Gå til innhold
Fiskersiden

Tur i Fyresdalsheiene i august


Noitfun
 Share

Recommended Posts

Jeg holder på å planlegge en tur i Fyresdalsheiene i august med en kompis. Ingen av oss har vært der tidligere, så vi er altså ikke kjent i området. Vi har planer om å bruke en uke og det blir nok endel fisking. Er det noen som har erfaringer fra Fyresdalsheiene og vannene her? Hadde vært fint med noen anbefalinger på gode fiskevann, fine områder for tur etc. Hvordan er det med fiskekort her? Er det ett kort som dekker Fyresdalsheiene eller er det flere forskjellige kort for forskjellige vann? Setter stor pris på tilbakemeldinger som kan være med på å gjøre turen vår vellykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å planlegge en tur i Fyresdalsheiene i august med en kompis. Ingen av oss har vært der tidligere, så vi er altså ikke kjent i området. Vi har planer om å bruke en uke og det blir nok endel fisking. Er det noen som har erfaringer fra Fyresdalsheiene og vannene her? Hadde vært fint med noen anbefalinger på gode fiskevann, fine områder for tur etc. Hvordan er det med fiskekort her? Er det ett kort som dekker Fyresdalsheiene eller er det flere forskjellige kort for forskjellige vann? Setter stor pris på tilbakemeldinger som kan være med på å gjøre turen vår vellykket :)

Ligger vel noe informasjon på denne siden

http://www.fyresdal.kommune.no/nb-NO/Tenester/Tenestekatalog/Bygdeutvikling/Utmark_%20jakt_fiske.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Her var det masse nyttig info om fiskekort, endel om vannene etc.

Setter fortsatt pris på å høre deres erfaringer fra området hvis det er noen som er kjent i traktene og har fisket her.

Ofte er det slik at det er de små ukjente vannene som det er spennende å fiske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Jeg har en fjellgård som ligger i Bygland (nabokummunen i vest), og har fisket veldig mye i disse traktene. For å komme hit må du kjøre fra Fyresdal og opp til Birtedalen (ca 25 min kjøretur fra Fyresdal sentrum). Parkering ved Kvipt gjestegård. Deretter gå et lite stykke til fots. Inn til gården er det ca 2,5 time å gå. Den heter Vestre Kile, og du finner den hvis du søker i en karttjeneste. Her er det mange fine vann, og noen mindre stryk som huser en del fin fisk. Vil absolutt anbefale vannet Grøssæ. Både i nordeneden og særlig i sørenden er det fine små stryk og kulper. Ørreten i Grøssæ har snittstørrelse på rundt 400g, men kilosfisk er absolutt mulig. Det er meg bekjent tatt to fisk over tre kilo de siste 10 årene, dog i garn, men det er iallefall mulig med storfisk. I dette vannet er det også en stamme med nydelig blank fisk. Over alt ellers på heia er fisken brun. I kulpene i sørenden (mellom Grøssæ og Topsæ) er det også mulig å få bekkerøye. De fleste er små, men har tatt fisk på rundt kiloen. Området er forholdsvis uberørt, med noen få hytter spredt rundt. Lett terreng og noen rødmerka løyper. Selvbetjent turisthytte i sørøstenden av Grøssæ, Granbustøyl. Ellers er det mange fine plasser å slå opp telt. Gi beskjed om dere legger turen til disse traktene, er fullt mulig jeg er der oppe da.

Forresten ikke noe fiskekort i noen av disse vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

danenersen: Dette hørtes spennende ut. Må utforske området på kartet. Flott med tips fra lokalkjente!

