Gå til innhold
Fiskersiden

Dyp paravan


arne mo
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal begynne å bruke paravaner for å komme litt nedover!

Jeg var på utkikk etter blyparavener, men kom i skade for å kjøpe en "Fish Seeker" Fish seeker litt ned på siden

Er dette noe å ha?

Hva er det enkleste å bruke, denne fish seekern, dipsy eller blyparavan (da av kuusamo merke har jeg skjønt)?

Jeg regner med at den minste blyparavanen er grei på en litt stiv haspelstang. For de tyngre så har jeg en shimano force master 12-20 lbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skal begynne å bruke paravaner for å komme litt nedover!

Jeg var på utkikk etter blyparavener, men kom i skade for å kjøpe en "Fish Seeker" Fish seeker litt ned på siden

Er dette noe å ha?

Hva er det enkleste å bruke, denne fish seekern, dipsy eller blyparavan (da av kuusamo merke har jeg skjønt)?

Jeg regner med at den minste blyparavanen er grei på en litt stiv haspelstang. For de tyngre så har jeg en shimano force master 12-20 lbs.

Ser jo grei ut den. Har ikke testet den selv, men kjører Slide Diver og dipsy Diver. De har den fordelen at de kan styres til høyre/venstre, noe denne fish seekeren ikke kan. Blyparavanene kommer ikke så dypt som disse større plastsakene. Skal du så dypt som mulig lønner det seg å bruke relativt tynn multi. Bruker 0.20mm Fireline når jeg kjører slide/dipsy diver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en stor ulempe med dem. De tåler ikke mer enn 2 mils fart. Det er snaut når vannet er varmt. Har testa dipsy'n, men synes den kanter for lett. Skal du dypere enn 8-10m er det downrigg som gjelder.

Kusamo sine funker veldig bra ned til ca 10m med 90gr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første turen med Kuusamo unnagjort. De funka bra, ble endel makrell på 90 grammern, blankfisken kom på flatlina!

Er det noen triks for å løse ut paravanen (når det ikke er fisk på) når den skal sveives inn så jeg slipper presset? Jeg fant ut at hvis paravanen hadde løst ut ved et napp var det bare å stramme, så slakke lina og paravanen søkte nedover igjen, men meg klarte ikke å få til det motsatte.

Test ut min nye Forcemaster 12-20lb som jeg kjøpte som en pilke stang / agn stang, men som jeg også tenke å kjøre bly paravaner med. Dette er min første båt stang, bare haspell fra før, og den var uventa stiv selv om det var 12-20lb. Den takler nok endel mer press en det 90 gram kuusamo lagde.

Mens vi dorga kom vi over en stor stim av fisk på bunnen (har et gammel dårlig ekkolodd). Da var det bare å sveive inn paravanen å hekte på en pilk. Viste seg å være sypikenes symøte der nede, bare småfisk.

Turen ble toppa da jeg sveiva inn flatlina for å sjekke for brennmanet (var sinnsykt mye). God fart i wobleren og pang, en pen ørret går rett i været, to ganger. Det ble en fin fight som endte i min favør, 1.7 feite kg. Den hadde dog sykt mye lus på hver side av gattfinna pluss bak gattfinna. De hadde spist seg igjennom huden slik at det var store røde sår når jeg fikk skrapt dem av. Stakkars fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.