Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskevann ved Jotunheimen til sommeren


ThomasKH
 Share

Recommended Posts

Noen som er tilfeldigvis og mot alle odds er lokalkjente i området? Har kikket litt på kartet og funnet noen vann ved foten av Jotunheimen. Vet noen om det i det hele tatt er fisk å få der? Er det mulig (lov?) og parkere ei vogn i noen dager en eller annen plass i umiddelbar nærhet av et vann?

Har kikket på følgende vann på norgeibilder:

Nedre Heimdalsvatnet

Øyangen

Kaldfjorden

Sandvatnet

Vinstre

Ser jo at det er et utall av små vann der oppe, men tror ikke jeg satser på å rekke over alle i løpet av sommeren.

Hvis noen vet om et eller annet vann hvor det er fisk å få og i tillegg er mulig å parkere med vogn hadde det vært strålende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Nedre Heimdalsvatn er privat og ikke regnes i fiskekortet der oppe. I Vinsteren vet jeg at det går fin fisk,men det er et stort vann som du i så fall bør få leid deg en båt i. Dorging med wobblere kan vel kunne gi en hyggelig opplevelse. Ellers kjenner jeg ikke til de andre vannene. Styr hvertfall unna Øvre Heimdalsvatn,der er det fullt av småørret. Edit:Sandvatnet er også privat.

Endret av Noik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure: Om du drar noe lenger i retning Vågå/Lom/Bøverdalen så kan jeg gi deg div tips.

Men ikke kjent i det de område du beskriver.

Takk for tips!

potbelly

Tar veldig gjerne i mot tips, har ikke noen annen grunn til å reise til dette området enn for å fiske uansett :) Så hvor oppe der det blir har null betydning. Retning Vågå er helt ok!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure: Det er mange muligheter, og mange områder med bra fisk, men ikke det letteste områdene og få de store med stang. Men vakker natur er det. Og noen plasser krever at en går ett

stykke. Siste AOF hadde en lang artikkel fra Sjåk område som har mye bra fiskevann og plasser. Absolutt verdt å lese. Men her kommer noen tips på andre plasser i område. Dalsvatnet og Høydalsvatnet i Bøverdalen og elva i mellom. Det er mye ok fisk. Gravdalstjønnen neden for Leirvassbu.

Storvatnet i samme område(ett lite stykke å gå fra Bøvertun) Dette vatnet har bra fisk, men obs isen kan ligge langt utover. Så i Vågå og Lom område. Inn mot grensa mot Jotunheiem nasjonalpark. Noen få kilometer føre parkeringen til Glitterheim er det to tre mindre vann som heter Rindtjønnen. Bra fisk. Veodalselva nedenfor og ovenfor parkeringen til Glitterheim kan gi bra fangster, men kan være brefarget. Ottaelva fra Bismo og nedover til Lom kan absolutt være verdt å slå i hjel en del tid på. Har dere tilgang på kano/båt så ville jeg uten tvil brukt tid i deltaet der det renner inn i Skimsvannet ved Lom. Generellt lite sportsfiskere bortsett fra nedre del der brua fra Lom går over til "Solsiden"

Her blir det tatt stor fisk, særlig tidlig på våren da Skim bare en en liten elv føre smeltingen setter inn. Ellers er det mange vann over Sognefjellet med svært fin fisk, men her må en bare stoppe og prøve div plasser. Se på kartet. Behøver ikke å gå langt fra veien.

Er man inne i Veodalen og dette område, samt Stordalsvatnet så skal en huske på at det er i høyfjellet, og det er få plasser jeg har vært der 20 varme fort blir til 4 varmegrader.

Sist sommer måtte jeg hjelpe en gjeng nederlendere som hadde syklet fra Brimi fjellstue og til bommen ved veien inn til Glitterheim. Kun i sykkelshorts. Det var 20 varme så kom det skyer, og etter 30 minutter var det 4 grader og sludd. Det funka dårlig. De fleste steder er lett tilgjengelig fra bil, men drar en innover i fjellet så skal en passe på å ha med klær for dårlig vær.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.