Gå til innhold
Fiskersiden

16 kg. hannlaks


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Ja jeg må nå flire, det er moro å være oppi elva :) Og av og til skjer det ting som jeg bare må skrive litt om. Opplevde noe virkelig moro igår morges. Det er sjelden vare å ta Megalaks nå på denne tiden av sesongen. Men smålaks, mellomlaks og noen blanke 7-10 kilos er ikke uvanlig akkurat nå. Det er som regel i juni det skjer, eller de siste 14 dagene i august. Når de svære hannene begynner å bli irritert.

Jeg stod på vestsiden og fisket, på et fint fluestrekk. Og en kar fra det dype nord en plass ble lei av "apeberget" på østsiden. Og der var det egentlig ingen vits å stå heller, altfor lita elv akkurat der nå.

Men så snudde flaksen totalt. Han tittet på en høl litt lenger opp på valdet, og så det plasket blank laks der oppe. Så han fikk blod på tann, og dro opp til denne hølen. Og der hadde det altså stått en bamse ganske så lenge, som sikkert har sett endel redskap også. Han langet uti marken, og der drog dyret på tvert ! Elva begynte akkurat nå å stige, og ble endel grå. Så hannlaksen hadde sikert flyttet litt på seg, og typisk nok så er det akkurat da de skal fiskes på. Mang en stor hannlaks er tatt akkurat i dette gyldne øyeblikk. En forandring på fargen på elva, og den begynner å stige.

Jeg så han dro og slet på laksen, og det gikk en halvtime ! Men ingen laks kom på land. Han ringte kompisen som lå og sov inne i teltet. Og han kom omsider med kleppen, he he. Men jeg tittet oppover på østsiden, mannen stod i helspenn og dro og dro på udyret. Og nå hadde det gått en time, he he !

Så begynte det å skje saker og ting. Laksen "våknet" igjen og dro rett ned stryket. Og fiskeren hadde ingen sjanse å følge etter. Han var fastlåst ute på enden av ei grunne midt uti elva. Og måtte gå tilbake 50 meter for å komme seg inn mot landet på østsiden igjen. Så han dundret rett over elva mellom øra og landet. Uti med vadebuksa og der var det plutselig bare hodet og litt mere enn nakken over vann. He he, jeg visste hvor dypt det var der, har prøvd å ta snarveien over der selv, men det er ei dyp renne uti andedammen mellom grunna og apeberget.

Jaja, dette vil ta tid, tenkte jeg. Og det er nok et mirakel hvis han klarer å få inn denne.

Laksen fortsatte videre nedover muren, og fiskeren og hjelperen var nå på vei forbi meg og en måpende svenske som stod på vestsiden og hadde underholdning. Men det stoppet ikke der, de dro videre 500 meter nedover muren. Og endelig etter minst 90 minutter fikk hjelperen tak i laksen med kleppen og berget den opp på muren.

Jeg dro over, måtte bare se på denne laksen, og ta noen bilder, he he. Jeg trodde den var 18-22 kilo en plass, når han kom bærende med den over skuldra oppover veien, mot apeberget der de hadde campert.

Men den var "bare" 16 kilo, den var nok 18 kilo når den hadde gått på elva muligens, for den hadde begynt å bli litt slamsete.

Fiskeren var rimelig fornøyd, og dette var ny pers for ham. Og jeg fikk frysninger når jeg så hovedlina og fortommen. 0.38 mine damer og herrer :)

Denne laksen skulle bare på land. Og 90 minutter, og laks på vei nedover muren langs skumle steiner, og 0.38 line. Ja jeg vil si at dette var utrolig flaks, men moro. Det går an (enkelte ganger), he he.

Bare så synd jeg ikke var på den siden, for dette kunne jeg tenkt meg å få festet på film :ninja:

Her en fornøyd fisker med fangsten (lærer fra Nord-Norge):

150720100605300d7a0ec5434d8985.jpg?78

1507201006382bb5fbe56e8f440ea1.jpg?72

150720100605a1d4a6173ad3407dbb.jpg?92

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til fiskeren.

Igjen er Silver på plass når det er action i elva - super historie, som vanlig.

Er det ellers noe liv i de nedre deler? Kommer om 8 dager for en uke (24-31 juli) og vil ha noe å fiske på.

