Gå til innhold
Fiskersiden

Tohånds laksefiske - Intermediate m/synkefortom VS. Synkesnøre med "flytefortom"...


arild8e
 Share

Recommended Posts

Mens jeg sto i elva i dag slo plutselig en tanke ned i meg...

Jeg har i det siste fisket veldig mye med et synk 2/4 snøre med helt vanlig fortom.

Har også noen ganger fisket med intermediate og fast sink fortom, men ettersom jeg har mest kontroll og kaster en stubb lenger med synkesnøret ender jeg som regel opp med dette. Må legge til at intermediatesnøret mitt antageligvis ville vært klasset som synk 1 av andre produsenter så jeg kommer vel nesten ned til samme dyp med dette som med synk'en.

Det har jo litt å si hva slags strøm man fisker i, men etter å ha studert oppførselen til snøret mitt idag sitter jeg igjen med inntrykket av at synkesnøret går kjapt ned til passe dyp. Problemet ser ut til å være at flua fortsatt henger ganske høyt.

Legger også merke til at de gangene jeg sitter fast med synkesnøret er det som regel lina som sitter fast. Når dette skjer med intermediaten er det flua/fortommen som sitter fast.

Så etter å ha observert dette litt begynte jeg å tenke....

Vil et synkesnøre med flytefortom gi veldig dårlig balanse med mindre man fisker med tunge tuber?

Ser for meg at snøret sveiper fint der nede og skremmer fisken mens flua egentlig aldri får fiska ut særlig bra der opp i vannlagene...

Og vil da interm.-snøret med synkefortom i utgangspunktet fiske mye bedre?

Noen der ute som har noen erfaringer med som kan bidra til at jeg slipper å ligge våken de neste nettene og gruble?

Endret av arild8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg sto i elva i dag slo plutselig en tanke ned i meg...

Så etter å ha observert dette litt begynte jeg å tenke....

Vil et synkesnøre med flytefortom gi veldig dårlig balanse med mindre man fisker med tunge tuber?

Ser for meg at snøret sveiper fint der nede og skremmer fisken mens flua egentlig aldri får fiska ut særlig bra der opp i vannlagene...

Og vil da interm.-snøret med synkefortom i utgangspunktet fiske mye bedre?

Noen der ute som har noen erfaringer med som kan bidra til at jeg slipper å ligge våken de neste nettene og gruble?

Hensikten med et intermdiate eller synksnøre er vel at man skal få flua dypere ned i vannet, så å kombinere dette med en "flytfortom" høres jo helt feil ut.

Og bruker man så hurtigsynkende fluesnøre at man begynner å sitte fast i bunnen, så burde man vel kanskje vurdere lettere snøre evt flyteline.

Fisker selv kun med flyteline hele sesongen,hater synkeliner, og får fisk med dette under alle vanstander/temperaturer. Variere jo normalt på fluestørrelse/vekt gjennomssesongen. Bortsett fra i år da, hvor en ny favorittflue dukket opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker veldig mye med rein flyt jeg også, men de siste årene har det vært så mye rare midtsommersflommer at jeg har følt for å teste litt synkesnørefiske også.

På "snill" elv blir det fort vekk enhånds'en som tas frem...

Men nå er det jo altså synkesnørefisket som plager meg...

Endret av arild8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mens jeg sto i elva i dag slo plutselig en tanke ned i meg...

Jeg har i det siste fisket veldig mye med et synk 2/4 snøre med helt vanlig fortom.

Har også noen ganger fisket med intermediate og fast sink fortom, men ettersom jeg har mest kontroll og kaster en stubb lenger med synkesnøret ender jeg som regel opp med dette. Må legge til at intermediatesnøret mitt antageligvis ville vært klasset som synk 1 av andre produsenter så jeg kommer vel nesten ned til samme dyp med dette som med synk'en.

Det har jo litt å si hva slags strøm man fisker i, men etter å ha studert oppførselen til snøret mitt idag sitter jeg igjen med inntrykket av at synkesnøret går kjapt ned til passe dyp. Problemet ser ut til å være at flua fortsatt henger ganske høyt.

Legger også merke til at de gangene jeg sitter fast med synkesnøret er det som regel lina som sitter fast. Når dette skjer med intermediaten er det flua/fortommen som sitter fast.

Så etter å ha observert dette litt begynte jeg å tenke....

Vil et synkesnøre med flytefortom gi veldig dårlig balanse med mindre man fisker med tunge tuber?

Ser for meg at snøret sveiper fint der nede og skremmer fisken mens flua egentlig aldri får fiska ut særlig bra der opp i vannlagene...

Og vil da interm.-snøret med synkefortom i utgangspunktet fiske mye bedre?

Noen der ute som har noen erfaringer med som kan bidra til at jeg slipper å ligge våken de neste nettene og gruble?

Heisann.

