Gå til innhold
Fiskersiden

Hai i Farsund


Alexander_Oslo
 Share

Recommended Posts

Vi er en liten gjeng fra Oslo på ferie her nede, med det formål å fiske.

Med inspirasjon fra forumet og nyinnkjøpt stang og snelle, ville jeg prøve sjømeite etter det jeg kunne få. Vi har fisket fra båt til nå, og ikke fått annet enn to knøtt små torsk. Jeg kjørte på med en-kroks paternoster, med spinnerblader og perler. Som agn brukte jeg agnpølser stappet med reker i lake og fersk makrell.

Stedet vi valgte ut er bryggen ved Price Marina. 2-5 meter dypt litt utover, før det stuper til drøye 50 meter i følge sjøkartet.

Gikk ikke lange tiden før nappene kom, og etter to-tre mislykkede krokinger, satt den. Vel over 100cm lang, glapp den i vannflaten..hadde ikke håv, og ville ikke kleppe den.

Hadde flere gode runs i natt, men kun sistnevnte jeg fikk til overflaten. Siste runnet vi hadde, endte med at haien bet tvert av 0.90 fortom.

Nå er det kvelden, og i morgen er det ut på nytt. Noen likesinnede i nærheten? Hadde vært hyggelig med selskap lange kaia:)

Er også voldsomt klar for lignende fiske i Osloområdet utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd.

Kom nå hjem fra tredje natt på rad..samme sted, samme taktikk, samme agn.

Tok i dag 8 pigghå på under to timer, alle godt over 90cm lange..altså vel over minstemålet på 70cm..men slapp ut igjen alt.. En var dog kroket slik at jeg måtte ta livet av den. Gjorde kort prosess med kniv, men der må da finnes en mer effektiv og mindre sølete måte å gjøre det på?

Alle sportsfiskere her inne...tar dere vare på all pigghåen dere drar opp, eller er det c&r som går? Den er jo rødlistet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd.

Kom nå hjem fra tredje natt på rad..samme sted, samme taktikk, samme agn.

Tok i dag 8 pigghå på under to timer, alle godt over 90cm lange..altså vel over minstemålet på 70cm..men slapp ut igjen alt.. En var dog kroket slik at jeg måtte ta livet av den. Gjorde kort prosess med kniv, men der må da finnes en mer effektiv og mindre sølete måte å gjøre det på?

Alle sportsfiskere her inne...tar dere vare på all pigghåen dere drar opp, eller er det c&r som går? Den er jo rødlistet?

C/R er det beste med tanke på artens videre eksistens, sjølv om den kan vera plagsom agntjuv ved fiske etter andre arter. Ofte må ein forsøke andre fiskeplasser om pigghåen vert for plagsom. :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:)

Ryktet spredte seg, og lokalavisa laget en artikkel på det hele. Kommer nok i morgen..

Www.farsunds-avis.no . Litt bekymret over vinklingen de velger...var en som tok pigghå tidligere i år, og da snakket de om haisommer. Journalisten var helt fra seg da han hørte vi hadde fått så mye og stor fangst på bare et par dager.

Men plassen var fantastisk, godt belyst, og en liten grunne der brygga sluttet slik at det var lett å få opp fisken. Dro en l makrell og en sei der også.

Det skal visst bare relativt mye og stor pigghå i området. Av de åtte vi fikk i natt, var ingen under 90cm. Den største var 1,3 meter. Har ikke veiepose så fikk ikke veid den. Men målebånd var med:). Nesten alle var drektige hunner, så var god tykkelse. Skriver fra bilen på vei hjem til Oslo, så bilder kommer ikke før i kveld.

Noen som vet hvordan bestanden av pigghå er i Oslofjorden? Leste om en grei plass ved Nesodden, men det ble litt langt unna igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktet spredte seg, og lokalavisa laget en artikkel på det hele. Kommer nok i morgen..

Www.farsunds-avis.no . Litt bekymret over vinklingen de velger...

Journalister har en lei tendens til å overdrive, dvs skrive om noe de ikke har noen som helst anelse om.

Og det er da du setter deg ned og leser,..og så lurer du på hvem/hva/hvor er dette da.. :)

Samme hva, legg inn artikkelen fra avisa du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses..

Det var vel ikke akkurat å regne som en offisiell måling dette her.. Vil ikke påberope meg å bryte en rekord, amatør som jeg enda er..

Mørkt var det, og vi var fulle av adrenalin ettersom de to andre stengene sto i helspenn og snellene hvinte da to nye var kroket:)

Men tilbake til mitt spørsmål; hvordan er det å fiske etter disse i Oslofjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.