Gå til innhold
Fiskersiden

Vil fjerne all oppdrettsfisk


 Share

Recommended Posts

Hadde i går besøk av Norges Miljøvern forbund på dagligvarebutikken jeg driver. Dessverre var jeg opptatt med møter i hele går så jeg fikk ikke møtt de og gitt min støtte. De er på en runde til trondheims dagligvarebutikker hvor de deler ut en kopi av et fire siders brev de har sendt til direktørene i norges 4 største dagligvare kjeder (COOP, ICA, Norgesgruppen og Reitan). Hvor det blir argumentert for hvorfor oppdrettslaks bør fases ut av norske butikker. Håper noe skjer. Oppdrettsnæringen bryter med kjedenes miljø/etiske krav til handel.

Endret av Pæta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i går besøk av Norges Miljøvern forbund på dagligvarebutikken jeg driver. Dessverre var jeg opptatt med møter i hele går så jeg fikk ikke møtt de og gitt min støtte. De er på en runde til trondheims dagligvarebutikker hvor de deler ut en kopi av et fire siders brev de har sendt til direktørene i norges 4 største dagligvare kjeder (COOP, ICA, Norgesgruppen og Reitan). Hvor det blir argumentert for hvorfor oppdrettslaks bør fases ut av norske butikker. Håper noe skjer. Oppdrettsnæringen bryter med kjedenes miljø/etiske krav til handel.

Det høres ut som du er en av de som kan gjøre noe med problemet. Jeg vet ikke akkurat hvordan det virker, men det burde jo bety noe når butikk sjefene ønsker oppdretts fisk av butikkene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er en av de som kan gjøre noe med problemet. Jeg vet ikke akkurat hvordan det virker, men det burde jo bety noe når butikk sjefene ønsker oppdretts fisk av butikkene......

Hadde det bare vært så lett..

Er opphengt i innkjøpsavtaler, og er kjedestyrt. Er ikke bare for meg å kaste det ut, uten kjedens godkjennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så lett..

Er opphengt i innkjøpsavtaler, og er kjedestyrt. Er ikke bare for meg å kaste det ut, uten kjedens godkjennelse.

:)Dette har jeg full forståelse for. Ikke lett å være med i de store kjedene å prøve å tråkke egne stier. Vi andre må nok påvirke forbrukerne. Så kommer kjedene etter.

En skal tross alt leve og har ansvar for ansatte og seg selv. Er man i en kjede så må man ta det gode og det onde i samme bolk. Det er det en kjede går ut på på godt og vondt. makta er hos kundende, hadde de enda vært mer bevist......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Dette har jeg full forståelse for. Ikke lett å være med i de store kjedene å prøve å tråkke egne stier. Vi andre må nok påvirke forbrukerne. Så kommer kjedene etter.

En skal tross alt leve og har ansvar for ansatte og seg selv. Er man i en kjede så må man ta det gode og det onde i samme bolk. Det er det en kjede går ut på på godt og vondt. makta er hos kundende, hadde de enda vært mer bevist......

Enig i det du sier her. Men Pæta har jo muligheten til å melde oppover i systemet, hvorvidt han som butikksjef finner det urimelig eller ei, at han blir utsatt for aksjoner som i ytterste konsekvens fører til reduksjon i butikkens omdømme og besøk. Dette på bakgrunn i kjedens politiske vedtak.

Om Pæta ser at dette kan bli utfallet, bør kjeden ta hans bekymring til etterettning, og heller vurdere å stoppe salg av oppdrettsfisk inntil den kan produseres med mindre økologisk belastning.

Endret av salmoncamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Moe og Oddekalv lykkes med målsetningen sin vil det i praksis si at det i en uoverskuelig periode vil bli lite laks på bordene rundt omkring i de tusen hjem. Men hvem er egentlig avhengig av laks til middag? Løsningen er neppe å fjerne Olaks fra butikkhyllene, selv om signalet dette vil sende ut er ganske krystallklart. Når absolutt mesteparten av fjøslaksen blir eksportert vil effekten hos oppdretterne bli marginal, mens mediaoppstyret nok blir det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Moe og Oddekalv lykkes med målsetningen sin vil det i praksis si at det i en uoverskuelig periode vil bli lite laks på bordene rundt omkring i de tusen hjem. Men hvem er egentlig avhengig av laks til middag? Løsningen er neppe å fjerne Olaks fra butikkhyllene, selv om signalet dette vil sende ut er ganske krystallklart. Når absolutt mesteparten av fjøslaksen blir eksportert vil effekten hos oppdretterne bli marginal, mens mediaoppstyret nok blir det største problemet.

Poenget er ikke å fjerne hverken laksen fra bordet eller folkets bevisthet. Men, så lenge det har vist seg nytteløst å håpe på at oppdretterne selv og de forvaltende myndighetsorgan skal presse industrien inn i det VI regner bærekraftige rammer, så må VI prøve å sette inn støtet der det burde telle mest:

Nemlig hos forbrukerne som faktisk er dem som bruker pengene på laks.

Det er til syvende og sist inntjening som er målet på hvor god en butikk er, og hvis signalet fra forbrukerne er sterkt nok, vil industrien tilpasse seg. Ikke av mniljøhensyn, men av omdømme og inntjeningshensyn.

Jeg tror det går an å produsere laks med en miljøpåvirkning vi og miljøet kan leve med, men jeg mener de siste tredve åra har vist det ikke vil skje hvis vi lar industri og myndigheter styre utviklinga.

Sett presset der det svir mest, nemlig ved redusert inntjening.

Forbrukermakt, altså :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.