Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger tips ang fiske i gaula..


stisol
 Share

Recommended Posts

Hei!

Saken er, at jeg og et par kompiser skal til Jordmorhølen Laksevald i Haltdalen i elva Gaula ifra den 23-27 aug, med denne turen har jeg en del spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med.

Vi er alle nybegynnere når det gjelder laksefiske og har bare fisket med sluk før.

Vi alle har fisket mye sjø ørret og ferskvannsfisk så vi er ikke nybegynner når det gjelder å fiske generelt:)

Ser at det er kun lett fiske tillat i august i gaula, så da lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg litt på hva jeg bør fiske med, dupp/mark, dupp/flue, hvilken fluer, hvordan jeg rigger dette,hvilke tykkelser og knuter jeg bør ha på taumet. Hvis noen er kjent der oppe, så kanskje du kan si litt om hvor jeg burde prøve fiskelykken i dette valdet.

Hvordan er sjangsene generelt for å få noe fisk der oppe så sent i august?

Ble mange spørsmål her men håper noen tar seg tid til å svare på det viktigste ihvertfall:)

Mvh,

Stian

Mo i Rana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

absolutt feil vald på lav vannstand, er ikke meldt mest regn fremover tiden dere sal være der, finn ett annet vald er mitt tips! Dere trenger ihvertfall 20kubikk før det ligner fiskbart !

Okei, det hørtes ikke bra ut, er jobben som disponerer hytte og vald der, derfor dette valdet. Er det så håpløst at det egentlig bare er å avlyse hele turen?

Ser at det er meldt regn der ifra helgen av og framover, stiger vannmegden fort ved endel regn eller tar det mange dager?

Endret av stisol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det kommer ikke skikkelig med nedbør før til mandagen desverre. Og 0.1mm - 1.2mm gjør lite med elven. 6 - 10mm i ett par dager så. Elven stiger få timer etter regnet detter i almås og rugldalen.

Oki, er ikke før på mandag vi reiser da, mulig det blir bra tirsdag-torsdag da, satser på det ihvertfall:)

Er det gaulfoss jeg må sjekke vannmengden på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge yr er det meldt 2,2 på fredag, 1,5 på lørdag, 6 på søndag, 4,4 på mandag,7 på tirsdag,5 på onsdag, burde vel begynn å bli bra ifra tirsdag av da hvis dette slår til:) Er ikke der før på mandags morgen, så da kan vi kose oss med en øl eller to imens vi venter på at elva stiger:) Er håp i hengende snøre ihvertfall:) Men yr er yr så vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, mulig du ser i trondheim eller noe, men både rugldalen og almås almenningen har svært lite nedbør. Hjelper desverre ikke om det regner på lerkendal :P

http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/R%C3%B8ros/Rugldalen/

Langtidsvarselet viser hva den maksimume mengden regn som kan komme, mens tre dagers varsel gir en bedre pekpin. Dvs 0 - 1,1 etc. Ser du på sannsynelighets skalaen er det 30% sansynelig at det kommer noe særlig mer enn 30% av spådd nedbør . Og når det bare er 50% sikkert på at 40% eller mindre nedbør som er meldt kommer, da begynner sjansene å bli små :( Men jeg håper nok mer enn NOEN andre på vann nå... sitter og tripper

http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/R%C3%B8ros/Rugldalen/langtidsvarsel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en fisker gir aldri opp :thumbsup:

Må være mye sterkere enn seksualdriften. Blir litt fascinert over at noen karer fra Mo i Rana skal dra helt til Haltdalen for 2-3 dagers fiske. Særlig når oddsen er så liten :P

Med alle de gode fiskevannene mellom Mo og Steinkjer. Børgefjell, Lierne etc. Og er det ikke en knall sø-elv i Mo i Rana da ? Vefsna, he he.

Nå fikk du en lang avhandling fra meg Hr. Stisol på PM ang. oddsen oppi Gauldalen. Men adrealinet er visst enda på sammenbruddets rand :lolu:

Ja laksefiskere er noen utrolige fascinerende vesener.

