Gå til innhold
Fiskersiden

Dyprigg spm


kilgallon
 Share

Recommended Posts

Dette er sikkert et dumt spm, men siden jeg ikke har peiling må jeg jo spørre ;)

Hvis man fisker på en plass hvor det er 10m dypt, og setter opp dypriggen på 7m med en wobbel på.

Vil da denne wobbelen fiske på 7m eller vil den fiske dypere med tanke på at f.eks wobbelen i utgangspunktet går 2m under vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger av lengden du har på lina fra utløseren og til sluken. Kjører du 15 meter bak vil den trekke seg noe ned, men ikke nevneverdig mye. Du skal IKKE feste utløser i loddets finne, men helst litt ovenfor blyloddet, ved bruk av en stacker. Type wobbler har også noe å si. i De 16 årene jeg har brukt rigg er det ikke ofte en har kjørt bete i bunn, mens blyloddet har gått fri.

Det er jo blyloddet som vil gå på 7meter, utløseren kanskje på 6,80. Og med 15 meters slep tviler jeg på at en wobbler med vanlig skje vil gå veldig mye dypere en blyloddet. Hastighet, vinkel på skje og lengde på slep avgjør hvor dypt en wobbler vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksakt svar på det får du også om du senker loddet rett under vannflata slik at stacker/klypefestet ligger i vannskorpa, du kan da med selvsyn se hvor wobleren går, tror de fleste woblere har oppgitt gangdybde med endel snøre ,100 fot? , ute. Med en vanlig wobler uten en typisk stor og dyptgående skje er ikke nevnte problemstilling noe praktisk problem. En annen sak er om du vil fiske såpass grunt så vil du kanskje ha langt slepp 8-10 meter etter loddet og da kan du periodevis slite litt med en wobler som dykker 5 m feks.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.