Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt første fluesett


MagnusSP
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har aldri fisket med flue før, men har veldig lyst til å kjøpe meg et sett og prøve. Jeg kjenner folk som har peil og kan lære meg kasteteknikk, så det skal ikke være noe problem. Problemet er å finne et ålreit sett som passer meg, til en hyggelig pris .. og dem er det ikke for mange av ;)

Jeg tipper det kommer til å bli brukt omtrent 50% i ferskvann og 50% i saltvann. I ferskvann alt fra abbor, harr og ørret til kanskje de mindre gjeddene (om utstyret tillater det, mulighet for absolutt gjeddefiske er intet krav). I saltvann så blir det nok stort sett kun sjøørret som blir målet. Utstyret trenger derimot neppe å tåle de helt størst sjøørrettene.

Selv har jeg sett for meg at #6-7 vil være passe. Det betyr riktignok litt mindre morro når man tar de mindre fiskene, men det skal (vel?) i allefall gi en ålreit presentasjon av fluene slik at man får tatt fisken. Og det er tross alt det morsomte: å få fisk. Med #6-7 vil jeg jo da også kunne fiske etter sjøørret. Problemet er derimot at ofte så fins det kun #5-6 og #7-8 på utstyret. Hva skal jeg da velge i såfall??

Mitt budsjett for stang og snelle er på omtrent 1000kr (men sier ikke regelen at man alltid skal putte mer i sitt første sett enn egentlig planlagt? :D).

Har dere noen forslag til ålreit stang og snelle? Ikke altfor dyrt, men heller ikke noe dårlig plastikkdrit!

På forhånd tusen takk!

Mvh,

MagnusSP.

Endret av MagnusSP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 7 stang skulle nok passe deg godt. Du må nok fire litt på kravene om den perfekte stang mot de div arter når du skal ha en allrounder. En 7 er så mye mer enn 5/6 og det er et must når man skal fiske kysten. Om du kjøper en stang som ikke er hyper progressiv klarer du fint presentasjoner med tørrflue også, selv om en 3 - 5 klasse hadde vært best for det. En syver stang funker utmerket til abbor, den bærer lett poppere og større gjeddefluer. Du kan fint lande dryge gjedder på en syver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.