Even A: Har allerede sporet opp Lasse, siden jeg leste endel innlegg fra ham på et annet forum om Fyredsalsheiene. Har sendt litt mail med ham. Fin info å få fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en fjellgård som ligger i Bygland (nabokummunen i vest), og har fisket veldig mye i disse traktene. For å komme hit må du kjøre fra Fyresdal og opp til Birtedalen (ca 25 min kjøretur fra Fyresdal sentrum). Parkering ved Kvipt gjestegård. Deretter gå et lite stykke til fots. Inn til gården er det ca 2,5 time å gå. Den heter Vestre Kile, og du finner den hvis du søker i en karttjeneste. Her er det mange fine vann, og noen mindre stryk som huser en del fin fisk. Vil absolutt anbefale vannet Grøssæ. Både i nordeneden og særlig i sørenden er det fine små stryk og kulper. Ørreten i Grøssæ har snittstørrelse på rundt 400g, men kilosfisk er absolutt mulig. Det er meg bekjent tatt to fisk over tre kilo de siste 10 årene, dog i garn, men det er iallefall mulig med storfisk. I dette vannet er det også en stamme med nydelig blank fisk. Over alt ellers på heia er fisken brun. I kulpene i sørenden (mellom Grøssæ og Topsæ) er det også mulig å få bekkerøye. De fleste er små, men har tatt fisk på rundt kiloen. Området er forholdsvis uberørt, med noen få hytter spredt rundt. Lett terreng og noen rødmerka løyper. Selvbetjent turisthytte i sørøstenden av Grøssæ, Granbustøyl. Ellers er det mange fine plasser å slå opp telt. Gi beskjed om dere legger turen til disse traktene, er fullt mulig jeg er der oppe da.

Forresten ikke noe fiskekort i noen av disse vannene.

Området og fisket kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har vi planlagt litt og foreløpig har vi bestemt oss for å slå leir nord for Birtevatn i området rundt Langevatn, Furetjønn og Øytjønn.

Herfra blir det dagsturer til forskjellige vann i området. Blir nok en dag ved Grøssæ og kulpene ned mot Topsæ for å prøve fisket etter bekkerøye.

Ingen av oss har fisket bekkerøye så det er fristende å prøve. Hva går bekkerøya på forresten? Mark, spinner etc?

Er det noen som har flere tips om gode fiskevann i området vi har bestemt oss for så er det bare å komme med dem.

Nå begynner vi å glede oss skikkelig til en uke i disse traktene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi planlagt litt og foreløpig har vi bestemt oss for å slå leir nord for Birtevatn i området rundt Langevatn, Furetjønn og Øytjønn.

Herfra blir det dagsturer til forskjellige vann i området. Blir nok en dag ved Grøssæ og kulpene ned mot Topsæ for å prøve fisket etter bekkerøye.

Ingen av oss har fisket bekkerøye så det er fristende å prøve. Hva går bekkerøya på forresten? Mark, spinner etc?

Er det noen som har flere tips om gode fiskevann i området vi har bestemt oss for så er det bare å komme med dem.

Nå begynner vi å glede oss skikkelig til en uke i disse traktene :)

Ikke noe dårlig valg dere har gjort, selv om jeg tror sjansen for pen fisk er større i Grøssæ og nærliggende vann enn i det området dere har tenkt dere. Dette området er også forholdsvis lite brukt av folk, her kan man rusle rundt i dagevis uten å møte et menneske. Bekkerøye fisker du som ørret, mark er veldig greit i rennende vann.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kulpene i sørenden (mellom Grøssæ og Topsæ) er det også mulig å få bekkerøye. De fleste er små, men har tatt fisk på rundt kiloen. Området er forholdsvis uberørt, med noen få hytter spredt rundt.

I fjor høst gikk jeg meg en tur med fiskestanga langs Grønåni, dvs den elva som renner fra Grøssæ og ned i Topsæ. Jeg gikk fra Topsæ og oppover et stykke, men ikke helt opp til Grøssæ. Her var det som du sier en flott og relativt uberørt natur, men fisket var ikke all verdens. Kvantiteten var det ingen ting i veien med, fikk fisk på så og si hvert kast. Men av bortimot 100 ørreter så var vel ingen over 200 gram. De fleste hadde en typisk slips-fasong, dvs lange og tynne. Jeg hadde tenkt å grille noen fisk til middag, men fikk ingen fisk som egnet seg som steikefisk. Dermed ble det et par doble skiver med Nugatti i stedet.

