Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging på våren


mortwe
 Share

Recommended Posts

Jeg skal en tur til et større vatn i Røros området tidlig i juni. Sannsynligvis vil det være rett etter isgang. Jeg har litt blandende erfaringer hva angår fiske på denne tiden av året. OK, jeg får en og annen, men jeg klarer ikke helt å konkludere hvor fisken står, er det oppe ved overflaten eller dypere ned?

Ikke så lett å vite dette, men når man ikke er kjent så hadde det vært greit med noen erfaringer mhp ørretens adferd på våren.

Jeg bruker ulike woblere som går fra 0,5 til 6 meter, men ikke dyprigg eller noe sånt avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lokalkjenskap A og O. Jeg veit ikke noe om vattnet du skall trolle i så dette blir bare litt fiskebiologi egentlig:

Ørreten spiser som regel meget større byttedyr tidlig om våren, enda frem til dei større vår og døgnfluene klecker.

Mye av det tidlige fisket i vann styres av vårflommen og vann-tempen.

Hvis jeg hadde fått muligheten att fiske i vannet ditt så hadde jeg sansylegtvis begynt med større woblere, type Rapala,

og Bomber rundt 10cm (hvis det var sjangs på større ørret). Jeg hadde også prøvd meg på plugger type Tomic 3-4 tommers.

Men også med noen skjeier i 8-10 cm. Apex hadde jeg også prøvd hvis vanntemp hadde kommet over 7-8°C ca

Vedr fiskedybder så hadde jeg fisket litt dypere om dagen (5-8m) og grunnere (1-4m) om morgen og kvelld.

Litt avhengig av vanntemp. så hade jeg kjørt i 2,5kn/<6°C -3,5kn/>9°C ca.

Jeg hadde ikke nølt med å prøvd trolling (i overflata) midt på natta hvis det var finvær og litt grei vanntemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur til et større vatn i Røros området tidlig i juni. Sannsynligvis vil det være rett etter isgang. Jeg har litt blandende erfaringer hva angår fiske på denne tiden av året. OK, jeg får en og annen, men jeg klarer ikke helt å konkludere hvor fisken står, er det oppe ved overflaten eller dypere ned?

Ikke så lett å vite dette, men når man ikke er kjent så hadde det vært greit med noen erfaringer mhp ørretens adferd på våren.

Jeg bruker ulike woblere som går fra 0,5 til 6 meter, men ikke dyprigg eller noe sånt avansert.

Jeg er akkurat tilbake fra ørretfiske i lavfjellet, og kan slå fast at fisken sto på dyp fra 0,5 til ti meter. Du kan med andre ord prøve både her og der. Fisken sto konsekvent dypere ved sterk vind (lite å få grunnere enn tre meter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Fisket selv i et næringsrikt vann i lavlandet på lørdag. Vannet var kaldt, men det sto mye fisk i overflaten som beitet på et eller annet insekt. Kanskje flue hadde vært tingen. Tok noen små på 2-300 gram, men de store glimret med sitt fravær. Spørs om det må bli et ekkolodd ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Better safe than sorry! I Femundsmarka er det flere fortvilte engerdøler som bittert konstaterer at mens engerdølene setter ut fisk og kultiverer i vann og vassdrag kommer rørosingene og garner den opp igjen!

Når det er sagt kan du ha i bakhodet at dorgefarta ofte henger sammen med temperaturen. Er det iskaldt i vannet kan du teste fart på 2-2,5 knop. Er det mellom 9 og 14 grader kan du kjøre i 2,5-3 knop. Mesteparten av fisken hogger stort sett nær overflata, så rigg trenger du neppe. Bruk vobblere på 10-12 cm, hold deg godt unna land og test gjerne også etter solnedgang. Farger kan være så ymse, men naturlige farger er aldri feil. Vobblere med skranglekuler funker også som juling. Skift gjerne ut krokene med Owner ST-36. I stille vær kan du slippe vobblerne så mye som 50 meter bak båten, er det mer bølger kan du nøye deg med ca 30. Ved vanlig flatlinedorging er det en fordel med braid, men bruk en stanglengde vanlig mono i 0.30-0.35 mot vobbleren. Sjekk ved båtsida at vobbleren går riktig. Ikke bruk for myk stang, og pass på å stille bremsen riktig. Med braid og stiv stang trenger ikke bremsen å være for hard. En stangholder er en enorm fordel, men bruk noe som holder. Fisken er som regel helt vill når den hogger. Husk å ha med deg en stor håv med langt skaft. Småfisk som skal settes ut kroker du av i vannet med en egnet krokløsner.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.