Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseutras


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Har snekret sammen en liten videosnutt, der laksen går bananas (som vanlig). Det går rolig og kontrollert de første minuttene, men så eksploderer laksen når den kommer på litt grunnere vann.

Samme video som vist tidligere, men denne gang er hele seansen med. Filmet av en lettere sjokkert Veg, på litt dårlig kamera :)

Bra opplæring for Veg som fikk se litt av laksens ville utras i elva, og hvor raskt det kan gå unna når tempen i elva kommer på 9-10 grader :(

En danske kom ilende til, og hjalp til med å dra inn laksen. Men sluken satt som støpt inne i kjeften på laksen, så det hadde nok gått bra likevel ved egen hjelp. Utraset var mye raskere enn det går fram på videoen, og jeg tror nok det gikk i bortimot 40km. i timen. For det tok ikke mange sekundene før laksen kom opp og skvalet hele 150 meter lenger ned i elva ! Like før den gikk ned i den såkalte rulletten, helt på motsatt side langt nedstrøms ! Og heldigvis så har laksen det med å stoppe der :D

Haspellyden har jeg lagt på i ettertid, da det ikke kom fram på originalen. Men det er så tett oppunder originalen som mulig. Eneste forskjell er at jeg ikke klarer å springe så raskt ut med lina for å simulere den riktige haspellyden :) Måtte nok ha festet sluken til en bil da, for å få rett frekvens på den illsinte haspelsnella, he he.

15-kilosen hadde samme fart, og stoppet også på omtrent samme plass. Bare så synd at det ikke ble filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skole dette Veg. :)

Hørte det var et voldsomt drama i Nidelva (skal ikke si hvilket vald) nylig. Snakker sannsynlig om en evt. Gigalaks her ! Kompis av Rigor (Tommy) hadde på et dyr, og den løsnet etter ett kvarter. Ja den var svæær ifølge det jeg fikk vite av både hugg og utras. Og maggaplask etter et voldsomt utras helt på den andre siden, lenger ned i elva ! Grøss og gru, Tommy er helt knust forståelig nok. Endelig sitter den på kroken, og "marerittet" er igang ! Nå må du fiske i Nidelva Veg, går visst noen bamser der nå ja :)

Rigor kjente et voldsomt rykk først, så ble det stille. Tommy nifisket på samme plass 1 time. Så rykket det voldsomt til. Typisk bamsetendenser :(

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skole dette Veg. :)

Hørte det var et voldsomt drama i Nidelva (skal ikke si hvilket vald) nylig. Snakker sannsynlig om en evt. Gigalaks her ! Kompis av Rigor (Tommy) hadde på et dyr, og den løsnet etter ett kvarter. Ja den var svæær ifølge det jeg fikk vite av både hugg og utras. Og maggaplask etter et voldsomt helt på den andre siden, lenger ned i elva ! Grøss og gru, Tommy er helt knust forståelig nok. Endelig sitter den på kroken, og "marerittet" er igang ! Nå må du fiske i Nidelva Veg, går visst noen bamser der nå ja :D

Rigor kjente et voldsomt rykk først, så ble det stille. Tommy nifisket på samme plass 1 time. Så rykket det voldsomt til. Typisk bamsetendenser :hot:

hvorfor tror du jeg sto opp tidlig ? :(

Og angående bamsen: :):D:dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal være litt action.

Jeg har aldri fisket i Gaula og det som slo meg var størrelsen på elven, svær!

Hvor mange kubikk går elven med her da? Ser jo nesten ut som Namsen, som jeg også

bare har sett på video.

Når elven går ned, er det da mye rullestein utover et stykke?

Skulle nok fått fart på flua med slik vannføring ja.

Sølvreven, hvis du treffer på han "Gamlingen" i sommer så hils fra Bjørn i Bergen

og si til han -bra innsats av Frankrike, i fotball-VM i år! :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal være litt action.

Jeg har aldri fisket i Gaula og det som slo meg var størrelsen på elven, svær!

Hvor mange kubikk går elven med her da? Ser jo nesten ut som Namsen, som jeg også

bare har sett på video.

Når elven går ned, er det da mye rullestein utover et stykke?

Skulle nok fått fart på flua med slik vannføring ja.

