Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til fiske med sluk i sjøen


Kubiskisk
 Share

Recommended Posts

Jeg har stort sett fisket alene eller med folk utenfor familien og har greid meg fint på mitt nivå med mitt enkle utstyr. Nå ville plutselig kona være med også så jeg har kjøpt en stang og snelle til, det var en ren impuls til 600.- fra et ryddesalg på XXL i form av en Tica Hiker S 9.6 5-25g med 3500 snelle også fra Tica. Knakende flott sett etter min mening. Kaster best med min teknikk på ca 20g. Jeg har hatt en Tica Ultralight 8.6 2-12g noen år, den har gjort jobben for meg hittil, fungerer meget bra med 7-12 g sluk. Jeg benytter nå en Shimano Twin Power Ci4 3000 SRA på denne etter at forrige snelle tok kvelden, det var en Tica 2500 som fulgte med stangen.

Etter å ha kjøpt den nye stangen på 5-25 synes jeg av og til at den letteste stangen blir litt spinkel og lurer på å komplettere med en stang til som skal benyttes primært til slukfiske fra land i sjøen. Vi bor i Oslo å fisker stort sett i nærområdet, med en og annen avstikker til Østfold eller venners hytter over grensen. Jeg har lyst på en stang som er fantastisk bra til akkurat denne jobben.

Jeg lurer på om Shimano Diaflash XT-A kan være tingen da jeg har sett den på tilbud til ca. 1500.-. Da er det jo et spørsmål om vektklasse/størrelse på slukene og lengde på stangen. Jeg kikket på en 300 variant av denne stangen og denne hadde naturlig nok en helt annen karakteristikk (”mykere” i toppen) enn 270 og jeg blir ikke klok på hva som er best eller hvilken vektklasse jeg bør velge på slukene.

Når en går i fiskeforretninger og kikker å spør etter råd som ”nybegynner” så er det enkelt og greit en enorm jungel og det er ikke helt enkelt å bestemme seg for hvilke egenskaper en skal legge vekt på. Jeg kjenner jo ikke til uttrykkene som brukes engang. ”Skarru ha mono eller”? ”Mono?”. Jeg har faktisk levd i min enfoldighet å trodd at en sene er en sene. Jeg ser jo nå etter å ha lest litt her at verden ikke er så enkel.

Skal jeg lære meg å bli en bedre fisker, leve med det utstyret jeg har å kjøpe øl for penga eller skal jeg handle en eller annen stang.

Endret av Kubiskisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, stenger er en veldig personlig sak. Noen liker kjappe stenger, noen foretrekker rolig helaksjon. Noen liker laaange stenger osv. Det er jo også avhengig av hva man har i enden av snøret; Møresilda krever en litt annen aksjon enn en skrelt reke. Man må teste litt forskjellig før man finner sine favoritter. Og regne med noen bomkjøp innimellom også. Har kommet ut av tellinga på hvor mange stenger jeg har solgt billig :P

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg ikke var veldig begeistret for denne stangen i begynnelsen. Jeg har imidlertid tvunget meg selv til å bruke den (når kona ikke har vært med) og jeg har åpenbart lært meg selv en god del om det å pælme sluk på havet, senetykkelse/karakteristikk, justering av brems på snelle o.s.v. de siste ukene.

Denne stangen var et særdeles godt kjøp, men det å fiske med utstyr av en viss kvalitet medførte innkjøp av en Twin Power til så kronene ruller :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.