Gå til innhold
Fiskersiden

sluker på hardangervidda?


havbrasme
 Share

Recommended Posts

Hva slags fiskeutstyr er avgjørende for hvilke slukvekter som anbefales. Selv holder jeg meg stort sett innenfor 4-20g. Men mange lette fiskestenger takler ikke mer enn 12-15g.

Når det gjelder sluk er det mange ulike meninger om det. Et utgangspunkt er noen skjesluker av den klassiske typen. F.eks lillauren og spesial. f.eks i sølv, kobber og sort.

Noen sildesluker. Både duse og skarpe farger. Må fiskes aktivt med rykk og napp!

Noen spinnere i sølv og kobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein sluk som bare må vera med på turar i fersk vatn er sølvkroken spesial kobber/rød. Det er ein god allrounder! men det "hovudregelen" er vel mørke sluker i mørke vatn og lyse/blanke slukar i lyst vatn. Og då kan det vera lurt å ha med sølvkroken spesial svart med gule prikker og blank med røde prikker. Har du med deg dei tre slukane så er du bra dekka! ville i tilleg tatt med eit par spinnere. Mepps og abu droppen er å anbefale! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesial og lillauren som nevnt må du selvsagt ha med.Det var de eneste slukene jeg brukte på vidda tidligere.

Men etter hvert har jeg gått over til møresild kobber og rødt 10 og 15 gram.Disse slukene har jeg fått følelsen av lokker de større fiskene lettere til hogg :thumbsup: skal selv til vestvidda og fiske i et par gromvann i august, gleder meg som en unge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger kun 5 sluker/spinnere:

- En 12 grams svart sluk med gule prikker

- En 12 grams Blå/sølvfarget sluk

- En 7 grams Kobber/rød sluk

- En Rød/kobber spinner 9 gram

- En svart spinner med gule, røde, eller oransje prikker.

Det kan være lurt å kjøpe dobbelt opp av disse, slik at du har en ekstra hvis du mister...

Mwe trengs ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to ukesturer på Hardangervidda i sommer og hatt god erfaring med Lillauren kobber 12g, Spesial svart m/gule prikker 12g, Møresilda kobber/rød 10g + Herring Jig blå m/litt rødt 18g. Også den nye Spesial-sluken som er "hamret" og med røde prikker fanget jeg bra med. Sluker med noe rødt fungerer generelt godt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

En Salamander i kobber/svart/rød i 16g er også en god ørrettfanger..

Enig her! Salamanderen er en sluk som jeg sjeldent ser at folk anbefaler, men min største fisk på Hardangervidda (1560 gr) ble tatt på en 7 grams Salamander kobber/rød. Den har en så unik gange, og har med årene blitt min "falle-tilbake-på" sluk når alt annet ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.