nesten til gode å ha tatt feil av en eneste villfisk på mange år. Noen o-laks har sluppet gjennom nåløye, men tvilen kom fisken til gode.

Stå på det går an å holde oversikten over små Vestlandselver selv om de er stengt for allminelig fiske...:rolleyes:

Her et utdrag fra fjorårets rapport:

5.4 Uttak av rømt oppdrettslaks i Ådlandsvassdraget i 2009

Ådlandsvassdraget (Frugardselva-Ådlandsvatnet-Vatnaelva) renner ut i sjøen ved Leirvik på

Stord. Nederst mot sjøen er det en mindre demning i elven, men anadrom fisk kan lett passere

denne via trappekulper og en renne. LFI gjennomførte gytefisktelling og uttak av

oppdrettsfisk i vassdraget den 10.11.10. I tillegg ble oppdrettslaks fisket ut i løpet av oktober

og november 2009, dvs. både før og etter gytefisktellingen, av medlemmer av Stord JFF.

Dette ble gjort i et samarbeid med Ådlandsvatnet Fiskelag.

Ved gytefisktellingen ble det registrert 44 villaks, 40 oppdrettslaks og 34 sjøaure. I tillegg ble

det sett store mengder av små (10-15 cm) regnbueaure i de stilleflytende elvepartiene mellom

demningen ved sjøen og E39 (”Sevhølen”). Det ble anslått at det var minimum 5-600 og

kanskje så mange som over 1000 fisk, fordelt på flere stimer. Regnbueauren ble også

observert i brakkvannssonen i elveosen nedenfor demningen.

Uttak av oppdrettslaks ble utført med stangfiske og ved bruk av fangsthov. Det ble tatt

skjellprøve av all fisk som ble fanget. Skjellkontroll ble foretatt av LFI, og ga følgende

resultat:

Villaks, satt ut igjen i elven etter at skjellprøve var tatt: 3

Oppdrettslaks, avlivet: 38

Oppdrettslaks, feilbestemt som vill og satt ut igjen i elven etter at skjellprøve var tatt: 6

Villaks, feilbestemt som oppdrettslaks: 0

Usikre: 6

SUM: 53 laks

Oppdrettslaksen hadde en gjennomsnittsvekt på 3,5 kg, med stor variasjon, fra 0,36 til 15 kg.

De fleste lå likevel mellom 2 og 5 kg. Samlet viste gytefisktellingen og uttaket av fisk at

Ådlandsvassdraget hadde et betydelig innslag av rømt oppdrettsfisk, både av laks og

regnbueaure. Vassdraget er pr. 2010 ikke registrert med selvreproduserende villaksbestand i

lakseregisteret til Direktoratet for naturforvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over arbeidet dugnadsgjengen på Stord utfører :)

Nå er sjøørreten tilbake i Oselven og det blir satt ut villfisk i stor stil :D

Laksen venter som vanlig på vann og det er mye vak på sjøen. Begynner å bli forsiktig optimist etter den begredelige sesongen i fjor.

Har selv satt ut 4 sjøørreter og to av dem hadde mye lus.

Vi får ta en evaluering etter sesongslutt og bruke ideer fra Stord i denne.

Takk til deg Joost for en god rapport fra Ådlandsvassdraget.

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over arbeidet dugnadsgjengen på Stord utfører :)

Nå er sjøørreten tilbake i Oselven og det blir satt ut villfisk i stor stil :)

Laksen venter som vanlig på vann og det er mye vak på sjøen. Begynner å bli forsiktig optimist etter den begredelige sesongen i fjor.

Har selv satt ut 4 sjøørreter og to av dem hadde mye lus.

Vi får ta en evaluering etter sesongslutt og bruke ideer fra Stord i denne.

Takk til deg Joost for en god rapport fra Ådlandsvassdraget.

Takker, det er bare hyggelig å kunne hjelpe andere igang med denne jobben. Det er bare til å ta kontakt hvis dere ønsker mer informasjon :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som vet om det er tatt noe lenger oppover i elven (sone 4-5)?

Hei!

Har ikkje vore vatn etter at sesongen starta, så det er nok ikkje tatt særleg med fisk nokon plass. Elvo steig litt i helga, og det gjekk litt fisk, men fortsatt så lite vatn at det neppe blir særlig fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kordan ligger det ann med sjøørreten der i år i forhold til andre sesonger? Meg og svogeren fisket der for en uke siden (sone 0) og vi fikk den ene sjøørreten etter den andre tross lite vann i elven. Største som eg tok med meg var 1.3kg men mistet flere i samme size'n eller større. :)

Ser også at det rapporteres om en del SØ fangst på nettsidene deres. :)

Nå mangler det bare regn så kommer laksen opp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.