Jeg fisker kun med fortynget fluesnører gjennom hele sessongen med et par enkle unntak. Vist jeg "hitcher" eller fisker med "Bomber" så bruker jeg rein flyt, også i små elver. Men i de største elven skal det mye til at jeg går for rein flyt. Så lenge redskapen går fint med intermediate, hvorfor skal man fiske høyere? Står fisken helt i overflaten?

På spørsmålet ditt angående fortynget fortom så ville jeg ha gått med om ikke samme synkegraden, en som er graden tyngre. Bruker jeg vanlig nylon fortom på synkeline må du kappe denne til minst 60cm, slik at ikke flua går opp igjen å ødelegger hele poenget med synkesnøret, nemlig å komme ned til de store fiskene :thumbsup:

Dette er jo mitt synspunkt å selvfølgelig vil du kunne få mange forskjellige svar her men det er dette som virker for meg.

Mvh. Espen P.

Endret av Fiskefeber.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok like mange varianter som det er fiskere og hver og en har sin måte å fiske på. Når jeg fisker etter laks går har jeg følgende prinsipper:

1. Det som avgjør valg av snøre er i hovedsak en kombinasjon av strømhastighet og dybde (selvsagt betyr det også noe om fisken går/står, variasjon etc). I utgangspunktet forsøker jeg alltid å komme litt ned og da nærmere fisken. Eneste unntak er når jeg vil variere litt med mer provokasjonsfluer som tørrfluer, hitch etc. Kun da går jeg med flyt. På sommerelv må nødvendigvis hoveddelen av lina være flyt der jeg fisker pga hastigheten blir for treg om man går tyngre samt at det blir for grunnt slik at man setter seg fast. Selv under slike forhold går jeg "aldri" med flyt men med flyt/S1 evt aller helst flyt/hoover/intermediate. Hastigheten med dette snøret er faktisk mye høyere enn et rent intermediate snøre, og dersom man ikke har skikkelig kraftige strømmer å boltre seg i da virker dette (erfaring fra 2010) overlegent intermediate i fiskeegenskaper.

2. Fortommen må matche lina. Jeg bruker selv aldri synkefortommer men lager alltid fortommer selv av fluocarbon som jeg tilpasser på stedet. Jo mer synk på lina jo kortere fortom. F.eks blir "junifortommen" ofte veldig kort (kanskje bare 50-70 cm)fordi jeg ikke vil ødelegge synkeegenskapene til f.eks et tungt grains snøre eller også en streamdip som Flyt/synk7. På sommerelv og sky laks og lettere flytvarianter i snørevalget velger jeg da mye lengre fortommer på kanskje 3-5 meter. På synkelinefiske kunne man selvsagt isteden valgt en lengre synkefortom isteden for en kort fluocarbon, noe som ville ha gjort spey- og snake roll kastingen enklere. Jeg velger å ikke gjøre dette da jeg prøver å tilføre flua mest liv og da tror jeg at en synkefortom ødelegger litt for meg. Stort sett fisker jeg også med lette fluer for å få mest liv i flua og bruker da heller tyngre flueline.

Som sagt er det nok mange varianter her og begrunnelsen for valg er nok også forskjellig. Det fungerer helt sikkert også godt med synkefortom, men samtidig gjør det også det med fluocarbon fortommer i ulike lengder. Det fungerer iallefall for meg og da holder jeg meg til dette :)

Mens jeg sto i elva i dag slo plutselig en tanke ned i meg...

Jeg har i det siste fisket veldig mye med et synk 2/4 snøre med helt vanlig fortom.

Har også noen ganger fisket med intermediate og fast sink fortom, men ettersom jeg har mest kontroll og kaster en stubb lenger med synkesnøret ender jeg som regel opp med dette. Må legge til at intermediatesnøret mitt antageligvis ville vært klasset som synk 1 av andre produsenter så jeg kommer vel nesten ned til samme dyp med dette som med synk'en.

Det har jo litt å si hva slags strøm man fisker i, men etter å ha studert oppførselen til snøret mitt idag sitter jeg igjen med inntrykket av at synkesnøret går kjapt ned til passe dyp. Problemet ser ut til å være at flua fortsatt henger ganske høyt.

Legger også merke til at de gangene jeg sitter fast med synkesnøret er det som regel lina som sitter fast. Når dette skjer med intermediaten er det flua/fortommen som sitter fast.

Så etter å ha observert dette litt begynte jeg å tenke....

Vil et synkesnøre med flytefortom gi veldig dårlig balanse med mindre man fisker med tunge tuber?

Ser for meg at snøret sveiper fint der nede og skremmer fisken mens flua egentlig aldri får fiska ut særlig bra der opp i vannlagene...

Og vil da interm.-snøret med synkefortom i utgangspunktet fiske mye bedre?

Noen der ute som har noen erfaringer med som kan bidra til at jeg slipper å ligge våken de neste nettene og gruble?

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.