Gå til innhold
Fiskersiden

Bømlo - blålange/vassild nå?


kjs
 Share

Recommended Posts

Befinner meg på Bømlo de neste 3-4 dagene (svigerfamilie), og skulle gjerne nyttet sjansen til å forsøke meg etter to arter jeg fortsatt mangler, og som jeg vet finnes i området... Noen som har helt konkrete tips? Eller enda bedre: Kan tenke seg å guide meg? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befinner meg på Bømlo de neste 3-4 dagene (svigerfamilie), og skulle gjerne nyttet sjansen til å forsøke meg etter to arter jeg fortsatt mangler, og som jeg vet finnes i området... Noen som har helt konkrete tips? Eller enda bedre: Kan tenke seg å guide meg? :)

Vassilda er lett å få nå på traavas bare ta å dregg opp og fisk på rundt 150m dyp bruk 4-6/0 kroker og gjerne en stor 10/0 elelr større på slep etter stor langa. Blå langa er vel lettest viss du tar båten inn til ålfjorden, er ikke siker på hvor de fisker her men studer litt kar så finner du nok en brukbar kant du kan dregge opp på :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vassilda er lett å få nå på traavas bare ta å dregg opp og fisk på rundt 150m dyp bruk 4-6/0 kroker og gjerne en stor 10/0 elelr større på slep etter stor langa. Blå langa er vel lettest viss du tar båten inn til ålfjorden, er ikke siker på hvor de fisker her men studer litt kar så finner du nok en brukbar kant du kan dregge opp på :thumbsup:

Kan medele at det nå er tidvis ekstrem strømmføring i Bømlafjorden, eg har måtta gitt opp to dager forige veka.

Snakka med ein som kom frå Traavaas i kveld, og han fortalte det var veldig sterk bunnstrømm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Ble ikke noen tur grunnet crappy pakking - hadde rett og slett ikke med meg noe fornuftig utstyr til slikt fiske :) - så mye for å pakke i full fart med kraftig jetlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk blålangefangst, helt uvirkelig nesten ift hvor fiasko min egen tur "rundt neset lenger inn" var...

Kommer det bilder?

;) Det blei nok litt for mange av sorten desverre! Kunne heller tenkt oss et par litt større i stedet!

Vi tok bare bilder av den største som dere kan se her: Karmoyhk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var då nok for langt inne i Ålfjorden,Sverre.

For langt inne ift hvor nevnte blålangefangst ble tatt ja, men tror ikke jeg for langt inne til å få blålange. I så fall har jeg blitt lurt, og det tviler jeg sterkt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For langt inne ift hvor nevnte blålangefangst ble tatt ja, men tror ikke jeg for langt inne til å få blålange. I så fall har jeg blitt lurt, og det tviler jeg sterkt på. :)

Blålange er det mange plasser i Ålfjorden, men sjangsane er større enkelte plasser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For langt inne ift hvor nevnte blålangefangst ble tatt ja, men tror ikke jeg for langt inne til å få blålange. I så fall har jeg blitt lurt, og det tviler jeg sterkt på. :)

Skal nevne at jeg har fått desidert mest blålange der du prøvde deg i ålfjorden!

Der vi fikk blålangene på tirsdag har det bare vanket en da og en da tidligere. Har aldri fått så mange på en gang tidligere noen plass tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "plukker" ikke blålange der heller, Asmund, blålanga er ikke like "sikker" som vanlig lange.

Nei, det har jeg heller ikke hevdet, men antallet blålanger i fra digernessundet er relativt høyt det også, vel så bra som i ålfjorden vil jeg tro, om man ser på hvor mye det blir fisket der. men Affi sin fangst er jo sykt bra (og på en helt "uventet" plass også) Jeg og Even landet vel 7 eller 8 blålanger på en ettermiddag i Digernessundet, dette viser jaffal at sjangsen for å få den der er like stor som i Ålfjorden. "Blålange plassen" er jo ikke bankers den heller (jamfør SMS sin satsing der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at det var vanskelige forhold for en som ikke ankrer, selv om jeg fikk drevet over plassen i sakte fart med drivanker ganske mange ganger. Hadde kanskje blitt et annet resultat om jeg hadde vært heldigere med vinden, eller om jeg kunne ha ankra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at det var vanskelige forhold for en som ikke ankrer, selv om jeg fikk drevet over plassen i sakte fart med drivanker ganske mange ganger. Hadde kanskje blitt et annet resultat om jeg hadde vært heldigere med vinden, eller om jeg kunne ha ankra.

Alltid ein fordel med ankring, men det krever jo sitt. :growl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg heller ikke hevdet, men antallet blålanger i fra digernessundet er relativt høyt det også, vel så bra som i ålfjorden vil jeg tro, om man ser på hvor mye det blir fisket der. men Affi sin fangst er jo sykt bra (og på en helt "uventet" plass også) Jeg og Even landet vel 7 eller 8 blålanger på en ettermiddag i Digernessundet, dette viser jaffal at sjangsen for å få den der er like stor som i Ålfjorden. "Blålange plassen" er jo ikke bankers den heller (jamfør SMS sin satsing der...)

Når blei det sist fiska ei blålange i digernessundet, Asmund?

