Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda?


pålan
 Share

Recommended Posts

Har tenkt meg på en 4-5 dagers tur i juli på Hardangervidda, og siden jeg aldri har fisket der før trenger jeg tips til gode utgangspunkt.

Ideelt sett så kunne jeg tenkt meg et vann, ikke så langt fra bilvei, gjerne med en å eller elv i nærheten, men også med muligheten til å kunne nå andre gode vann(dagstur til fots). Trenger sårt noen gode tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg med en gjeng som leier en del av kvennavassdraget en uke hver sommer, så jeg er forholdsvis kjent i området rundt Rjukan. Det vil si Mjøsvatn og litt innover derfra. Et veldig godt turutgangspunkt har du ved Mogen. Her er det en stor hytte tilhørende turistforeningen som tilbyr overnattning og servering av mat. Mogen ligger innerst i Mjøsvatn, og det går rutebåt over vannet inn til mogen 2 eller 3 ganger daglig. Gode parkeringsmuligheter der rutebåten begynner. Enten kan du sove på Mogen turisthytte og gå dagsturer i fjellet derfra, eller så kan du bruke det kun som utgangspunkt og gå innover i fjellet derfra og bruke telt. Her er det veldig mange gode ørretvann og elver, og utrolig mye fin natur. Her har du ihvertfal et godt utgangspunkt som jeg anbefaler å titte nærmere på. Bare spør hvis du lurer på noe mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her kommer første innlegg om tinnhølen. Dette området oppfyller dine krav stort sett, men det er mye folk der i juli, dog mest folk som er på fottur. Hvis du har muligheter til å ta med sykkel på bilen så er dette lurt å vurdere her. du kommer inn til nordenden av tinnhølen med bil, men med sykkel kan du fortsette på veien innover og gjøre unna noen km til uten å bruke for mye tid. Da er du inne ved Bakkatjønnene, et område med både vann og elver. Hvis du er lite kjent på vidda så er dette en grei start. Et annet område som er ganske bra iforhold til dine ønsker er å gå ut fra Kalhovd i Tinn. Også her vil en sykkel være nyttig. Du kommer opp til kalhovd turisthytte med bil, men resten av veinettet er stengt for biler. Det er mange vann i dette området også, med varierende fiske, men folk jeg har snakket med sier det er bra der oppe. Men vidda er lur. Det kan virke dødt i vanna der i dager og uker, for så å slå til med et kanonfiske. Lykke til med turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.