Gå til innhold
Fiskersiden

Plattfisk i Trondheimsfjorden


JonasN
 Share

Recommended Posts

Hej

Som nybliven Trondheimbo från Sverige skulle jag vilja veta lite om plattfiskarna i fjorden. Av någon anledning är det plattfiskar som intresserar mig mest. Rödspätta, sandflyndra, kveite och skrubba finns har jag noterat. Glasvar med har jag sett även om de kanske inte är de lättaste att fånga.

Hur är det med lomre, piggvar, slettvar, hårvar, gapeflyndre och tunge? Några fler?

MVH Jonas

Endret av JonasN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørflyndre er det sikkert også en del av, men det er vel ingen kjente fangster av den her i fjorden som jeg har hørt om i alle fall. Er vel ikke mange som har fisket med kroker som gjør det sannsynlig å få den heller da. (Skal gjøre noen forsøk etter den selv i år tenker jeg :lolu:).

Gapeflyndre er det vel tatt noen av, bl.a. på Storsand, men mye av den er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lomre, hårvar og piggvar er fanget og observert, men det er laaangt imellom de :lolu:

Har tittat på några dykfilmer och "tror" mig se lomre i de flesta av dom, tex i denna från Tråsåvika

Fisken efter tiden 1,37 minuter

Eller kanske är det en hårvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørflyndre er det sikkert også en del av, men det er vel ingen kjente fangster av den her i fjorden som jeg har hørt om i alle fall. Er vel ikke mange som har fisket med kroker som gjør det sannsynlig å få den heller da. (Skal gjøre noen forsøk etter den selv i år tenker jeg :)).

Gapeflyndre er det vel tatt noen av, bl.a. på Storsand, men mye av den er det nok ikke.

Jeg har mange turer målretta etter smørflyndre uten å få. Har derimot fått mange slimålklaser under denne type fiske, som livet strengt talt er for kort til at man bør drive med... Blitt to mus og en brosme som bifangst også under smørflyndresatsingen, men med 0.30 fortom så har også mange kroker forsvunnet i brosmekjefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange turer målretta etter smørflyndre uten å få. Har derimot fått mange slimålklaser under denne type fiske, som livet strengt talt er for kort til at man bør drive med... Blitt to mus og en brosme som bifangst også under smørflyndresatsingen, men med 0.30 fortom så har også mange kroker forsvunnet i brosmekjefter.

Den ser ju uppenbarligen ut som en tunge, men ska vara mer släkt med flyndrer. Men om den beter sig som en tunge så ska ni veta att de är extremt nattaktiva. De går enbart på lukten och betet måste ligga helt stilla på botten för att de överhuvudtaget ska nappa. Engelsmännen fäster blyhagel på tafsen precis vid kroken för att betet ska ligga still på botten. Och de behöver tid på sig.

DVS ni måste ankra om ni fiskar från båt.

En bra engelsk sida om grunderna för vanligt tungefiske

http://iowsolepage.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.