Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner


gjeddefiskern84
 Share

Recommended Posts

Hei

Har lyst til å forsøke trolling. Fra før av har jeg dorget en del langs sivet, men har lyst til å prøve trolling, for å kunne fiske litt dypere. Har en 10 fot jolle, som passer godt for fiske da den er bred og romslig. Motoren er en Minn Kota Traxxis 40 m/ Maximaizer, den egner seg veldig godt for dorging, så den burde vel kunne brukes til trolling. Har ekkolodd av typen fishin buddy 140cx, synes den er enkel og fin å bruke. Hva mer burde jeg ha og tips til fisket blir jeg veldig glad for :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har lyst til å forsøke trolling. Fra før av har jeg dorget en del langs sivet, men har lyst til å prøve trolling, for å kunne fiske litt dypere. Har en 10 fot jolle, som passer godt for fiske da den er bred og romslig. Motoren er en Minn Kota Traxxis 40 m/ Maximaizer, den egner seg veldig godt for dorging, så den burde vel kunne brukes til trolling. Har ekkolodd av typen fishin buddy 140cx, synes den er enkel og fin å bruke. Hva mer burde jeg ha og tips til fisket blir jeg veldig glad for ;)

Først og fremst; skikkelige stangholdere! Ikke kjøp noe dritt, kjøp Normark De Luxe! De har du i en evighet, og de kneler aldri. Kjappe Remaløsninger kommer du bare til å angre på! Invester i etpar Great White overflateparavener samt en skikkelig håv. Derfra og ut vil behovet melde seg etterhvert som fisket skrider fram. I jolla di spørs det om rigg er greia. Kanskje like gjerne da dyptgående vobblere iom at du kjører nicket gjeddefiskeren.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg er ute etter gjedda, som nicket avslørte. Båten er riktig nok en flott fiskebåt, men er nok for liten for en rigg vil jeg tro. Har en Fenwick Seahawk X02 advanced trolling rod 30-50 lbs 210 cm som jeg fikk i gave, så tenkte kanskje jeg skulle gå for Daiwa SG 47 LCA til den. Tror de kan bli bra sammen.

Skal kjøpe noen gode stangholdere, unødvendig med noe som går i stykker fort. :)

Har sett på disse Great White overflateparavanene, men er veldig usikker på hvordan dette fungerer. Er det en fast dybde disse går på, så bruker jeg wobblere med en gitt dybde for å komme ned til ønsket dybde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere slag sideparavaner, og noen er laget for større wobblere. Jeg bruker type kalalegenda eller hva de heter og jeg mener de er de beste. Jeg har laget mine selv og de funker som bare det. Gjedde på 8,1kg siste tur på mjøsa.

Stangen du har passer nok best til havfiske vil jeg tro. Jeg ville valgt en stang 10-20lb stang som er 7-8,6ft, siden det blir lite spennende å kjøre ei "lita" gjedde på en så rå stang. Får slike stenger ned til 200kr som er brukbare. Gjerne en downriggerstang. Snellevalget er prima!

Prøv først med wobblere som naturlig går ganske dypt, som rapala magnum/hi-lo. Så kan du eksperimentere med litt bly eller blyparavaner etterhvert.

Når du skal fiske kan du bruke en sideparavan på hver side og en stang rett bak som er blyet ned litt. Du justerer bremsen på snella slik at den akkurat ikke slurer, så vil snelle begynne å tikke ved mindre fisk og rå snelleknarr ved større fisk. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje den stanga var i råeste laget selv, men nå skal jeg uansett å kjøre med 2-3 stenger ute, så kan vel i første omgang benytte den også :) Skal gå for den typen sideparavaner som du nevner, så kan jeg heller prøve meg litt frem med forskjellige wobblere. Er jo eneste måten å lære på det.

Supert at dere har tatt dere tid til å svare :) perfekt forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å selge den Fenwick stanga, tok den frem nå og ser jo godt at den ikke hører hjemme i dette type fisket. Så om noen er interessert i en rå og kraftig sjøstang så har jeg lagt den for salg her på forumet :) selges eller byttes mot trollingstenger av typen ugly stick 7.

Endret av gjeddefiskern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson har et sett som er prima til ditt fiske. http://www.pundingen.no/index.php?main_page=product_info&cPath=69&products_id=495&zenid=f9915216de677e05ce26b59ac83f1de1

Muligens stanga er noe svak til paravaner, jo de er nok det. Men helt sikkert folk her som har forsøkt de, sannheten er at trolling er kompromiss, og du finner ikke ei stang som BÅDE er superb å kjøre paravaner med og som er moro å kjøre småfisk på. Godt drag i paravaner og en får heller tåle at de står godt bøyd og paravanene ikke drar seg SÅ godt ut til siden som med ei stivere stang.

Men Lawson settet er et knall begynner sett og koster mindre enn ei Daiwa snelle (som jeg mener er oppskrytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ut som en fin stang det der også :thumbsup: hvem type paravaner bruker du dacron? Vansjø som jeg fisker i har i alle fall i området jeg fisker en del veldig ustabil dybde, noe særlig dypere enn 10 meter har jeg ikke vært på enda faktisk. Er en fjord jeg liker å fiske i, som holder mye gjedde, gjørs og abbor, også en del stort. Så når det gjelder dybden tror jeg i første omgang at ikke jeg trenger paravaner som dykker veeeldig dypt. Men bør vel uansett gå for litt forskjellige paravaner i og med at jeg ikke kommer til å bare fiske inne i denne fjorden hele tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.