Gå til innhold
Fiskersiden

Laksen tar ikke sluken!


lacustris
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har noen dager nå fisket i fjord hvor laksen står tett, men samme hva jeg prøver vil den ikke bite. Har ved flere anledninger plassert sluken rett foran nesen på laksen uten å få hugg..

Da lurer jeg på hva som må til? Større/mindre sluker, sterkere farger, hurtigere/langsomere innsveiving osv. Noen som har tips for sånne situasjoner?

Endret av lacustris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når laksen står i salt/brakkvannsområder er den ikke alltid like lett å få til å hugge. Det er også mye laks i fjorder her jeg fisker(sørlandet) og det er av og til mulig å lure den til hugg. Egentlig er det bare å kaste med møresilda 27gram kobber og rød fks til du mister besinnelsen. Jeg foretrekker dorging og anbefaler det om du har båttilgang. Da er agnet i vannet hele tiden og man blir mer tålmodig, kastinga blir kjedelig etterhvert..

Bruker gjerne wobblere og kjører i sikksakk der jeg fisker, omtrent som harling i elv. Den tar før eller siden. Som regel siden!

Alt i alt foretrekker jeg å fiske på laksen i elver, det er det som er laksefiske for meg. Fjordfisket er selvsagt også kult, men som du forteller er det litt frustrerende. Men når det er sagt, hadde man regnet timer man bruker i elv kontra fjordfisket så er det ikke sikkert at elvefisker er så mye mer effektivt. Jeg har bare mer stamina i elva!

Prøv makrellstrimler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har "kastet bort" nesten uanstendig mange timer med å fiske etter laks i sjøen (brakkvann), og stort sett tar icke laksen noe som helst selv om det er svære stimer av den. Men av og til kan man få 2-3 stk. på en halvtime. Hemmeligheten er vel "dessverre" så enkel som at det gjelder bare å kaste, kaste, kaste og plutselig så sitter den :thumbsup:

Endret av Superbølt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har noen dager nå fisket i fjord hvor laksen står tett, men samme hva jeg prøver vil den ikke bite. Har ved flere anledninger plassert sluken rett foran nesen på laksen uten å få hugg..

Da lurer jeg på hva som må til? Større/mindre sluker, sterkere farger, hurtigere/langsomere innsveiving osv. Noen som har tips for sånne situasjoner?

Welcome to the world!

Har brukt ganske mange uker på å dorge laks i sjøen, og selv om det har blitt noen sitter man stort sett igjen med flere spørsmålstegn enn utropstegn. Hvorfor fisken ikke hogger, og hvorfor fisken plutselig hogger er noe vel ingen har noe svar på. Antall timer i elv pr hogg er nok ganske mye lavere enn fisket i fjorder. Desto lenger unna elvemunningene du fisker, desto mer hoggvillig er fisken. Men konsentrasjonen er selvsagt større på de rette tidspunktene i fjordene. Da kan de imidlertid være helt umulige å få til å hogge. Men med en gang de har gått opp i elva er det knapt grenser for bitelyst.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken står vel å venter. Selv om det står 10000 laks i en liten kulp i en elv, er det ikke dermed sagt man får fisk. Men så snart de blir kamplystne, irritert på hverandre eller begynner å skal bevege på seg, ja da kan man få action. Er jo slike situasjoner som fremhever krøkeren i folk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva me å gå over til agn. Senest idag sto jeg å fisket i sjøen hvor laksen sto tett. Ingenting nyttet. Men da jeg hang en lang makrellstrimmel på en kroken kom betet kontant. 4kg`s laks som resultat-

Eller heng en makk eller makrellstrimel på en spinner eller sluk når du har fjernet treble kroken og erstattet med enkelkrok. Også en knallrød gulp duggmark kan også være ytterst giftig!...:o

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer: hvor fisker dere laks der laksen står tett i sjøen???

Når det gjelder Egersund så stopper laksen opp (på vei til Bjerkreimselva) ved en lav bro. Der vaser de rundt ca. ett døgn eller to. Hvorfor de holder seg der så lenge vet eg icke, men etterhvert samler de seg i små stimer. Har talt 60-70 stykker i en stim noen ganger. Man kan stå på broen og se hvor lite interesserte de egentlig er i en eventuell sluk/flue som kommer forbi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært å dorget fra båt etter laks 4 ganger de siste 2 ukene. Resultatet har vært 2 laks og 8 svidder. Den største på 3,8 kg. Dorger fra elveutløpet og noen km utover på havet. De fleste har alikvell tatt noen hundremeter fra elveutløpet. Bruker møresilda 28 gram rød. Noen som vet om det er spessielle tider på døgnet den er bitevillig, eller er dette bare tilfeldig? Har fått endel fisk fra 8-10 om morgenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.