Gå til innhold
Fiskersiden

Problemer med stygge krokinger.


Snorre
 Share

Recommended Posts

Dette virker antagelig som en veldig dum post, men jeg har et ganske stort problem.

Der jeg kystmeiter oftest er det maaaaaaaaaaaaaasse småtorsk. Og da mener jeg utrolig mye. Det hender at jeg kan trekke opp ca hvor mye Torsk på 250 - 1000g jeg vil når jeg bunnmeiter, og jada, det er morsomt som bare det, men det blir ikke like morsomt når hver torsk jeg får har blitt kroka i svelget. Jeg har prøvd alle slags kroker, STORT agn (Hvis jeg prøver større utelukker deg mange andre arter på samme størrelsen som jeg gjerne vil få), Brukt tang og å pirke kroken så forsktig ut som mulig men i 95% av tilfellene sitter den for dypt, og når jeg har fått ut kroken er den død. Nå lurer dere sikkert på hvorfor jeg ikke gir tilslag så fort den napper, men så enkelt er det ikke. Mest fordi i 95% av tifellene NAPPER IKKE Torsken. Lina står helt rolig, prøvd både slakk og stram men jeg kan rett og slett ikke merka at Torsken er på før jeg sveiver inn. Det hender at jeg kjenner at Torsken napper, men det er ganske sjelden. Tilogmed kilos-Torsken rører sjelden stanga eller snøret >:P.

Angående Torskeproblemet i Norden føles det ikke godt å måtte drepe disse og de kommer antagelig ikke engang kommer til å bli spist. Jeg hørte at sirkelkroker skulle kroke fisken i miunnviken uten tilslag, men det skjer aldri uansett størrelelse. Jeg vet at det er rart, men for meg er det et ganske stort problem. Noen som rett og slett har noen tips?

Har tenkt på nappvarsler men hvis det betyr at jeg må dra rundt på en tripod er det uaktuelt. Noen andre ting som kan fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke en dum problemstilling, dette.

For noen år tilbake drev også jeg en god del meitefiske i sjøen, men opplevde i likhet med deg å få veldig mye småtorsk på kroken. Ofte nesten bare slikt og de hadde nesten alltid svelget kroken med fatalt resultat sett fra fiskens side. Prøvde også med sirkelkrok uten at jeg synes reultatet ble så veldig mye bedre.

Enden på visa var at jeg mer eller mindre sluttet med dette meitefisket selv om det i utgangspunktet absolutt er et artig fiske når det er en del fisk i området. Men altså ikke bare småtorsk som har potensiale til å bli så mye, mye større hvis de får anledning til å leve videre.

Så spørsmålet til alle dere proffe kystmeitefiskere er: Hva gjør dere for å unngå problemet, hvis det i det hele tatt er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hos meg at det har mye med stanga å gjøre.Bruker to forskjellige og på den ene ser jeg ingen bevegelse hvis det er småfisk..har du stang med veldig stiv tupp? Samtidig en tripod gir mye mer stabilitet,slik at bevegelsene blir enklere å merke tidlig. Multifilament er mye stivere og strekker seg ikke slik at den kompeneserer ikke for bevegelsen. I dagene uten vind bruker jeg en liten bjelle også.

Men enkelt løsning på dette finnes ikke. Store kroker , store agn og god langspisset tang med kirurg fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje trådstarter burde flytte seg litt bort fra plassen å finne en ny plass om dette er en plass med masse småtorsk å at dette er et problem som går på samvittigheten løs :D

Selv har jeg ikke hatt dette problemet, noe svinn blir det jo men ikke masse.

Hva med å fiske aktift med stanga, holde den i hånda å ha følese med det du gjør ??

Personelig fisker jeg stort sett på denne måten å kjenner hvær minste berøring å kan derfor reagere med tillslag å en fin kroking i leppa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt samme problem bare ,med sirkelkrok og blåstål, bare denne kroken kroket i kinnet elller oppi underkjeven på fisken. Det jeg fant ut etter en tid var at agnet satt for langt vekk fra krokbøyen/spissen og dermed, når jeg satt et lite tilslag så ble fisken kroket bak eller under ifra. Så mitt forslag er at du prøver å flytte agnet nærmere krokspissen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender det renner på seg fisk som klarer å svelge agnet sinsvakt fort, og da blir det oprasjon for å få ut kroken.

Jeg er desverre en dårlig kirurg...så det er vel heller sjelden fisken overlever.

Bruker pod med nappvarslere, så de fiskene som napper klarer jeg somregel å stoppe før det er for sent, men noen ganger er det slik

som du sier, fisken bare henger der uten at du har merket noen ting, selv med nesten frikoblet baitrunner merker man ingenting.

Stort sett er det vel småtorsken og hysa som får til dette. Har opplevd å finne diverse haier og havmus hengende uten at nappet er merket også,

men de har på en finurlig måte klart å kroke seg selv pent i munnviken uten unntak.

