Gå til innhold
Fiskersiden

Knakk stangtuppen på 1 kilos ørret


 Share

Recommended Posts

Jeg klarte å knekke stangtuppen min på min nye Shimano AX S.T.C i dag. Skulle dra i land en ørret på en kilo da stang tuppen knakk (på 2 steder!).

Er det noen som vet om det er noen garanti på stenger eller om man får kjøpt nye tupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha investert i en håv til neste gang. Å "dra i land" en kilosørret på ei lettspinnstang med 0.18-sene er omtrent å trygle om trøbbel. Men akkurat Beastmaster-stengene tåler nesten det utroligste. En ting du uansett skal passe på om du forsatt ikke har håv er å bruke ryggen på stanga til de tyngste løftene, ikke toppen. Når det er sagt er stenger beregnet på å kaste ut, kroke fisk samt å i samarbeid med snellebremsen kjøre fisken, ikke til å løfte større fisk på land.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det feil på stanga, knekker det som regel under de 1. kastene eller belastning. Ikke at det er ditt tilfelle ,men har sett kunder om bord som har plassert stanga nesten vertikal på stangholderen med fisk på.

Selvfølgelig går det gal. Enig med Cato også. Hov neste gang.

Med den gode service som Elbe gir tror neppe du har problemer med å få ny tupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine erfaringer med Elbe ser eg ikkje at det skal vera problem med reklamasjon. Gå til butikken som solgte stanga, og legg problema i deira hender, dei kan gi deg ny tupp om dei har fleire stenger inne. Elbe ordner opp med ny tupp til butikken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg knapp tuppen på en av mine stenger,og det var ingen problem og fikse selv.Først tok jeg og saget av med en fin fin sag ett lite stykke nedfor der hvor den hadde knukket for og unngå splitt.Så fant jeg en gammel stangtupp.Varmet forsiktig rundt tuppen til toppringen løsnet.Så brukte jeg ett tynt borr for og renske ut gammel lim.En god dose med en god kontaktlim funket bra til og feste med,tørket selfølgelig vekk overskuddslim.Stanga fikk stå og tørke ett par døgn før jeg brukte modellmaling til og male tuppen med slik den ble likk de andre.Nå er stanga som ny :unsure:

Men hvis stanga er ny skal det vel ikke være noe problem og få ny tupp.Er butikken vanskelig kan du jo alltids ta kontakt med importør.Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din stang er tilhører i den ultralett kategori og tåler ikke mye juling for å si det sånn. Når du får fisk du må IKKE lande fisken direkte med å løfte stanga med fisken og snu den mot land. Bruke alltid håv. Men uansett det ma har vært reklamasjønsfeil og buttiken er nødt til å bytte stanga. Jeg knakk min stang 8mnd siden shimano aspire 300 5-15gr da den satt fast og jeg prøvde å få slukken opp igjen ( delvis min feil ) men jeg fikk ny stangtuppen umidelbart og det var nettbutikk egentlig. Det er ikke noe å vær redd av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.