Men for å ta et lite praktisk tips: Blir det så lite regn som det er meldt så vil nok så og si alt dette gå rett i bakken. For bakken tørster nå etter vann. Den må nok bli mettet først, før vannet tar veien til elva. Men det kan jo godt komme mere regn uti neste uke. Tar dere sjansen ? :D Blir spennende å se om dere er gode i poker, he he.

Men husk, regner det på Røros så renner dette sørover, ut i Glomma ! Så dere er altså totalt avhengig av regn mellom Rugldalen og Haltdalen. Nå ble det avansert :(

Jaja, var vel i Mosjøen Vefsna var ja, men ikke så langt unna da :rolleyes:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Som dere "prøver" å ødelegger optimismen min!!:P

Joda, her er utrolig mange bra fiskeplasser her oppe, men har fått mye sjø ørret i år og har jo gratis fiske og hytte på dette valdet i gaula, jeg for min del jobber offshore og har fritt nå i 4 uker og kompisene som skal være med, har tatt fritt ifra jobb, vi er alle så gira på og komme oss avgårde, fritt ifra kjerring og ungemas og nyte elven. Så kanskje lysten på noen gode dager i elven blinder meg en del her siden jeg fremdelses er ganske så optimistisk:) Men vi bestemmer oss ikke før på lørdags kveld, melder det endel regn, så drar vi, men blir det helt tørt så dropper vi det. Satser og tror på regn i store mengder, med andre ord, fremdels optimist:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare vi laksefiskere som skjønner hva du mener :P

Og skulle det gå rævva oppi elva så har dere jo Nordens beste fotballag (snart) her også da som dere kan få med dere før "fisket" starter. Og kanskje rekker dere å se RBK banke Molde i helga også :thumbsup:

Nidarosdomen er kanskje verdt et besøk, etc. etc. Går igjen en munk inni der visstnok !

Og Namsin på vei nedover eller hjem igjen. Tror faktisk sjansen er mye større for å få endel laks og s-ø der nå. Men de er ikke så store oppi der da :(

Nei bare dra dere, men ikke skyld på meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia rosenborg:) Fikk dra på fiske, bare vi ikke havnet på fylla i trondheim, så dropper trondhiemsturen, har for øvrig bodd der 1 år, så har sett det meste rundt i trondheim. Kan jo bli bra uansett resultat, lufte stangen og hytte tur blir jo uansett en suksess:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm. Sette igjen kjærringa hjemme og dra på hyttetur for å "lufte stanga" ;)

Jeg får som regel lov til det meste fra min kjære, men akkurat denne hadde nok blitt i drøyeste laget.......

:(

Hehe, dette kunne tolkes litt feil ser jeg:)

ok, mulig du ser i trondheim eller noe, men både rugldalen og almås almenningen har svært lite nedbør. Hjelper desverre ikke om det regner på lerkendal :(

http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/R%C3%B8ros/Rugldalen/

Langtidsvarselet viser hva den maksimume mengden regn som kan komme, mens tre dagers varsel gir en bedre pekpin. Dvs 0 - 1,1 etc. Ser du på sannsynelighets skalaen er det 30% sansynelig at det kommer noe særlig mer enn 30% av spådd nedbør . Og når det bare er 50% sikkert på at 40% eller mindre nedbør som er meldt kommer, da begynner sjansene å bli små :) Men jeg håper nok mer enn NOEN andre på vann nå... sitter og tripper

http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/R%C3%B8ros/Rugldalen/langtidsvarsel.html

12mm nedbør i rugdalen i morra:):)http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/R%C3%B8ros/Rugldalen/langtidsvarsel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du slutte og tulle med meg :( Like før jeg hev meg i bilen bare pga av det du skrev, men var "lur" nok til å sjekke... 12mm?? Sjekket rugldalen på vestlandet du, i trøndelag/røros er det fortsatt meldt fra 0 - 1.1 etc. Men 50% sannsynelighet for 40% av regnet meldt, og 30% sannsynelighet for de siste 60% av regnet meldt.

http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/R%C3%B8ros/Rugldalen/

IKKE skrem folk på den måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.