Blir fiske ved Helgemo og ved Melhus.

Endret av Dorsalino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til fiskeren.

Igjen er Silver på plass når det er action i elva - super historie, som vanlig.

Er det ellers noe liv i de nedre deler? Kommer om 8 dager for en uke (24-31 juli) og vil ha noe å fiske på.

Blir fiske ved Helgemo og ved Melhus.

Går endel smålaks, anbefaler flue eller evt. små sluker (spinnere) hvis man skal fiske etter disse. De har ikke stor kjeft disse smålaksene :) Mye laks på 1-2 kilo vil jeg si. Men også 3-kilos.

Og faktisk så går det noen småras med mellomlaks og storlaks også innimellom. Også når elva nedenfor blir grågrønn. Men da bør man være på plass, for det er ikke som i juni når ting kan skje hele tiden.

De litt større laksene pleier som regel å komme 2-3 dager etter at elva har steget, helst på 60-45 kubikk. Og smyger seg opp på grønnelva. Akkurat nå er elva knallfin, etter at den steg endel. Men den blir vel snart grønn igjen som vanlig. Det er godt mulig å ta den på flua på farget elv, for det er jo da som regel en halvmeter sikt (for oss, men bedre for laksen). Og laks på litt størrelse kan godt stå grunt (1 meter f.eks.) Typisk på denne årstiden er jo som vanlig at laksen som går oppover har stått på elva en stund, eller i flomålet. De som er litt størrelse på. Og de velger mye mildere strøm enn de nygåtte og spreke junilaksene som går i den verste hardstrømmen. Så jeg har sett mange fiskere som faktisk vader uti der det typisk kan stå en storlaks. Og skal kaste der det er hard strøm (ikke lurt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til fiskeren og takk til Sølvreven for en ny kostelig historie :) Laksen er begynt å bli farget og den egner seg perfekt til røyking. En litt mager røykalaks holder seg til over nyttår. I motsetning til en feit blanklaks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Silver

Da fikk jeg trua - opplevde flommen i fjor på over 900 kubikk og fikk ødelagt det meste av uka, noe som resulterte i at

jeg blanket for første gang på mange år. Skal til samme plassen for 11-året på rad og satser på MINST 3 lakser.:)

Ja det er jo bra at man har trua, uten den er det ikke håp in a hanging snor :dribble:

Men å gi noen bra stalltips er ikke lett, laksen pleier å leve sitt eget liv, he he.

Men for å si det enkelt, hadde jeg vært deg hadde jeg nok satset for det meste på flue ja. På den tiden du skal fiske. Sluk (ihvertfall 30 grams) funker mye dårligere nå enn bare for en uke eller to siden. Og sluken blir bare verre for hver uke som går. Da må det en radikal endring i forholdene i elva for å få sluken til å funke bra igjen. (Mye kaldere elv)

Så flue/tube er total overlegen fremfor sluk fremover nå ! Men mark funker alltid, også på varm elv. Vel og merke hvis du ser at det er fersk og sølvfarget laks på vei opp elva. De tar mark ! De som har stått på elva og irriterer med sine sprell: Glem de. :D De bare hypnotiserer fiskeren så han glemmer de blanke som går. Du ser de begynner å bli matte i fargen, og de viser seg av og til.

Men ser du en matt hanndjævel, fisk på ham når elva forandrer seg (går opp) :D

Men generelt er det flua som funker absolutt best nå ja.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg trodde den var 18-22 kilo en plass, når han kom bærende med den over skuldra oppover veien, mot apeberget der de hadde campert.

Men den var "bare" 16 kilo, den var nok 18 kilo når den hadde gått på elva muligens, for den hadde begynt å bli litt slamsete.

Artig historie om en storartet laks, godt fortalt Silver.

Men du tar helt feil Silver med at laksen skulle ha tapt seg 2 kg i vekt. Dette er noe man av og til hører: At laksen sikkert hadde veid sånn og sånn når den gikk opp. Det er rett og slett tøv. Forsøk og erfaring fra stamfiske viser at stor laks taper seg svært lite i vekt frem mot gyting. Imidlertid endrer den form og hanlaksen blir betydelig lengre pga. av utvoksing av nebbet. Dette gjør at beregnet kondisjonsfaktor blir lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.