Sølvreven, hvis du treffer på han "Gamlingen" i sommer så hils fra Bjørn i Bergen

og si til han -bra innsats av Frankrike, i fotball-VM i år! :) hehe

Ja den er jo ganske svær Gaula også da. Men uansett om den blir lita så er nok 60% av valdet der jeg fisker ca. 70-80 meter bredt. Det blir bare grunnere på ett langt strekk og svak strøm når elva kommer ned under 100 kubikk. Men den var nok på bare ca. 150-160 kubikk her. Mye rullestein enkelte plasser ja, men nå etter storflommen er det også mye mudder og store torvflak med gress som har lagt seg til på bunnen ! Fint å sette fast markangelen i :)

Problemet når den går ned, og spesielt når tempen på elva blir 12 grader og oppover er at det graver mye mere på flere plasser fra Lundasokna og nedover ! Storflommen i juni har åpnet nye sår, og det vil ta mange år nå for å reparere elva igjen. Så vi evt. får tilbake fine elveører (grunner) igjen som er så viktig for stopplassene til laksen. Pluss får dekket bunnen med nye rullesteiner ovenfra. Ligger jo mye god masse (rullesteiner) på land som vil komme ut i elva før eller siden. Mudder og sand (og leire) er ikke gode plasser :(

Skal hilse Gamlingen, treffer ham sikkert snart da han skal fiske i 14 dager lenger opp i dalen. Men jeg tør ikke nevne VM, for da kan vi (jeg og Mao) risikere at vi ikke får "medisinen" vårres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skole dette Veg. :D

Hørte det var et voldsomt drama i Nidelva (skal ikke si hvilket vald) nylig. Snakker sannsynlig om en evt. Gigalaks her ! Kompis av Rigor (Tommy) hadde på et dyr, og den løsnet etter ett kvarter. Ja den var svæær ifølge det jeg fikk vite av både hugg og utras. Og maggaplask etter et voldsomt utras helt på den andre siden, lenger ned i elva ! Grøss og gru, Tommy er helt knust forståelig nok. Endelig sitter den på kroken, og "marerittet" er igang ! Nå må du fiske i Nidelva Veg, går visst noen bamser der nå ja :D

Rigor kjente et voldsomt rykk først, så ble det stille. Tommy nifisket på samme plass 1 time. Så rykket det voldsomt til. Typisk bamsetendenser :hot:

Var en skikkelig bamse det der ja, plasket når den hoppet var som å se en spekkhogger hoppe og lande.

Nå er Tommy ingen nybegynner når det gjelder laksefiske, men det ble nok for hardt press på den ute i strømen. Laksen dro på nedover, og Tommy måtte sette hardt mot hardt ei stund da han ikke fikk gått etter laksen videre nedover. Men det er liv i Nidelva nå! Mista selv en og fikk en i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hilse Gamlingen, treffer ham sikkert snart da han skal fiske i 14 dager lenger opp i dalen. Men jeg tør ikke nevne VM, for da kan vi (jeg og Mao) risikere at vi ikke får "medisinen" vårres :D

Nei da, ingen fare med det!!! Jeg sk....r i Fransk fotball, husk at jeg er Norsk og bare interessert i laksefiske, rugby, stjernene og pene jenter (men blir for gammel for det siste naa!). Saa neste forsyning av medisin kommer om 14 dager! :D

Angaande utras, det var en kar som fisket lengre nede enn oss (Kregnes) siste Loerdag. han fikk seg en stor bamse paa, maatte gaa flere hundre meter lenger nede i elva, fightet som f..n i over to timer, for saa aa miste fisken!!! snakk om uflaks!

:hot:

B2, du har en PM!

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, ingen fare med det!!! Jeg sk....r i Fransk fotball, husk at jeg er Norsk og bare interessert i laksefiske, rugby, stjernene og pene jenter (men blir for gammel for det siste naa!). Saa neste forsyning av medisin kommer om 14 dager! :hot:

Angaande utras, det var en kar som fisket lengre nede enn oss (Kregnes) siste Loerdag. han fikk seg en stor bamse paa, maatte gaa flere hundre meter lenger nede i elva, fightet som f..n i over to timer, for saa aa miste fisken!!! snakk om uflaks!

:notfair:

B2, du har en PM!