Eg har BETYDELIG mange timer på dregg i Digernessundet, p.g.a. påstander om at der er slik ein kjempeplass for blålanger og andre langer.

Dette kan kun vera historie fra ein gong i fortida.

Ålfjorden er den sikkraste plass å få blålange, for også alle andre enn Affi.

Eg har vore helldige alle dei gongane eg har vore der inne, med unntak av ein tur då meg og Åsviken var der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blei det sist fiska ei blålange i digernessundet, Asmund?

Eg har BETYDELIG mange timer på dregg i Digernessundet, p.g.a. påstander om at der er slik ein kjempeplass for blålanger og andre langer.

Dette kan kun vera historie fra ein gong i fortida.

Ålfjorden er den sikkraste plass å få blålange, for også alle andre enn Affi.

Eg har vore helldige alle dei gongane eg har vore der inne, med unntak av ein tur då meg og Åsviken var der inne.

Siste blålanga eg veit om i Digernessundet er for to år sidan. Ein liten ettermiddagstur på "blålangeplassen" gav ein artfrik suksess. B)

Helsing ein med betydeleg mange døgn på dregg i sundet. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blei det sist fiska ei blålange i digernessundet, Asmund?

Eg har BETYDELIG mange timer på dregg i Digernessundet, p.g.a. påstander om at der er slik ein kjempeplass for blålanger og andre langer.

Dette kan kun vera historie fra ein gong i fortida.

Ålfjorden er den sikkraste plass å få blålange, for også alle andre enn Affi.

Eg har vore helldige alle dei gongane eg har vore der inne, med unntak av ein tur då meg og Åsviken var der inne.

Som med alt djupvannsfiske så er lokasjon det desidert viktigaste, og det er i digernessundet som i Ålfjorden eit par hotspottar.

Som Even seier så gav "Blålange plassen" fisk sist det vart fiska der.

Min siste tur der gav også berre ein fisk utanom svarthå, og det var og ei blålange.

Trur ikkje så mange har fleir timar på dregg i Sundet enn meg å Even, så eg vil sei at me har bra belegg for å hevda att det er ein brukande blålange plass. Største eg har høyrt om var vel rundt 15kg.

Eg har BETYDELEG mange timar på dregg på Tråvåsen fordi det er hevda at det er ein kjempeplass etter store brosmer og langerB) .... ja nokon store fiskar er det blitt (med lange topp på 27kg), men fy flate så mange timer uten fisk!... MAAAAAAAANGE dagar faktisk. :thumbsup:

Så å avfeia Digernessundet som ein "dårleg" fiskeplass fordi du har gjort nokon bomturar der blir litt feil synes eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt djupvannsfiske så er lokasjon det desidert viktigaste, og det er i digernessundet som i Ålfjorden eit par hotspottar.

Som Even seier så gav "Blålange plassen" fisk sist det vart fiska der.

Min siste tur der gav også berre ein fisk utanom svarthå, og det var og ei blålange.

Trur ikkje så mange har fleir timar på dregg i Sundet enn meg å Even, så eg vil sei at me har bra belegg for å hevda att det er ein brukande blålange plass. Største eg har høyrt om var vel rundt 15kg.

Eg har BETYDELEG mange timar på dregg på Tråvåsen fordi det er hevda at det er ein kjempeplass etter store brosmer og langerB) .... ja nokon store fiskar er det blitt (med lange topp på 27kg), men fy flate så mange timer uten fisk!... MAAAAAAAANGE dagar faktisk. :o

Så å avfeia Digernessundet som ein "dårleg" fiskeplass fordi du har gjort nokon bomturar der blir litt feil synes eg.

Sjønna godt dåke blir litt sårte ang. Digernessundet.

Traavaasen som Digernessundet, oppskrutt p.g.a. det var ein gong. Eg er ikkje den som dreggar opp på traavaasen oftast, heller sjeldnare og sjeldnare.

Faunaen forandrer seg på jupet også, ein viss forandring er det der også uten at eg kan slenga ut ein forklaring på da, som om eg kan og veit det meste om fiske.

F.eks.Korfor er det så inni hampen med flekkhå og svarthån i Bømlafjorden og Stokksundet heile året, sommar som vinter, i forhold til få år tilbake?

Men eg meinar ein del ting om fiske, men tar veldig ofte feil berre så det er sagt. Men så er eg heller ikkje så snar til å gje forklaring på feilvurderinger.

Gje meg melding om neste gang det blir fiska ei blålange i Digernessundet, trur det kan bli eit par år til. Snakker med yrkesfiskarar som ofte hadde liner i Digernessundet før, men ikkje nå lengre.

Tok foresten min største sei på stang her forleden, i søre enden av Bømlafjorden. 13,8 kg.

Men skitt au!

Eg anbefaler forsatt Ålfjorden til dei som jakter etter blålanga :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, Sigbjørn, du er nok mest opptattt med bukkejakta for tida , men så lenge yrkesfiskarane held seg vekke frå gromplassane er det von for oss "amatører". Asmund og eg erfarte at dei fylgde med på kor me dregga opp, for så å setta linene sine der i ettterkant, så om bestanden er desimert er det som fylge av dette. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.