Så det er vel som de andre sier lite å gjøre med det bortsett fra å bytte plass hvis problemet er for stort. :closedeyes:

Det å investere i pod og nappvarslere trenger ikke nødvendigvis å hjelpe det grann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du kjøre sirkelkrok og en variant av hair-rig. Du fester altså kroken på snøret, men lar tampen sitte igjen bakover - tre over en liten bit silikonslange og fest en bit av en binders, en svivel eller lignende i tampen (som altså blir hengende litt bak kroken. ) Fest agnet på denne. Testet av flere forumbrukere med hell for å unngå dyp kroking tildigere. Mener det ligger en tråd med bilder fra forumbrukeren Hugo i forumet en plass om de ikke har gått ut på dato....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et velkjent problem, og for eksempel i ytre oslofjord er det så mye småtorsk at dette kan være vanskelig å unngå uansett hvor du fisker. Å øke krokstørrelsen og agnet er fånyttes skal du fiske etter andre fisk i medium størrelse. Små torsker har stor munn og er latterlig grådige. Jeg er litt usikker på hva som gjør det men jeg har bedra gjenutsettelsesprosenten på småtorsk vesentlig de siste par åra. Jeg fisker uten nappvarsler, men bruker bjelle enkelte ganger. Noe død småtorsk er uungåelige.

Noen mulige ting du kan prøve i tillegg til hairrigg, som jeg stadig tror jeg skal få testa. Godt mulig du gjør alt dette allerede dog:

-Ha krokspissen fri og frank, og bruk skarpe kroker. Sjansen øker for at du kroker fisken før agnet rekker halsen, selv uten tilslag.

-Klem inn mothaken helt eller delvis. Det gjør kroken vesentlig enklere å fjerne.

-Fisk aktivt. Løft stengene med jevne mellomrom. Du ser napp tidligere og fisker som oftest bedre.

-Bruk søkker som blir på bunnen, så du kan fiske med rimelig stramt snøre.

-Fisk med multisnøre. Du ser nappa vesentlig bedre og før og kan ta det mer med ro i tilslaget.

-Pump fisken sakte opp hvis mulig. Det hjelper ikke å få løs kroken hvis torsken er halvdau av dykkersyke.

-Bytt plass. Noen plasser er virkelig helt håpløse og eneste medoten er å flytte på seg.

-Spis all småtorsken du ikke klarer å sette ut. Når du har filletert noen 100-grammere skjerpes sansene under gjenutsettinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene, Jeg bruker multiflament, og stangtuppen på den stanga jeg hovedsakelig bruker er ikke stiv. Har både prøvd å holdt stanga men også det å sette den opp. Begge uten resultat. Det er for grunt til at torsken kan bli "trykksyk" så gjenutsettningen skulle gå greit hvis det ikke hadde vært for at kroken satt seg i svelget. Og hvis jeg tilslutt klarer å få ut kroken fra svelget er den enten halvdød eller helt død pga blodtap.

Det å klemme inn mothakeren har blitt prøvd, men det resulterte bare i en masse agntyveri og null fisk uansett når jeg gjorde tilslag O.o?

Det å bytte fiskeplass er ikke et alternativ, da det vil bety at jeg ikke kan fiske i hverdagen utenom feriene, for dette stedet er det eneste som er nært nok til å gå uten å bruke tre kvarter / en time. Og resten av plassene rundt fjorden nært meg er enten for bratte, eller rett og slett umulig å ta seg ned til.

Fisker som oftest aktivt. På normale dager tar det sjelden mer en 2-3 minutter før det napper, og de dagene da det napper mindre lar jeg den ligge i rundt en halv time, noen ganger lenger.

Hvor tungt bør et vanlig pæresøkke være for å holde seg på bunnen under nogenlunde normale forhold når det gjelder strøm osv? Hadde egentlig planlagt å begynne å bruke gripesøkker, men minimumsvekta var litt for mye for stanga mi til å engang leppe tackelet uti :/

Har alltid krokspissen fri, og ofte også mothakeren, kan dette være et problem?

Hairrigg kunne jeg muligens tenke meg å prøve, men får jeg festa reker og fiskebiter på en sånn? Trodde dette bare gjaldt fluboller.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Hairrigg kunne jeg muligens tenke meg å prøve, men får jeg festa reker og fiskebiter på en sånn? Trodde dette bare gjaldt fluboller.

Du får fint festet både reker(rekebiter) og biter av agnfisk på en variant av hairrig. Om du ikke kjenner til det fra før, så bør du også kjøpe deg et par ruller med elastisk sytråd (eller "bait elastic" som det kalles når det er laget for rigging av agn). Du trèr agnet innpå riggen, og så surrer du endel runder med elastisk tråd rundt agnet, til det sitter godt. Da er du i alle fall sikret at agnet ikke faller av riggen i kast.

Bor du i nærheten av en "Stoff & Stil"-butikk, så får du der kjøpt ruller med 200 meter elastisk sytråd for 30,- pakka. Dette er tynn tråd, men den holder helt fint til små agn; jeg har brukt det masse selv. Flere av annonsørene her selger nok også elastisk tråd (som er tykkere), vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.