Gå til innhold
Fiskersiden

Vikelva- En bynær perle, eller?


veg
 Share

Recommended Posts

Var nylig en tur etter ørreten i vikelva. Jeg startet der den renner ut av jonsvatnet og fisket meg helt ned til den isfrie bekkeosen i nydammen, "bekkpartiene" mellom dammene inkludert. Jeg presterte å gjøre dette uten å se en fisk, uten å kjenne fisk... I det hele tatt det var bare vannet i elva og endene som bevegde på seg. Jeg vet at det kanskje er litt tidlig på året, men er dette en elv som behøver hjelp? Hvordan er kvaliteten (og kvantiteten) på fiskebestanden der nå mtp gjedde VS ørret? Bør det kanskje tilrettelegges mere for ørreten der? Jeg mottar gjerne din mening :wacko:

Veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ei død gjedde der i fjorvår (mai) på ca 7-8 kg, i den første kulpen nedstrøms Jonsvatnet. Ellers blir det tatt en og annen gjedde og ørret, men min oppfatning er den at det nå og da kommer en fisk igjennom demningen fra vannet dermed legger beslag på store elveområder. Da vil det ikke bli plass til så mange fisk. Ville heller satsa på Jonsvatnet etter ørret og gjedde, selv om det er litt is igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men min oppfatning er den at det nå og da kommer en fisk igjennom demningen fra vannet dermed legger beslag på store elveområder. Da vil det ikke bli plass til så mange fisk.

Håper jeg ikke høres ut som en tulling nå, men hvorfor tar fisken beslag på så mye mere plass når den slipper seg gjennom demningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var: Den eneste årsaken til at Vikelva har fisk i det hele tatt (bortsett fra Ål) er at det kommer noen fra Jonsvanet nå og da (igjennom demninga). Vikelva er liten, og en fisk trenger kanskje en hel kulp for å overleve, derfor vil det ikke bli så mange fisker i Vikelva, fordi det ikke er altfor mange kulper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gjeddene, nei, de er avhengig av litt dypere og rolig vann med nok byttedyr, husk at Vikelva er lita og grunn stort sett. Ørret kan sikkert gå på næringssøk i de striere partiene, men vil nok også foretrekke å ha "base" i en kulp. En kulp forskyner fisken med en stabil vanntilgang (og temperatur), mer skjul, samt mer areal å finne mat på. Når de striere partiene av elva er så små som de er, vil fisken sjelden føle seg trygg der, kanskje bortsett fra midt på natta.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gjeddene, nei, de er avhengig av litt dypere og rolig vann med nok byttedyr, husk at Vikelva er lita og grunn stort sett. Ørret kan sikkert gå på næringssøk i de striere partiene, men vil nok også foretrekke å ha "base" i en kulp. En kulp forskyner fisken med en stabil vanntilgang (og temperatur), mer skjul, samt mer areal å finne mat på. Når de striere partiene av elva er så små som de er, vil fisken sjelden føle seg trygg der, kanskje bortsett fra midt på natta.

men finnes det en habil og reproduserende ørretbestand der eller er den også avhengig av fisk som slipper seg ned fossen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele cluet her, siden elva er oppdemmet helt øverst og den naturlige kontinuiteten er brutt, er andelen egnet hydromorfologi (vannhastighet og egnet gytesubsubstrat)for produksjon av ørret. Jeg vet ikke hvordan elva ser ut i de områdene dere snakker om, men i 2006 var jeg i nedre deler (fra pairfabrikken oppå til fossen ovenfor Rema 1000, og der målte jeg 18 ørret (ettåringer eller eldre) per 100 kvm. Jeg registrerte ingen årsyngel, mest sannsynlig av naturlige årsaker, da stasjonen jeg sjekket omtrent bare hadde storstein og grovt substrat. Jeg konkluderte inni hodet mitt med at det finnes områder lenger oppe som produserer stasjonær bekkeørret, som slipper seg ned, da oppgang av anadrom ørret er utelukket pga ¤&%"!papirfabrikken%&/%¤"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

For den som lurer på hvordan det går med Vikelva og forurensningstilstanden i vassdraget, så anbefales det å ta en titt på dagens papirutgave av Adressa.

Der finner man en tosiders artikkel med meget gode nyheter.

Prosessvannet fra Peterson Papir er ledet bort fra elva, kloakken fra fabrikken likeså, og den store flommen i sommer har rensket anadrom strekning for paprimasse, fiber og f%!!skap.

Elva "puster" igjen!

For første gang på 100 år er det nå registrert ørret i elveavsnittet nedstrøms Peterson. Dette er ørret som har sluppet seg ned fra ovenforliggende områder, og rekoloniseringen er i gang.

Nå er det bare å håpe at en eller annen Nidelv-sjøørret (alle andre bekker i nærheten er utryddet for sjøørret)roter seg opp i elva og gyter med en stasjonær Vikelva-ørret, slik at vi atter en gang får sjøørreten tilbake til dette flotte vassdraget.

Ålen ønskes forøvrig også velkommen tilbake! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som lurer på hvordan det går med Vikelva og forurensningstilstanden i vassdraget, så anbefales det å ta en titt på dagens papirutgave av Adressa.

Der finner man en tosiders artikkel med meget gode nyheter.

Prosessvannet fra Peterson Papir er ledet bort fra elva, kloakken fra fabrikken likeså, og den store flommen i sommer har rensket anadrom strekning for paprimasse, fiber og f%!!skap.

Elva "puster" igjen!

For første gang på 100 år er det nå registrert ørret i elveavsnittet nedstrøms Peterson. Dette er ørret som har sluppet seg ned fra ovenforliggende områder, og rekoloniseringen er i gang.

Nå er det bare å håpe at en eller annen Nidelv-sjøørret (alle andre bekker i nærheten er utryddet for sjøørret)roter seg opp i elva og gyter med en stasjonær Vikelva-ørret, slik at vi atter en gang får sjøørreten tilbake til dette flotte vassdraget.

Ålen ønskes forøvrig også velkommen tilbake! ;)

leste om dette i forbindelse med åpning av ila bekken for en stund siden, da sa de at bla. vikelva skulle få livet tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.