Jeg fikk ingen bekkerøyer, mulig de holder til lenger oppe mot Grøssæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor høst gikk jeg meg en tur med fiskestanga langs Grønåni, dvs den elva som renner fra Grøssæ og ned i Topsæ. Jeg gikk fra Topsæ og oppover et stykke, men ikke helt opp til Grøssæ. Her var det som du sier en flott og relativt uberørt natur, men fisket var ikke all verdens. Kvantiteten var det ingen ting i veien med, fikk fisk på så og si hvert kast. Men av bortimot 100 ørreter så var vel ingen over 200 gram. De fleste hadde en typisk slips-fasong, dvs lange og tynne. Jeg hadde tenkt å grille noen fisk til middag, men fikk ingen fisk som egnet seg som steikefisk. Dermed ble det et par doble skiver med Nugatti i stedet.

Jeg fikk ingen bekkerøyer, mulig de holder til lenger oppe mot Grøssæ?

Det er enklere å få stor fisk i vannene. Og der er kondisjonen ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere å få stor fisk i vannene. Og der er kondisjonen ganske bra.

Får vel ta meg en tur til Grøssæ senere i år da for å sjekke forholdene :-)

Her er en typisk ørret fra Grønåni (fisket i september 2009).

img2388v.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går bekkerøya på forresten? Mark, spinner etc?

Bekkerøya går på akuratt det samme som ørreten. Jeg har fått den på både sluk, spinner og mark. Den ene kilosfisken jeg fikk tok på en svart panther martin-spinner med gule prikker, fisket som en jigg på bunnen i en ganske dyp høl. Aldri prøvd etter den med flue, men det burde jo være mulig hvis du fisker vått.

I fjor høst gikk jeg meg en tur med fiskestanga langs Grønåni, dvs den elva som renner fra Grøssæ og ned i Topsæ. Jeg gikk fra Topsæ og oppover et stykke, men ikke helt opp til Grøssæ. Her var det som du sier en flott og relativt uberørt natur, men fisket var ikke all verdens. Kvantiteten var det ingen ting i veien med, fikk fisk på så og si hvert kast. Men av bortimot 100 ørreter så var vel ingen over 200 gram. De fleste hadde en typisk slips-fasong, dvs lange og tynne. Jeg hadde tenkt å grille noen fisk til middag, men fikk ingen fisk som egnet seg som steikefisk. Dermed ble det et par doble skiver med Nugatti i stedet.

Jeg fikk ingen bekkerøyer, mulig de holder til lenger oppe mot Grøssæ?

Fisken i Grønåni er nok ikke den største nei, spesielt ikke i kulpene. Men det er her sjansen for å finne bekkerøya er størst. I de rolige partiene i elva er det mest ørret. Bekkerøya ble satt ut et par vann lenger opp i vassdraget, men det virker som den sakte men sikkert beveger seg nedover. Har aldri fått bekkerøye i Grøssæ, selv om den nok finnes her. Hvis du vil få arten er de små kulpene mitt beste tips. De er ikke store, men det burde være mulig å få de. Større fisk kan du kanskje finne i dype partier av de rolige delene av elva. Har også fått slips-ørret her, men har absolutt ikke inntrykket av at dette er standarden. Hvis du vil ha skikkelig matfisk så anbefaler jeg å gå opp til grøssæ og fiske i området til utløpet til elva. Her er det tatt flere kilosfisk.

Endret av danenersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dårlig valg dere har gjort, selv om jeg tror sjansen for pen fisk er større i Grøssæ og nærliggende vann enn i det området dere har tenkt dere. Dette området er også forholdsvis lite brukt av folk, her kan man rusle rundt i dagevis uten å møte et menneske. Bekkerøye fisker du som ørret, mark er veldig greit i rennende vann.

Det er ikke så lett å bestemme seg for et område når man ikke er kjent. Da må man bare ta til seg de tipsene man kan få.

Her har det jo blitt en fin diskusjon med mange gode tips. Har du noen eksempler på noen gode vann i området rundt Grøssæ da?

Det er jo akkurat det du sier vi er interessert i, å kunne rusle rundt i dager uten å møte på så veldig mange mennesker.

Møtte en Fyresdøl for et par dager siden som anbefalte fisket på fjellet i nord-øst enden av Fyresvatn.

Har ikke fått noen navn på gode vann der opp enda, men det skulle jeg få i en mail snart.