Hei, og takk for sist Gamlingen :D Alltid moro å få besøk langveisfra, læll om du er norsk :D

Men det med medisinen var bare en aldri så liten frekk spøk, he he. Var ikke meningen å legge noe press på deg, men hvis du absolutt har denne medisin så......... :D:D

Sleske trøndere er ikke å stole på ! Den forrige er nå tom og det skal jeg si gjorde utrolig godt for min evigunge og ellers vakre kropp :)

2 timer fight ! Herregud, det måtte ha vært noe ! Gi mannen litt medisin ! Er en som trenger litt medisin i Nidelva også nå tror jeg (Tommy) :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en skikkelig bamse det der ja, plasket når den hoppet var som å se en spekkhogger hoppe og lande.

Nå er Tommy ingen nybegynner når det gjelder laksefiske, men det ble nok for hardt press på den ute i strømen. Laksen dro på nedover, og Tommy måtte sette hardt mot hardt ei stund da han ikke fikk gått etter laksen videre nedover. Men det er liv i Nidelva nå! Mista selv en og fikk en i går.

Snakket med Tommy på mms i dag og det var en riktig bamse han kjørte på :)

utrolig synd at den gikk, men det kommer fler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, kjære amatører ! Dokker har nå stelt dokker bra :D

I laksesesongen er det ikke tid for annet enn laksefiske, og kun det. Knapt nok klippe plenen, for det får man ikke kjerringa med på læll. Arbeid kan man gjøre om våren, høsten og vinteren. Ferie tar man på høsten eller vinteren, når det er frys ihjel her :D Og gebursdager og annet dilldall hopper man elegant over. (Joda, jeg har fått noen fule øyne fra han svigerfar tidligere da jeg heller var oppe i elva, istedet for å sitte i en sofa i 6 timer og spise blautkak og drikke 5 kopper kaffe). Ferdig med den tiden jeg (A-4 livet), da jeg satt på arbeid hver bidige dag i juni og tittet på klokka annethvert sekund. Og kompisene oppi elva ringte og sa hvor fin elva var. Og hvilke flak som gikk ! TORTUR ! Ja det var steinharde tider gitt, opp tidlig og på arbeid. Og total konsentrasjonssvikt på arbeid. Rett oppi elva og fiske etter at middagen hadde gått ned på rekordtid ! Og som regel kom man seint hjem, og stuptrøtt :D Og på`n igjen dagen etter, opp tidlig !

Så nå er jeg endelig i mål får man si, he he. Bestemmer selv presist hva jeg skal gjøre i juni, juli og august. Og drit i klokka, og drikker konjakk klokka 4 om morran, og sover når det passer.

Laksebums, det er bare noe herlige greier, he he. Gleder meg til jeg blir pensjonist, da har jeg fri hele året :D Bare 5 år igjen gitt, he he.

Det får være nok kvalmprat for denne gangen.

Veg: Velg din evt. kone med omhu når du engang skal gifte deg !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA,ja du silver, nå kommer jeg snart og da blir det leven igjen.men denne gangen blir kona med :D

Om vær og elveforhold er greie etter at fetter og tante har dratt tilbake til sandefjord på tirsdag :D (pjooo :D )Så kan det hende jeg tar en tur... Men siden det skal pakkes til danmarksferie osv... blir det nok ikke så veldig lenge da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA,ja du silver, nå kommer jeg snart og da blir det leven igjen.men denne gangen blir kona med :D

Åh herregud, skal du ha med kjerringa ?! Er du ikke redd for at hun skal slå persen din ?

Vi får klekke ut en plan, enten lage en skade inne på lina, sage litt på slukringene etc. Vi vet jo hvor flaks disse kvinnfolka kan ha, det er som regel bare noen kast det, eller en dært parfyme på sluken !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud, skal du ha med kjerringa ?! Er du ikke redd for at hun skal slå persen din ?

Vi får klekke ut en plan, enten lage en skade inne på lina, sage litt på slukringene etc. Vi vet jo hvor flaks disse kvinnfolka kan ha, det er som regel bare noen kast det, eller en dært parfyme på sluken !

Da får jeg se om ikke jeg kommer henne i forkjøpet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud, skal du ha med kjerringa ?! Er du ikke redd for at hun skal slå persen din ?

Vi får klekke ut en plan, enten lage en skade inne på lina, sage litt på slukringene etc.

Vi kan fortelle henne om hvor viktig det er å bruke vmc i størrelse 5-6 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.