Gå til innhold
Fiskersiden

transducer til lowrance 136df


blålange
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte for en par år siden en lowrance 136df (50/200) ekkolodd. Ekkoloddet er forsovet ganske bra, men er ikke fornøyd med hekksvingeren.

Liker å fiske dypt, men forstår at jeg vel trenger en gjennomgående svinger for å få bedre bunnkontakt.

Er det noen som kan gi meg en anbefaling til hvilken svinger jeg må kjøpe da? ( Tenkte å handle på ebay, sikkert noe gryn å spare da)

Er takknemlig for alle svar jeg kan få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rimeligste gjennomgående svingeren som passer til loddet ditt er B744V, denne har samme svingerelement som hekksvingeren P66 så det er ikke noe å vinne ytelsesmessig bortsett muligens ved planingshastigheter, neste trinn er B258 og B260 er den beste. For å montere B260 må du minst ha en 25' båt for å unngå for mye bremsing av den store B260 svingeren.

Hvis du har en planende båt er B164 er supert valg, denne ligger ytelsesmessig mellom B744V og B258. Dette er en svinger som bare stikker 5-6 mm under skroget. Finne også i en utgave med samme element som B744V, den heter da B60. Jeg har B60 på begge båtene mine.

Den innvendig monterte svingeren M260 er også et bra valg for de som ikke har en sandwich bunn. Denne har samme element som B260.

Tviler på at det er noe å tjene på å handle på eBay, båtelektronikk er som regel dyrere der enn hos US forhandlere.

Du må sørge for at svingeren du kjøper har blå Lowrance kontakt.

Du finner svingerene på side 33 i den norske Lowrancekatalogen

Lowrance 2010

Edit: rettet diverse trykkleifer

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut at jeg går får airmar sin B258 bronse svinger. Tenkte å støpe den med sement i et rør, da slipper jeg å bore i skroget.

Båten min er en hansvik 18 combi, men det burde vel gå bra for det.

Den transducer jeg har er en skimmer, og den er svær. Lurer på hvor mye jeg tjener med å få den bronse svinger.

Jeg merker når jeg f.eks fisker i sognefjorden, da sliter den med å nå bunn en del ganger.( 250 meter+ og sakte fart)

Jeg så denne b 258 svingeren til salgs hos høcom. Koster 6000 kr, men det er sikkert verdt det :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg er litt ute å kjøre abbor...

Leste på fiskersiden: bare få laga en brakket i syrefast så går det fint. de fleste svenske team som er med i Langesund fiskefestival har dette. og det fungerer fint.

Virker kjekkt det. Har ikke slått fra meg med å bore i skroget, i stedet for bruk av brakket.(det er en handyman som skal installere den i tilfelle).

Fikk også svar fra høcom:Ditt ekkolodd (lowrance 136df) har ikke mer en 500W RMS (4000W peak to peak) sendeeffekt så det vil ikke kunne brukes med en 1000w svinger som B258 :thumbsup:

Det har jeg ikke tenkt på. Da kan jeg vel glemme denne svingeren.

Tenkte nå å selge ekkoloddet og kjøpe en som kan brukes med denne 1000w svingeren. Lurte på en lowrance hds 5 eller 8, eller furuno

Abbor skrev i 2009 at det kan være billig å handle i England, og ikke minst at en kan bruke garantien.

marine electonic services er ganske billig.

Vil ikke bruke særlig mer en 15000 kroner totalt på pakken, ekkolodd og svinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høcom er helt på jordet, selvsagt kan du bruke denne svingeren uavhengig av utgangseffekten på loddet ditt. Det er maks utgangseffekt som speces på en svinger, ikke minimum.

HDS har bare 32W rms utgangseffekt, men for å få best mulig ytelse på dypt vann brukes en B260 eller M260 svinger.

Hvis du skal montere svingeren på hekken med en brakett finnes det nå versjoner som er beregnet for dette, TM258 og TM260.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke deg for all hjelp abbor. Du vet mye!

Håper at jeg for lov å mase for siste gang ;)

Ser nå at jeg må beholde mitt gamle ekkoloddet. Jeg skal da investere i en bedre svinger.

Lurte på hvis jeg bruker den b258 sammen med min lowrance 136df ekkoloddet hvor dypt sånn ca kommer jeg da? En kompis kan bore i skroget for meg da :thumbsup:

Og hvor dypt når jeg med de hekmonterte løsninger du nevnte sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hekkmonterete TM258 og den gjennomgående B260 rekker like dypt siden begge har samme svingerelement.

Hvor dypt du rekker med en B258 og TM258 er helt avhengig av vannforholdene der du fisker kan variere fra 300 til 1000m (hvis loddet ditt softwaremessig støtter slike dybder da). I norske farvann kan en forvente å ligge i øvre del av dette intervallet.

I følge Airmar vil B258/TM258 rekke ca 750m der en 600W svinger fra Airmar (P66, B744V, B60) reekker ca 400m. En Airmar 600W svinger vil typisk rekke 30% dypere enn Lowrance sin tofrekvens 50/200kHz hekksvinger (orginalsvingrene til X136DF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.