Er det noen som har erfaringer i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å bestemme seg for et område når man ikke er kjent. Da må man bare ta til seg de tipsene man kan få.

Her har det jo blitt en fin diskusjon med mange gode tips. Har du noen eksempler på noen gode vann i området rundt Grøssæ da?

Det er jo akkurat det du sier vi er interessert i, å kunne rusle rundt i dager uten å møte på så veldig mange mennesker.

Hvis dere drar opp mot Grøssæ, så anbefaler jeg å fiske i denne delen av vassdraget, altså vanna Mjåvatn, Bostjørn, Grøssæ, Topsæ. Den andre delen av vassdraget, som møtes i Topsæ, Straumsfjorden-Hjellevann-Kilsvann-Vånarosen-Kjætebuvatnet, er også et fint område, men her er fisken mindre og det er større sjanse for "slips-fisk", iallefall fra Vånarosen og ned. Fra Topsæ og nedover har jeg aldri prøvd.

Endret av danenersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei.

Jeg har en fjellgård som ligger i Bygland (nabokummunen i vest), og har fisket veldig mye i disse traktene. For å komme hit må du kjøre fra Fyresdal og opp til Birtedalen (ca 25 min kjøretur fra Fyresdal sentrum). Parkering ved Kvipt gjestegård. Deretter gå et lite stykke til fots. Inn til gården er det ca 2,5 time å gå. Den heter Vestre Kile, og du finner den hvis du søker i en karttjeneste. Her er det mange fine vann, og noen mindre stryk som huser en del fin fisk. Vil absolutt anbefale vannet Grøssæ. Både i nordeneden og særlig i sørenden er det fine små stryk og kulper. Ørreten i Grøssæ har snittstørrelse på rundt 400g, men kilosfisk er absolutt mulig. Det er meg bekjent tatt to fisk over tre kilo de siste 10 årene, dog i garn, men det er iallefall mulig med storfisk. I dette vannet er det også en stamme med nydelig blank fisk. Over alt ellers på heia er fisken brun. I kulpene i sørenden (mellom Grøssæ og Topsæ) er det også mulig å få bekkerøye. De fleste er små, men har tatt fisk på rundt kiloen. Området er forholdsvis uberørt, med noen få hytter spredt rundt. Lett terreng og noen rødmerka løyper. Selvbetjent turisthytte i sørøstenden av Grøssæ, Granbustøyl. Ellers er det mange fine plasser å slå opp telt. Gi beskjed om dere legger turen til disse traktene, er fullt mulig jeg er der oppe da.

Forresten ikke noe fiskekort i noen av disse vannene.

Vet du om det fra Bygland går noen bomveier som det er mulig å bruke mot betaling, slik at man kan ta seg inn mot Vestre Kile og vannene deromkring fra Stesdal?

Er det merkede/tydelige stier fra Bygland mot Vestre Kile-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det fra Bygland går noen bomveier som det er mulig å bruke mot betaling, slik at man kan ta seg inn mot Vestre Kile og vannene deromkring fra Stesdal?

Er det merkede/tydelige stier fra Bygland mot Vestre Kile-området?

Hele moroa med dette området er at det ikke er befengt med noen særlig grad av motorisert ferdsel - og sånn kan det gjerne forbli. Her finner du tips om startsteder og litt til:

http://ut.no/turomrade/austheiane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele moroa med dette området er at det ikke er befengt med noen særlig grad av motorisert ferdsel - og sånn kan det gjerne forbli. Her finner du tips om startsteder og litt til:

http://ut.no/turomrade/austheiane

enig med deg i det, men det er jo noen som vil inn i mest mulig uberørte områder for å fiske, men som ikke har muligheter for det av fyiske årsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med gode kart over området?

Har kikket litt og funnet disse:

SETESDAL AUSTHEI NORD 1:50 000

SETESDAL AUSTHEI SØR 1:50 000

Er det evt mulig å få tak i turkart 1:25 000 på lokalt turistkontor?

Sendte mail til turistkontoret i Fyresdal i går kveld og han ringte meg tilbake i dag.

Han sytes det var veldig hyggelig at vi skulle på tur i Fyresdalsheiane og sendte kart i posten med en gang.

Hyggelig service :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.