Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskekaker


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Lagde fiskekaker av torsk her om dagen og det ble veldig godt. Torsk er jo også temmelig lett å få tak i, så jeg kommer nok til å gjenta suksesen. Hvilke andre fiskeslag er godt egnet? Hvordan er det f.eks med lange og brosme, to andre arter man fort kan ha mange kilo av? Seikaker har jeg smakt, så seien må jo også være OK?

I ferskvann har vi jo gjedda, men hvordan er det f.eks med lake? Og ørret kan det jo også fort bli litt mye av i fryseren. Hvilken erfaring har dere forresten med å lage kaker av fisk som har vært frosset? Mener å ha hørt at fisken henger bedre sammen når den ikke har vært fryst.

Hvordan er det å blande inn feit fisk som makrell og sild inn i "deigen" av magrere fisk som torsk og gjedde?

Er karpekaker godt forresten[ :( ]?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har erfart, sies det at filetene bør være ferske, men ikke noe must....de fiskene jeg har vært mest kjent med å lage fiskemat på er, sei,torsk,lyr og hyse. Lange og brosme har bestandig vært alt for prissatt her i huset til å male den opp i fiskekaker [ :( ] det er også vanlig å bruke steinbit i fiskekaker, men dette er iallefall sløsing i mine øyne...(nei, jeg er ingen fan av fiskekaker) ... det er kun fantasien som setter grenser for hva slags fisk man lager fiskekaker av....men man bør unngå alt for fet fisk..... kan også anbefale fiskekaker/burgere av laks/ørret på grillen om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med fiskekaker er jo at de er ferdige - klare til å spises. Som pålegg eller bare varmes opp til middag. Har bestandig mye fisk i fryseren, men i og med at det er litt "styr" med å tilberede og rense fisken for bein og skinn, blir det heller til at vi velger karbonader eller - skrekk og gru - fiskekaker fra butikken.

Gjør jeg jobben på forhånd og har mange posjoner med spiseklare fiskekaker i fryseren håper jeg at fiskespisingen øker noe her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna mammas fiskekaker iallefall...da spiser jeg heller joika [ :( ]

det er litt styr med å lage fiskekaker, men det er det jo om man lager karbonader også....hjemmelaget er best....

Har vært særdeles sløv til å bruke fileter til fiskemat, men skal prøve å bli flinkere til det.... ferske fiskekaker er jo i grunn suverent....

og til max_fishing: for all del ikke gjør som morfar og hiv all vassild man får.....den virker litt bløt i fisken men når skrapa og filetert den, vendt den i griljermel og stekt den, så er den helt fantastisk...nærmest smelter på tunga.... *snadder*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

og til max_fishing: for all del ikke gjør som morfar og hiv all vassild man får.....den virker litt bløt i fisken men når skrapa og filetert den, vendt den i griljermel og stekt den, så er den helt fantastisk...nærmest smelter på tunga.... *snadder*

må prøve det...[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Beste fiskekakene jeg har smakt har vært lagt av røye fra Tyrifjorden..Oi. Kanskje det blir godt av Skogseidrøyer også? Man kan jo fort ha noen kilo med det hvis man treffer bittet der. Hvilke andre ting var det i de kakene Matthew?

Hold i såfall Skogseidkakene langt unna meg! [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekaker er og blir genialt, og kan lages av det aller meste - særlig er thaifiskekaker snadder. All slags hvitfisk++ kan funke, men torsk, sei, lyr, hyse er vel klassikere, men mye annet går også helt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Etter det jeg har erfart, sies det at filetene bør være ferske, men ikke noe must....de fiskene jeg har vært mest kjent med å lage fiskemat på er, sei,torsk,lyr og hyse.

Helt ferske fileter er ikke så bra. Det beste er om filetene får ligge et halvt til ett døgn i kjøleskapet. Da blir den noe fastere i fisken. Det er også viktig at fisken er kald når den brukes. Mye enklere å arbeide med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Beste fiskekakene jeg har smakt har vært lagt av røye fra Tyrifjorden..Oi. Kanskje det blir godt av Skogseidrøyer også? Man kan jo fort ha noen kilo med det hvis man treffer bittet der. Hvilke andre ting var det i de kakene Matthew?

Poteter, løk, potetsmel, egg, melk, salt og pepper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.