Gå til innhold
Fiskersiden

Stjørdalselva


bigmullah
 Share

Recommended Posts

hei!

Da vi sliter litt litt lengre nord i fylket med stengte elver og utsatte sesongstarter etc, tenkte jeg nå å prøve meg i stjørdalselva et par døgn..

Enkelt og greit: Hvilket vald bør man fiske på for å ha størst sjans for å få kjennskap til salar? Er kommunevaldet på hegra for langt opp?

Kommunevaldet er bra, men folksomt. jeg leier et vald rett nedefor som fisker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kommunevaldet er ok som tidligvald, men ganske folksomt, spesielt på morgenen. Siden du tenker på dette valdet så går jeg ut fra at du satser på mark. I så fall er slungård et bra alternativ, det er bra til både mark, sluk og flue, og det er grei adkomst. Litt lenger opp har du Øfsti-Moum. Det er et bra vald for mark og sluk, men noe krevende med flue pga at skogen henger litt ut over elva. Her er østsiden hvitt og vestsiden rødt vald. Som et bra og rimelig alt kan du jo stikke ned på Ertsgård camping. De har et ganske bra strekk på motsatt side av slungård, og det er et ganske bra tidligvald. Her er mark og sluk best tidlig på sesongen, men det er egnet for flue også. Du får også billig overnatting der i enkle campinghytter (bare for å ha et sted å sove litt). På ertgård og slungård går floa opp og gjør det lite fiskbart et par timer 2 ganger i døgnet, men når det faller og vannet setter fart i stryka så kan det være bra der. Laksen bruker ca 5 timer opp dit, regnet fra full flo og ca 7 timer til Øfsti/Moum. Da er det lurt å være på plass.

Håper dette er til litt nytte for deg

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Tenkte i utgangspunkt fiske med flue, og alternativt med sluk....

Hva vil du da anbefale? stopper fisken på det valdet du nevner som det går med flo og fjære? Pris på fiskekort? D VAR VEL ERTSGÅRD CAMPING...

Ser det er: Nestrøa, øra og hølen som er valdene deres.....ser vel ut som det kun er ør som er et fluefiskevald...

http://www.ersgard.no/?page_id=24

Ser forresten på fangststatistikken at det stort sett kun er tatt smålaks der, og kun på mark, så da må jeg vurdere et annet vald...

Endret av bigmullah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Du har sett på Ersgårs sør, det er en annen gård som ligger litt lenger ned på østsida av elva. Her kan du sjekke statistikken for Ersgård Camping, de har ikke egen nettside.  http://www.lakseborsen.com/index.php?laksrapval

De taes en og annen stor laks der i juni, og det er et greit fluevald. (klipp og lim link, innsettingen fungerer ikke i nettleseren min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du døgnkort på Stjørdal Jeger- og Fiskerforening sine vald koster dette 300 kr per døgn og gir tilgang til ca 25 vald, helt fra elvas nedre deler og til overfor Flora 3-4 mil fra sjøen. Med sesongkort til 3400 kr får man tilgang til opp mot 35 km elv (hvorav også Hembre i august) samt Forra. Mark kan brukes t.o.m. kommunevaldet litt nedenfor Hegra, ellers er det sluk og flue som er tillatt. Ut over sesongen er en rekke vald, inkl. Forra, forbeholdt fluefiske. Stjørdalselva er kjent som en meget fin flueelv.

Endret av mortwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da reiser jeg oppover kl 16,30

alt er klappet og klart og endelig så har også laksesuget meldt sin ankomst

Takker for info

ser at det er i sone 1 og 2 det har vært lit action og noen fisker er kommet på land

noen som kan anbefale noen plasser nå rett før jeg reiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ingen tvil om at sesongen har startet svært tregt. Gjennomsnittlig fangst de første seks dagene av sesongen har vært 117 laks de siste 5 årene, i år er det til sammenlikning tatt kun 65 ved utgangen av 06.06. Enten står vi overfor en katastrofalt dårlig sesong eller så er lakseoppgangen sen. Siden så godt som all laksen er tatt i elvas nedre deler, kan det være ting som tyder på det, men uansett så er ikke dette spesielt oppløftende.

Endret av mortwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

årets andre storlaks på land for min del. 10,2kg. Tatt på flue. T&L går aldri av moten:)

Grattis så mye med nok en storlaks! Smell nå til med en skikkelig story og bilder når du våkner etter nattas eventyr :bow:

Såvidt jeg husker, spådde jeg vel dette i vinter engang :D

Stå på videre Tore, nå er du i gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.